GAMBARAN KESULITAN REGULASI EMOSI REMAJA AWAL YANG MENGALAMI KECANDUAN GAME ONLINE

ANINDIETA ZAHRA, . (2023) GAMBARAN KESULITAN REGULASI EMOSI REMAJA AWAL YANG MENGALAMI KECANDUAN GAME ONLINE. Sarjana thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.

[img] Text
COVER.pdf

Download (1MB)
[img] Text
BAB 1.pdf

Download (537kB)
[img] Text
BAB 2.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB) | Request a copy
[img] Text
BAB 3.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB) | Request a copy
[img] Text
BAB 4.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB) | Request a copy
[img] Text
BAB 5.pdf
Restricted to Registered users only

Download (415kB) | Request a copy
[img] Text
DAFTAR PUSTAKA.pdf

Download (465kB)
[img] Text
LAMPIRAN.pdf
Restricted to Registered users only

Download (2MB) | Request a copy

Abstract

Game Online akan berdampak positif apabila dimanfaatkan sebagai hiburan. Namun yang terjadi saat ini, remaja bermain Game Online secara berlebihan dan digunakan sebagai aktivitas untuk melarikan diri dari kebosanan serta tekanan sehingga terjadi kecanduan Game Online. Remaja yang kecanduan Game Online biasanya akan mempengaruhi kesulitan regulasi emosi. Tujuan dari penelitian ini untuk mengetahui bagaimana kondisi kesulitan regulasi emosi remaja awal di MTS Fatimatul Amin. Penelitian ini adalah penelitian deskriptif dengan pendekatan kuantitatif dengan metode Survey. Teknik pengambilan sample yang digunakan adalah teknik Non-Probability sampling dengan teknik Purposive Sampling dengan syarat siswa yang menjadi sampel adalah siswa yang memiliki kecanduan terhadap Game Online. Adapun instrumen yang digunakan yaitu Game Addiction Scale (GAS) yang dikembangkan oleh Lemmens etc. memiliki 7 Aspek. Aspek mood modification memiliki skor rata rata tertinggi dengan skor 10,1 dan aspek conflict memiliki skor rata rata terendah dengan skor 7,7 dan instrumen Difficulties in Emotion Regulation Scale (DERS) yang dikembangkan oleh Kaufman etc. memiliki 6 aspek. Aspek Goals memiliki skor rata rata tertinggi dengan skor 10,64 dan aspek Awareness memiliki skor rata rata terendah dengan skor 7,75. Hasil dari penelitian kali ini adalah 20% siswa masuk kategori tinggi memiliki kesulitan regulasi emosi, 60% masuk kategori sedang dan 20% masuk kategori rendah. Dari data tersebut diketahui bahwa lebih banyak siswa yang memiliki kesulitan regulasi emosi dalam kategori sedang, maka kecanduan Game Online tidak selalu mempengaruhi kesulitan regulasi emosi siswa. Implikasi hasil penelitian ini bagi guru BK dapat dipertimbangkan untuk menyiapkan layanan dan bimbingan untuk siswa. ***** Online games will have a positive impact if used as entertainment. However, what is happening now is that teenagers play online games excessively and use them as an activity to escape from boredom and pressure resulting in online game addiction. Adolescents who are addicted to online games will usually have difficulty regulating emotions. The aim of this research is to find out the conditions of emotional regulation difficulties in early adolescents at MTS Fatimatul Amin. This research is descriptive research with a quantitative approach using the survey method. The sampling technique used is the Non-Probability sampling technique with the Purposive Sampling technique with the condition that the students who are sampled are students who have an addiction to online games. The instrument used is the Game Addiction Scale (GAS) developed by Lemmens etc. has 7 Aspects. The mood modification aspect has the highest average score with a score of 10.1 and the conflict aspect has the lowest average score with a score of 7.7 and the Difficulties in Emotion Regulation Scale (DERS) instrument developed by Kaufman etc. has 6 aspects. The Goals aspect has the highest average score with a score of 10.64 and the Awareness aspect has the lowest average score with a score of 7.75. The results of this study are 20% of students in the high category have difficulty regulating emotions, 60% are in the medium category and 20% are in the low category. From these data it is known that more students have difficulty regulating emotions in the moderate category, so online game addiction does not always affect students' emotional regulation difficulties. The implications of the results of this research for guidance and counseling teachers can be considered in preparing services and guidance for students.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Additional Information: 1). Dra. Michiko Mamesah, M.Psi ; 2). Wening Cahyawulan, M.Pd.
Subjects: Pendidikan > Bimbingan dan Konseling
Divisions: FIP > S1 Bimbingan Dan Konseling
Depositing User: Users 20116 not found.
Date Deposited: 20 Sep 2023 06:00
Last Modified: 20 Sep 2023 06:00
URI: http://repository.unj.ac.id/id/eprint/42794

Actions (login required)

View Item View Item