COGNITIVE DOMAIN OF REVISED BLOOM TAXONOMY IN ENGLISH TEXTBOOK FOR THE EIGHTH GRADERS ENTITLED ENGLISH FOR NUSANTARA

SARAH KAMILA, . (2023) COGNITIVE DOMAIN OF REVISED BLOOM TAXONOMY IN ENGLISH TEXTBOOK FOR THE EIGHTH GRADERS ENTITLED ENGLISH FOR NUSANTARA. Sarjana thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.

[img] Text
COVER.pdf

Download (1MB)
[img] Text
BAB 1.pdf

Download (264kB)
[img] Text
BAB 2.pdf
Restricted to Registered users only

Download (547kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 3.pdf
Restricted to Registered users only

Download (260kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 4.pdf
Restricted to Registered users only

Download (472kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 5.pdf
Restricted to Registered users only

Download (305kB) | Request a copy
[img] Text
DAFTAR PUSTAKA.pdf

Download (257kB)
[img] Text
LAMPIRAN.pdf
Restricted to Registered users only

Download (518kB) | Request a copy

Abstract

ABSTRACT Sarah Kamila, 2023. Cognitive Domain of Revised Bloom Taxonomy in English Textbook for The Eighth Graders Entitled English For Nusantara. Skripsi. Jakarta: English Language Education Study Program, Faculty of Languages and Arts, State University of Jakarta. In the 21st century, students are required to have critical thinking skills. In order to develop the critical thinking skills, it is important that students are accomodated with learning materials that encourage them to develop critical thinking skills. For this reason, the writer conducted a research on content analysis of a textbook with the latest curriculum entitled English For Nusantara. This study aims to describe the distribution of cognitive domains and knowledge dimensions of Bloom’s Revised Taxonomy in the textbook. This research is a qualitative descriptive study with content analysis as the research design. The data is collected and analyzed with the table adapted from Anderson and Karthwol and by using a description table. The result of this study shows that (1) There are all of the cognitive domains in the instructions of the learning activities with remember being the most dominant level which occurs 93 times that makes it 44,5% of the whole instructions. (2) the knowledge dimension are all distributed in the instructions as well, with factual knowledge being the most dominant dimension. Total occurrence of 153 times, 73,2%. The findings show that the instructions on the textbook place more emphasis on the Lower Order Thinking skills rather than Higher Order Thinking Skills. Based on the findings, it is recommended that material developers to pay more attention to the distribution of the cognitive domain. For future research it is recommended to explore other areas other than the instructions, such as focusing on the language skills or to explore on other mean of learning other than textbooks such as websites and videos. Keywords: Cognitive Domain, Cognitive Process Dimension, Knowledge Dimension, HOTS, LOTS, Bloom’s Revised Taxonomy  ***** ABSTRAK Sarah Kamila, 2023. Domain Kognitif pada Revisi Taksonomi Bloom di buku teks Bahasa Inggris untuk Siswa Kelas 8 English For Nusantara. Skripsi. Jakarta: Pendidikan Bahasa Inggris, Fakultas Bahasa dan Seni, Universitas Negeri Jakarta. Di abad 21 ini, siswa dituntut untuk memiliki kemampuan berpikir kritis. Dalam rangka mengembangkan keterampilan berpikir kritis, siswa perlu diakomodasi dengan materi pembelajaran yang mendorong mereka untuk mengembangkan keterampilan berpikir kritis. Untuk itu penulis melakukan penelitian tentang analisis isi buku teks kurikulum terbaru dengan judul English For Nusantara. Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan persebaran Domain Kognitif dan Dimensi Pengetahuan sesuai dengan Taksonomi Revisi Bloom dalam buku aaajar. Penelitian ini merupakan penelitian deskriptif kualitatif dengan desain penelitian konten analisis. Data dikumpulkan dan dianalisis dengan tabel yang diadaptasi dari Anderson dan Karthwol dan dengan menggunakan tabel deskripsi. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa (1) Terdapat seluruh dimensi kognitif dalam instruksi kegiatan pembelajaran dengan Mengingat sebagai level yang paling dominan dengan jumlah kemunculan 93 kali sehingga 44,5% dari keseluruhan instruksi. (2) Dimensi Pengetahuan semuanya ada dalam instruksi, dengan Pengetahuan Faktual menjadi dimensi yang paling dominan. Total kejadian 153 kali, 73,2%. Temuan menunjukkan bahwa instruksi pada buku teks ini lebih menekankan pada keterampilan Berpikir Tingkat Rendah daripada Keterampilan Berpikir Tingkat Tinggi. Berdasarkan temuan tersebut, disarankan agar pengembang materi lebih memperhatikan sebaran Domain Kognitif. Untuk penelitian selanjutnya disarankan untuk mengeksplorasi bidang lain selain instruksi, seperti fokus pada keterampilan bahasa atau mengeksplorasi sarana pembelajaran lain selain buku teks seperti situs web dan video. Kata Kunci: Domain Kognitif, Dimensi Kognitif, Dimensi Pengetahuan, HOTS, LOTS, Revisi Taksonomi Bloom.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Additional Information: 1). Prof. Ilza Mayuni, M.A. ; 2). Dr. Hanip Pujiati
Subjects: Bahasa dan Kesusastraan > Bahasa Inggris
Divisions: FBS > S1 Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: Users 19396 not found.
Date Deposited: 14 Sep 2023 03:06
Last Modified: 14 Sep 2023 03:06
URI: http://repository.unj.ac.id/id/eprint/42413

Actions (login required)

View Item View Item