PENGEMBANGAN VIDEO TUTORIAL MENGGUNAKAN METODE MDLC VERSI LUTHER-SUTOPO UNTUK MATA KULIAH PERANCANGAN JARINGAN KOMPUTER DI PTIK FT-UNJ

RISWANSYAH, . (2024) PENGEMBANGAN VIDEO TUTORIAL MENGGUNAKAN METODE MDLC VERSI LUTHER-SUTOPO UNTUK MATA KULIAH PERANCANGAN JARINGAN KOMPUTER DI PTIK FT-UNJ. Sarjana thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.

[img] Text
COVER - 1512617059.pdf

Download (1MB)
[img] Text
BAB 1.pdf

Download (151kB)
[img] Text
BAB 2.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB) | Request a copy
[img] Text
BAB 3.pdf
Restricted to Registered users only

Download (881kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 4.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB) | Request a copy
[img] Text
BAB 5.pdf
Restricted to Registered users only

Download (127kB) | Request a copy
[img] Text
DAFTAR PUSTAKA.pdf

Download (258kB)
[img] Text
LAMPIRAN.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB) | Request a copy

Abstract

Berdasarkan hasil wawancara dengan dosen pengampu mata kuliah Perancangan Jaringan Komputer terdapat permasalahan dalam proses belajar mengajar di Universitas Negeri Jakarta yaitu masih kurangnya media pembelajaran berbasis video untuk mendukung dan membantu mahasiswa dalam memahami materi. Saat ini media pembelajaran yang digunakan pada mata kuliah Perancangan Jaringan Komputer berupa video atau PowerPoint yang kurang menarik dan kurang mudah dipahami oleh mahasiswa dalam mempelajari materi secara mandir dan masih belum adanya media pembelajaran yang fleksibel. Penelitian ini bertujuan untuk mengembangkan media pembelajaran berupa video tutorial pada mata kuliah Perancangan Jaringan Komputer di program studi PTIK UNJ, dalam membantu dosen untuk menentukan media pembelajaran yang tepat berupa video tutorial. Metode yang digunakan dalam pengembangan media pembelajaran ini adalah menggunakan metode MDLC versi Luther-Sutopo yang terdiri dari enam tahapan, yaitu concept, design, material collecting, assembly, testing, dan distribution. Pengujian kelayakan produk video pembelajaran dilakukan oleh ahli materi dan ahli media dengan menggunakan teknik statistik deskriptif. Pengujian ahli materi memperoleh tingkat kelayakan 100% yang berada dalam kategori “sangat layak” dan pengujian ahli media memperoleh tingkat kelayakan 94% yang berada dalam kategori “sangat layak”. Untuk pengujian produk oleh responden menggunakan metode SUS. Untuk pengujian metode SUS skor akhirnya sebesar 90,75 yang masuk dalam tingkat penerimaan “acceptable” dengan tingkat adjective “best imaginable” dan termasuk grade “A”. Berdasarkan hasil penilaian, menunjukkan bahwa produk video pembelajaran ini layak digunakan sebagai media pembelajaran berbasis online untuk mahasiswa peminatan TKJ program studi PTIK UNJ. ********** Based on the results of interviews with lecturers who teach the Computer Network Design course, there are problems in the teaching and learning process at Jakarta State University, namely that there is still a lack of video-based learning media to support and help students understand the material. Currently the learning media used in Computer Network Design courses are videos or PowerPoint which are less interesting and less easy for students to understand when studying the material independently and there is still no flexible learning media. This research aims to develop learning media in the form of video tutorials in the Computer Network Design course in the PTIK UNJ study program, to help lecturers determine the right learning media in the form of video tutorials. The method used in developing this learning media is using the Luther-Sutopo version of the MDLC method which consists of six stages, namely concept, design, material collecting, assembly, testing, and distribution. Testing the feasibility of learning video products is carried out by material experts and media experts using descriptive statistical techniques. Material expert testing obtained a feasibility level of 100% which was in the "very feasible" category and media expert testing obtained a feasibility level of 94% which was in the "very feasible" category. For product testing, respondents used the SUS method. For the SUS method testing, the final score was 90.75 which was included in the acceptance level of "acceptable" with the adjective level of "best imaginable" and including grade "A". Based on the assessment results, it shows that this learning video product is suitable for use as an online-based learning medium for students specializing in TKJ, PTIK UNJ study program.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Additional Information: 1). M. Ficky Duskarnaen, S.T.,M.Sc. ; 2). Murien Nugraheni, S.T.,M.Cs.
Subjects: Pendidikan > Media Pembelajaran
Divisions: FT > S1 Pendidikan Teknik Informatika Komputer
Depositing User: Riswansyah .
Date Deposited: 24 Jul 2024 05:32
Last Modified: 24 Jul 2024 05:32
URI: http://repository.unj.ac.id/id/eprint/45890

Actions (login required)

View Item View Item