KHOIRUN NAFI'AH, . (2024) THE INTEGRATION OF CRITICAL THINKING SKILLS IN ENGLISH READING MATERIALS FOR GRADE XI OF SENIOR HIGH SCHOOL: A CONTENT ANALYSIS APPROACH. Sarjana thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.
Text
COVER.pdf Download (2MB) |
|
Text
BAB 1.pdf Download (1MB) |
|
Text
BAB 2.pdf Restricted to Registered users only Download (2MB) | Request a copy |
|
Text
BAB 3.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) | Request a copy |
|
Text
BAB 4.pdf Restricted to Registered users only Download (2MB) | Request a copy |
|
Text
BAB 5.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) | Request a copy |
|
Text
DAFTAR PUSTAKA.pdf Download (1MB) |
|
Text
LAMPIRAN.pdf Restricted to Registered users only Download (3MB) | Request a copy |
Abstract
*******ABSTRAK* Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis indikator-indikator keterampilan berpikir kritis dalam materi bacaan Bahasa Inggris untuk Kelas XI SMA di Indonesia. Penelitian ini menggunakan analisis konten untuk menilai materi bacaan yang terdapat dalam Buku Teks “English for Change” untuk SMA/SMK/MA Kelas XI, yang diterbitkan oleh Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi Republik Indonesia pada tahun 2022. Metode analisis konten digunakan dalam penelitian ini sebagai bagian dari desain penelitian kualitatif. Indikator keterampilan berpikir kritis dianalisis dan disintesis melalui beberapa kerangka oleh beberapa ahli dan lembaga, yaitu Ilyas (2016), Facione (2020), dan Kemendikbudristek (2021), yang didukung oleh Battelle for Kids (2019). Buku teks digunakan sebagai sumber data penelitian, sedangkan data berasal dari pernyataan (kata, frasa, dan kalimat) yang direpresentasikan melalui materi bacaan yang diadaptasi dari Sumarni dan Salsabila (2023), yang dibagi menjadi tiga bagian: teks, konteks, dan aktivitas yang menyertai teks dan konteks. Teks mencakup teks cetak, digital, dan multimodal. Konteks mencakup foto, gambar, dan media lainnya. Selain itu, aktivitas yang menyertai teks dan konteks melibatkan pemahaman dan aktivitas di luar pemahaman. Hasil penelitian menunjukkan bahwa 6 dari 6 indikator keterampilan berpikir kritis yang diintegrasikan ke dalam bahan bacaan terdiri dari kemampuan mengidentifikasi dan memahami makna berbagai jenis informasi, kemampuan mengenali hubungan dan keterkaitan informasi yang berbeda dengan menelaah gagasan dan memperhatikan argumen, kemampuan menimbang gagasan/informasi/argumentasi dalam mengambil keputusan, kemampuan menarik kesimpulan, kemampuan mengartikulasikan penalaran dan mengemukakan argumentasi serta kemampuan melakukan refleksi kritis dalam proses pembelajaran, memantau pemikiran sebelum mengambil keputusan, mengenali bias dan asumsi, serta menyesuaikan pemikiran bila diperlukan. Sedangkan unsur bahan bacaan yang mengintegrasikan keterampilan berpikir kritis meliputi teks, konteks, dan aktivitas yang menyertai teks, memiliki keterampilan berpikir kritis yang terintegrasi. *****ABSTRACT*** The study aims to analyze critical thinking skill indicators within English reading materials for Grade XI Senior High School in Indonesia, along with reading material elements that have been integrated critical thinking skills. The study utilizes content analysis to assess reading materials in the English for Change Coursebook for SMA/SMK/MA Grade XI, published by the Ministry of Education, Culture, Research, and Technology of the Republic of Indonesia in 2022. The methodology of content analysis is used in this research as a part of the qualitative research design. Critical thinking skills indicators are analyzed and synthesized through several experts and institutions, Ilyas (2016), Facione (2020), and Kemendikbudristek (2021) frameworks that are supported by the Battelle for Kids (2019). The coursebook is used as the data source of the study, while the data are from statements (words, phrases, and sentences) that are represented through reading materials adapted from Sumarni and Salsabila (2023), which are divided into three: text, context, and activities accompanying text and context. The text comprises print, digital, and multimodal text. Context includes photos, pictures, and any other media. Moreover, activities accompanying text and context encompass comprehension and beyond comprehension. The results showed that 6 out of 6 critical thinking skills indicators have integrated into the reading material comprise the ability to identify and understand the meaning of various types of information, ability to recognize connections and relationships of different information by examining ideas and noticing arguments, ability to weigh up ideas/information/arguments in making decisions, ability to draw conclusion, ability to articulate reasoning and presenting arguments and ability to reflect critically in the learning process, monitor thoughts before making decision, recognize biases and assumptions, and adapt thinking when necessary. Meanwhile, the reading material elements that integrated critical thinking skills encompass text, context, and activities accompanying text, have integrated critical thinking skills.
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Additional Information: | 1) Dr. Sri Sumarni, M.Pd 2) Dr. Siti Drivoka Sulistyaningrum, M.Pd |
Subjects: | Pendidikan > Pendidikan Dasar Pendidikan > Teori, Penelitian Pendidikan Pendidikan > Media Pembelajaran Bahasa dan Kesusastraan > Bahasa Inggris |
Divisions: | FBS > S1 Pendidikan Bahasa Inggris |
Depositing User: | Users 21963 not found. |
Date Deposited: | 01 Mar 2024 01:04 |
Last Modified: | 01 Mar 2024 01:04 |
URI: | http://repository.unj.ac.id/id/eprint/45171 |
Actions (login required)
View Item |