KURNIAWAN AJI SUBIANTO, . (2023) THE INCORPORATION OF DIGITAL LITERACY IN ENGLISH LEARNING MATERIALS AT SMP ISLAM AL-AZHAR 12 RAWAMANGUN. Sarjana thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.
Text
COVER.pdf Download (639kB) |
|
Text
BAB 1.pdf Download (265kB) |
|
Text
BAB 2.pdf Restricted to Registered users only Download (291kB) | Request a copy |
|
Text
BAB 3.pdf Restricted to Registered users only Download (335kB) | Request a copy |
|
Text
BAB 4.pdf Restricted to Registered users only Download (608kB) | Request a copy |
|
Text
BAB 5.pdf Restricted to Registered users only Download (249kB) | Request a copy |
|
Text
DAFTAR PUSTAKA.pdf Download (310kB) |
|
Text
LAMPIRAN.pdf Restricted to Registered users only Download (4MB) | Request a copy |
Abstract
ABSTRAK Kurniawan Aji Subianto. 2023. The Incorporation of Digital Literacy in EFL Learning Materials at SMP Islam Al-Azhar 12 Rawamangun. A Skripsi. English Language Education Study Program, Faculty of Language and Arts, State University of Jakarta. Skripsi, Jakarta: Program Studi Pendidikan Bahasa Inggris, Fakultas Bahasa dan Seni, Universitas Negeri Jakarta. Literasi digital adalah keterampilan yang diperlukan untuk mempertahankan kehidupan sosial di abad ke-21. Membahas literasi digital dalam materi pembelajaran EFL sangat penting karena kemampuan siswa untuk belajar bahasa meningkat ketika mereka melek digital. Hanya sedikit penelitian yang meneliti penggabungan literasi digital dalam materi pembelajaran untuk siswa EFL. Oleh karena itu, penelitian ini bertujuan untuk menganalisis penggabungan literasi digital dalam materi pembelajaran EFL di SMP Islam Al-Azhar 12 Rawamangun. Penelitian kualitatif ini menggunakan metode analisis konten untuk menyelidiki penggabungan literasi digital dalam 33 materi pembelajaran bahasa Inggris. Indikator yang digunakan untuk menganalisis materi pembelajaran didasarkan pada tujuh komponen literasi digital yang dikumpulkan dari beberapa sumber (Hague & Payton, 2010; Dewan Eropa, 2019; Komisi Eropa, 2016; Law, dkk., 2018; Tetchataweewan & Prasertsin, 2018; Pedrew, 2017). Hasil penelitian menunjukkan bahwa semua komponen literasi digital ditemukan dalam materi pembelajaran bahasa Inggris. Indikator yang paling menonjol adalah keterampilan fungsional dengan 73 kemunculan, diikuti oleh keterampilan berpikir kritis dan pemecahan masalah dengan 55 kemunculan. Hal ini terjadi karena sebagian besar materi pembelajaran yang digunakan berasal dari sumber daya digital. Selain itu, penting juga bagi siswa untuk mengevaluasi informasi digital dan memecahkan masalah yang dihadapi dalam menggunakan teknologi digital untuk pembelajaran. Komponen literasi digital paling banyak terdapat pada komponen instruksi dari materi pembelajaran, diikuti oleh konten. Hasil tersebut menunjukkan bahwa guru dapat membimbing siswa melalui instruksi yang tepat untuk mencapai tujuan pembelajaran. Keywords: Literasi Digital, Materi Pembelajaran Bahasa Inggris, SMP Islam Al�Azhar 12 Rawamangun ***** ABSTRACT Kurniawan Aji Subianto. 2023. The Incorporation of Digital Literacy in EFL Learning Materials at SMP Islam Al-Azhar 12 Rawamangun. A Skripsi. English Language Education Study Program, Faculty of Language and Arts, State University of Jakarta. A Skripsi. Jakarta: English Language Education Study Program, Faculty of Languages and Arts, Universitas Negeri Jakarta. Digital literacy is a necessary skill to sustain social life in the 21st century. Investigating digital literacy in EFL learning materials is necessary since students’ ability to learn language increases when they are digitally literate. Unfortunately, only a few research have likely examined the incorporation of digital literacy in learning materials for EFL students. Hence, this study aims to investigate the incorporation of digital literacy in EFL learning materials at SMP Islam Al-Azhar 12 Rawamangun. This qualitative study employs a content analysis method in investigating the incorporation of digital literacy in English learning materials. The indicators used to analyze learning materials are based on seven components of digital literacy which are collected from several sources (Hague & Payton, 2010; Council of Europe, 2019; European Commission, 2016; Law, et al. 2018; Tetchataweewan & Prasertsin, 2018; Pedrew, 2017). The researcher collected 33 learning materials from three English teachers. The learning materials were analyzed using digital literacy framework. The result shows that all (100%) digital literacy components found in English learning materials. The most prominent indicator is functional skills with 73 occurrences (45%), followed by critical thinking and problem-solving skills with 55 occurrences (34%). It occurred because most of the learning materials used are from digital resources. It is also important for students to evaluate digital information and solve problems faced in using digital technology for learning. Digital literacy components are mostly incorporated in the assignment component of the learning materials, followed by the content component. The result shows that teachers can guide students through a proper assignment to achieve learning goals. Keywords: Digital Literacy, English Learning Materials, SMP Islam Al-Azhar 12 Rawamangun
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Additional Information: | 1). Tara Mustikaning Palupi, M.Hum. ; 2). Prof. Dr. Ilza Mayuni, M.A. |
Subjects: | Bahasa dan Kesusastraan > Bahasa Inggris |
Divisions: | FBS > S1 Pendidikan Bahasa Inggris |
Depositing User: | Users 19948 not found. |
Date Deposited: | 18 Sep 2023 02:12 |
Last Modified: | 18 Sep 2023 02:12 |
URI: | http://repository.unj.ac.id/id/eprint/42594 |
Actions (login required)
View Item |