STUDENT-TEACHERS’ PERCEPTION OF THE POS-BASED FEEDBACK IN MICROTEACHING COURSE

ANANDA ZAHRA, . (2023) STUDENT-TEACHERS’ PERCEPTION OF THE POS-BASED FEEDBACK IN MICROTEACHING COURSE. Sarjana thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.

[img] Text
COVER.pdf

Download (879kB)
[img] Text
BAB 1.pdf

Download (138kB)
[img] Text
BAB 2.pdf
Restricted to Registered users only

Download (197kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 3.pdf
Restricted to Registered users only

Download (151kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 4.pdf
Restricted to Registered users only

Download (228kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 5.pdf
Restricted to Registered users only

Download (125kB) | Request a copy
[img] Text
DAFTAR PUSTAKA.pdf

Download (196kB)
[img] Text
LAMPIRAN.pdf
Restricted to Registered users only

Download (286kB) | Request a copy

Abstract

Pengamatan teman sejawat telah banyak digunakan sebagai alat penilaian dalam mata kuliah pengajaran mikro. Hal ini memberikan umpan balik kepada mahasiswa mengenai kinerja mengajar mereka, yang diharapkan menjadi masukan yang sangat berharga untuk meningkatkan kompetensi mengajar mereka. Persepsi positif terhadap penilaian akan menumbuhkan pola pikir yang berkembang, di mana para siswa melihat penilaian sebagai kesempatan untuk berkembang. Persepsi negatif, di sisi lain, mengarah pada pola pikir yang tetap dan motivasi yang lebih rendah. Penelitian ini berfokus pada persepsi dan ekspetasi siswa-guru terhadap Lembar Observasi Teman Sebaya (POS) sebagai umpan balik dari teman sebaya. Pendekatan explanatory Sequential design digunakan untuk mengumpulkan data. Kuesioner dari desain Strijbos dkk. (2021) dimodifikasi untuk pengumpulan data. Kuesioner ini berfokus pada lima skala: fairness, usefulness, acceptance, willingness to improve, dan affect. 15 mahasiswa dari angkatan 2020 ELE-SP UNJ dipilih dengan menggunakan purposive sampling, dan 6 responden terpilih dari responden kuesioner dilibatkan dalam wawancara semi-terstruktur untuk mendapatkan pemahaman yang lebih dalam tentang persepsi dan ekspektasi mereka terhadap umpan balik berbasis POS dalam mata kuliah pengajaran mikro. Hasil penelitian menunjukkan bahwa mayoritas mahasiswa memiliki persepsi yang baik terhadap umpan balik berbasis POS. Namun, mahasiswa memiliki harapan terkait umpan balik berbasis POS, termasuk komentar spesifik untuk perbaikan pengajaran seperti rekomendasi yang dapat ditindaklanjuti dan penjelasan rinci untuk penilaian atau skor di bagian komentar. Selain itu, salah satu peserta mengharapkan penggunaan umpan balik berbasis POS yang konsisten. Studi ini memiliki implikasi bagi program pendidikan guru untuk menumbuhkan budaya umpan balik yang mendukung dan meningkatkan efektivitas umpan balik berbasis POS, termasuk memberikan panduan yang lebih jelas, menekankan pentingnya pengamatan yang cermat selama proses peninjauan, serta memastikan penggunaan umpan balik berbasis POS secara konsisten. ***** Peer observation has been widely used as an assessment tool in microteaching courses. It provides student-teachers with feedback on their teaching performance, which is expected to be invaluable input to improve their teaching competence. A positive perception of assessment fosters a growth mindset in which students see assessments as opportunities for improvement. Negative perception, on the other hand, leads to a fixed mindset and lower motivation. This study focuses on student-teachers perceptions and expectations of Peer Observation Sheets (POS) as peer feedback. The explanatory sequential design was employed to collect the data. A questionnaire from Strijbos et al. (2021)’s design was adapted for data collection. It focuses on five scales: fairness, usefulness, acceptance, willingness to improve, and affect. 15 students from the 2020 batch of ELE-SP UNJ were chosen using purposive sampling, and 6 selected respondents from questionnaire respondents were engaged in semi-structured interviews to gain deeper understanding of their perceptions and expectations of the POS-based feedback in a microteaching course. The findings revealed that the majority of students have favorable perception of POS-based feedback. However, students have expectations regarding POS-based feedback, including specific comments for teaching improvements such as actionable recommendations and detailed explanations for ratings or scores in the comment section. Additionally, one participant expected consistent usage of POS-based feedback. This study has implications for teacher education programs for fostering a supportive feedback culture and enhancing the effectiveness of POS-based feedback including providing clearer guidelines, emphasizing the importance of thoughtful observation during the review process as well as ensuring consistent usage of POS-based feedback.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Additional Information: 1). Dr. Sri Sulastini, M.A. ; 2). Tara Mustikaning Palupi, M.Hum.
Subjects: Pendidikan > Pendidikan
Bahasa dan Kesusastraan > Bahasa Inggris
Divisions: FBS > S1 Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: Users 19148 not found.
Date Deposited: 15 Sep 2023 04:38
Last Modified: 15 Sep 2023 04:38
URI: http://repository.unj.ac.id/id/eprint/42532

Actions (login required)

View Item View Item