TAZKIA AULIA, . (2023) Pengaruh Regulasi Diri Terhadap Penggunaan Internet yang Bermasalah Pada Mahasiswa. Sarjana thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.
Text
COVER.pdf Download (1MB) |
|
Text
BAB 1.pdf Download (225kB) |
|
Text
BAB 2.pdf Restricted to Registered users only Download (283kB) | Request a copy |
|
Text
BAB 3.pdf Restricted to Registered users only Download (464kB) | Request a copy |
|
Text
BAB 4.pdf Restricted to Registered users only Download (373kB) | Request a copy |
|
Text
BAB 5.pdf Restricted to Registered users only Download (125kB) | Request a copy |
|
Text
DAFTAR PUSTAKA.pdf Download (204kB) |
|
Text
LAMPIRAN.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) | Request a copy |
Abstract
Penggunaan internet yang masif saat ini mendorong timbulnya penggunaan internet yang bermasalah, suatu bentuk perilaku adiktif dan maladaptif dalam menggunakan internet. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh regulasi diri terhadap penggunaan internet yang bermasalah pada mahasiswa jenjang D3 hingga S2. Metode kuantitatif model analisis regresi digunakan untuk menguji hipotesis penelitian. Subjek penelitian berjumlah 260 orang dengan menggunakan teknik sampling insidental. Teknik pengumpulan data menggunakan dua instrumen penelitian, yaitu Generalized Problematic Internet Use 2 (GPIUS 2) dan Self-Regulation Questionnaire Czech (SRQ-CZ). Hasil analisis data menunjukkan bahwa nilai p 0,000 < α = 0,05 dan nilai F hitung > F tabel. Terdapat pengaruh yang signifikan antara regulasi diri terhadap penggunaan internet yang bermasalah pada mahasiswa. Variabel regulasi diri berkontribusi terhadap penggunaan internet yang bermasalah sebesar 6,3%, sedangkan sisanya 93,7% dipengaruhi oleh faktor-faktor lain yang tidak diteliti pada penelitian ini. Kata kunci : Regulasi Diri, Penggunaan Internet yang Bermasalah, Mahasiswa The massive use of the internet today encourages problematic internet use, a form of addictive and maladaptive behavior in using the internet. This study aims to determine the effect of self-regulation on problematic internet use in D3 to S2 students. Quantitative method with a regression analysis model was used to test the hypothesis of this study. The research subjects consisted of 260 people who were obtained using incidental sampling technique. Data collection techniques used two research instruments, namely the Generalized Problematic Internet Use 2 (GPIUS 2) and the Self-Regulation Questionnaire Czech (SRQ-CZ). The results of data analysis showed that the p value was 0.000 < α = 0.05 and the calculated F value > F table. This means that there is a significant influence between self-regulation on problematic internet use in college students. Self-regulation variables contribute to problematic internet use by 6.3%, while the remaining 93.7% of problematic internet use is influenced by other factors not examined in this study. Keyword : Self-regulation, Problematic Internet Use (PIU), Undergraduate Student
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Additional Information: | 1) Mira Ariyani, Ph.D 2) Ernawati, S.Psi., M.Psi |
Subjects: | Filsafat, Psikologi & Agama > Psikologi, Ilmu Jiwa |
Divisions: | FPPsi > S1 Psikologi |
Depositing User: | Users 20168 not found. |
Date Deposited: | 19 Sep 2023 01:47 |
Last Modified: | 19 Sep 2023 01:47 |
URI: | http://repository.unj.ac.id/id/eprint/42637 |
Actions (login required)
View Item |