DIGITAL STORYTELLING TO PROMOTE STUDENTS' CREATIVE THINKING IN LEARNING NARRATIVE TEXT

NAJMA ALIYA HUMAIRA, . (2023) DIGITAL STORYTELLING TO PROMOTE STUDENTS' CREATIVE THINKING IN LEARNING NARRATIVE TEXT. Sarjana thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.

[img] Text
COVER.pdf

Download (3MB)
[img] Text
BAB 1.pdf

Download (175kB)
[img] Text
BAB 2.pdf
Restricted to Registered users only

Download (184kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 3.pdf
Restricted to Registered users only

Download (243kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 4.pdf
Restricted to Registered users only

Download (738kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 5.pdf
Restricted to Registered users only

Download (42kB) | Request a copy
[img] Text
DAFTAR PUSTAKA.pdf

Download (166kB)
[img] Text
LAMPIRAN.pdf
Restricted to Registered users only

Download (276kB) | Request a copy

Abstract

Penggunaan media pembelajaran digital dapat mempengaruhi tingkat kemampuan siswa dalam menghadapi abad 21. Berpikir kreatif merupakan salah satu nilai karakter siswa yang dapat dimasukkan ke dalam media pembelajaran seperti digital storytelling. Digital storytelling adalah bentuk digital dari media pembelajaran modern yang dapat digunakan sebagai alternatif untuk menyampaikan materi terutama pada materi teks naratif. Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis konten digital storytelling yang terdiri dari teks multimodal yang dapat mendorong pemikiran kreatif siswa dalam mempelajari kelas teks naratif pada sekolah menengah pertama berbasis Kurikulum Merdeka. Penelitian analisis isi digunakan dalam penelitian ini dan menganalisis isi 5 video digital storytelling dari Youtube untuk mengukur relevansi dengan struktur generik teks naratif, unsur-unsur digital storytelling dan karakteristik berpikir kreatif. Konten dianalisis berdasarkan struktur generik teks naratif oleh Kurikulum Merdeka (2021), unsur-unsur digital storytelling dari Lambert (2010), dan Robin (2008), dan karakteristik berpikir kreatif oleh Munandar (2018). Video digital storytelling dalam bentuk teks naratif dapat digunakan sebagai materi pembelajaran digital untuk mempromosikan pemikiran kreatif siswa dalam mempelajari teks naratif bagi siswa di sekolah menengah pertama. Dalam penelitian ini ditemukan bahwa semua video penceritaan digital dalam teks naratif ini 100% sesuai dengan struktur generik teks naratif. Dari 5 video yang dianalisis, terdapat 4 video yang menunjukkan level 4 (sangat kreatif) karena sejalan dengan indikator berpikir kreatif, dan 1 video yang menunjukkan level 3 yang kreatif, namun tetap memenuhi kategori karena sejalan dengan indikator berpikir kreatif. Oleh karena itu, guru harus mempertimbangkan penerapan digital storytelling yang tepat untuk meningkatkan pemikiran kreatif siswa dalam proses pembelajaran. ***** The utilization of digital learning media impacts students’ 21th century abilities, including promoting creative thinking. Digital storytelling, a modern educational tool, integrates students’ character values such as creative thinking into learning for conveying materials, particularly in narrative text. This study aims to determine the quality of digital storytelling that can be used as learning material, and this study analyzed the digital storytelling content, which consists of multimodal text that can promote students' creative thinking in learning narrative text class in Junior High School based on the Merdeka Curriculum. Content analysis research is used in this study and analyzed the content of 5 digital storytelling videos from Youtube to measure the relevance with the generic structure of a narrative text, the elements of digital storytelling and the indicator of creative thinking. The content was analyzed based on the generic structure of the narrative text by Kurikulum Merdeka (2021), the elements of digital storytelling from Lambert (2010) and Robin (2008), and the indicator of creative thinking by Munandar (2018). The digital storytelling video in narrative text form can be used as digital learning material to promote students' creative thinking in learning narrative text for students in junior high school. This research found that all these digital storytelling videos in the narrative text are 100 % aligned with the generic structure of a narrative text. From the five videos analyzed, four videos show level 4, which is very creative because it is in line with the creative thinking indicator, and 1 video shows level 3, which is creative, but still meets the category because it is in line with the creative thinking indicator. Therefore, the teacher should consider implementing proper digital storytelling to improve students' creative thinking in the learning process.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Additional Information: 1). Prof. Dr. Ilza Mayuni, M.A ; 2). Dr. Sri Sulastini, M.A
Subjects: Bahasa dan Kesusastraan > Bahasa Inggris
Divisions: FBS > S1 Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: Users 20134 not found.
Date Deposited: 18 Sep 2023 05:02
Last Modified: 18 Sep 2023 05:02
URI: http://repository.unj.ac.id/id/eprint/42614

Actions (login required)

View Item View Item