DEVELOPING MICROLEARNING-BASED ENGLISH SPEAKING MATERIALS WITH THE INFUSION OF CRITICAL THINKING SKILLS FOR EIGHTH GRADERS

BERKAT CHRISTIN MANURUNG, . (2023) DEVELOPING MICROLEARNING-BASED ENGLISH SPEAKING MATERIALS WITH THE INFUSION OF CRITICAL THINKING SKILLS FOR EIGHTH GRADERS. Magister thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.

[img] Text
COVER.pdf

Download (1MB)
[img] Text
BAB I.pdf

Download (439kB)
[img] Text
BAB II.pdf
Restricted to Registered users only

Download (674kB) | Request a copy
[img] Text
BAB III.pdf
Restricted to Registered users only

Download (716kB) | Request a copy
[img] Text
BAB IV.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB) | Request a copy
[img] Text
BAB V.pdf
Restricted to Registered users only

Download (413kB) | Request a copy
[img] Text
DAFTAR PUSTAKA.pdf

Download (534kB)
[img] Text
LAMPIRAN.pdf
Restricted to Registered users only

Download (962kB) | Request a copy

Abstract

Pembelajaran mikro telah menjadi tren terbaru yang sangat besar dalam bidang pembelajaran dan pengembangan. Terdapat konten pembelajaran yang telah digunakan untuk meningkatkan pengetahuan dan keterampilan siswa dalam belajar bahasa Inggris. Namun, mereka belum menyertakan konten pembelajaran yang berukuran kecil dan belum menanamkan pemikiran kritis. Oleh karena itu, penelitian ini bertujuan untuk mengembangkan materi berbicara berbasis pembelajaran mikro dengan menanamkan keterampilan berpikir kritis untuk siswa kelas delapan. Terdapat beberapa sub-tujuan dari penelitian ini: 1) menganalisis materi berbicara bahasa Inggris yang sudah ada; 2) menjelaskan prosedur pengembangan materi berbicara bahasa Inggris berbasis pembelajaran mikro dengan penanaman keterampilan berpikir kritis; 3) mengembangkan materi berbicara bahasa Inggris berbasis pembelajaran mikro dengan penanaman keterampilan berpikir kritis; 4) mengukur validitas materi berbicara bahasa Inggris berbasis pembelajaran mikro dengan penanaman keterampilan berpikir kritis untuk siswa kelas delapan. Penelitian ini menggunakan metode penelitian desain dan pengembangan yang terdiri dari empat fase: analisis kebutuhan, desain prototipe, evaluasi desain, dan revisi desain. Terdapat empat temuan dari penelitian ini. Pertama, materi berbicara bahasa Inggris yang ada belum sepenuhnya berbasis pembelajaran mikro dan keterampilan berpikir kritis. Kedua, proses pengembangan materi berbicara berbasis pembelajaran mikro dengan penanaman keterampilan berpikir kritis telah dijelaskan. Ketiga, naskah materi pembelajaran dikembangkan dengan menggunakan deskriptor pembelajaran mikro dan keterampilan berpikir kritis ke dalam tahapan-tahapan pembelajaran yang disesuaikan dengan capaian pembelajaran dalam Kurikulum Merdeka. Keempat, materi berbicara bahasa Inggris berbasis pembelajaran micro dengan infusi keterampilan berpikir kritis untuk siswa kelas delapan divalidasi oleh dua orang ahli yaitu ahli pedagogi dan media. Hasil dari penelitian ini adalah pengembangan materi berbicara bahasa Inggris berbasis microlearning dengan penanaman keterampilan berpikir kritis untuk siswa kelas delapan yang menggunakan tiga objek pembelajaran mikro: Video, PowerPoint, dan Unggahan Media Sosial (Instagram). Microlearning has become a huge latest trend in the learning and development field. There was learning content that has been used to improve students' knowledge and skills in learning English. However, they have not included bite-sized content and not yet infusing critical thinking. Hence, this research aimed to develop microlearning-based speaking materials with the infusion of critical thinking skills for eighth graders. There were sub-objectives of the studies: 1) to analyze the existing English speaking materials; 2) to explain the procedures for developing microlearning-based English speaking materials with the infusion of critical thinking skills; 3) to develop microlearning-based speaking materials with the infusion of critical thinking skills; 4) to measure the validity of microlearning-based English speaking materials with the infusion of critical thinking skills for eighth graders. This research applied Design and Development Research method consists of four phases: need analysis, prototype design, design evaluation, and design revision. There were four findings of this research. First, the existing English speaking materials have not been fully microlearning-based and critical thinking skills. Second, the process of developing microlearning-based speaking materials with the infusion of critical thinking skills was explained. Third, the learning materials scripts were developed by using micro-learning descriptors and critical thinking skills into learning stages that were adjusted to capaian pembelajaran in Kurikulum Merdeka. Fourth, the English speaking materials that are microlearning-based and critical thinking skills-infused for eighth graders were validated by two experts of pedagogic and media. The result of this study was the development of microlearning-based English speaking materials with the infusion of critical thinking skills for eighth graders that utilized three microlearning object materials: Videos, PowerPoint, and Social Media Posts (Instagram).

Item Type: Thesis (Magister)
Additional Information: 1) Dr.Ifan Iskandar, M.Hum. 2) Dr. Siti Drivoka Sulistyaningrum, M.Pd.
Subjects: Bahasa dan Kesusastraan > Bahasa Inggris
Divisions: FBS > S2 Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: Users 18173 not found.
Date Deposited: 16 Nov 2023 04:46
Last Modified: 16 Nov 2023 04:46
URI: http://repository.unj.ac.id/id/eprint/43153

Actions (login required)

View Item View Item