MODEL LATIHAN KEBUGARAN JASMANI BERBASIS MULTIMEDIA UNTUK DISABILITAS INTELEKTUAL RINGAN PADA SPECIAL OLYMPICS INDONESIA PROVINSI DKI JAKARTA

SLAMET SUKRIADI, . (2024) MODEL LATIHAN KEBUGARAN JASMANI BERBASIS MULTIMEDIA UNTUK DISABILITAS INTELEKTUAL RINGAN PADA SPECIAL OLYMPICS INDONESIA PROVINSI DKI JAKARTA. Doktor thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.

[img] Text
COVER.pdf

Download (1MB)
[img] Text
BAB 1.pdf

Download (412kB)
[img] Text
BAB 2.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB) | Request a copy
[img] Text
BAB 3.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB) | Request a copy
[img] Text
BAB 4.pdf
Restricted to Registered users only

Download (730kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 5.pdf
Restricted to Registered users only

Download (251kB) | Request a copy
[img] Text
DAFTAR PUSTAKA.pdf

Download (341kB)
[img] Text
LAMPIRAN.pdf
Restricted to Registered users only

Download (3MB) | Request a copy

Abstract

This study aims to: (1) Develop a multimedia-based physical fitness training model for people with mild intellectual disabilities, (2) Obtain empirical data on the feasibility of a multimedia-based physical fitness training model for people with mild intellectual disabilities, (3) Obtain empirical data on the effectiveness of a multimedia-based physical fitness training model for people with mild intellectual disabilities. This research is a development of a model with a design proposed by Borg & Gall through ten stages, namely: (1) The first thing that is determined is the problem or potential that is the basis for developing the model, (2) Next, information is collected as a basis for thinking to create a concept, (3) Making an exercise model (product design), the form of the design is a multimedia-based physical fitness exercise model, and (4) Design validation, carried out by 9 experts with 3 expertise, (5) Revision, from the results of expert testing (design validation), (6) Product testing, carried out by practicing the multimedia-based physical fitness exercise model, (7) Revision of the results of the product trial, (8) Trial of use or a larger group test with 40 respondents consisting of 20 respondents in the experimental group and 20 respondents in the control group, (9) Second product revision, revisions are carried out by experts, in order to obtain perfect results, (10) The model can be produced. Data analysis is carried out descriptively qualitatively and quantitatively. The results of this study are a multimedia-based physical fitness exercise model consisting of 36 forms of exercise model items. Field effectiveness tests show that there is a significant influence on increasing exercise results. The results of the NGain test score of the experimental group obtained a mean value = 77,9256 or can be rounded to 78% included in the category of effective while the results of the Ngain test Score of the control group obtained a mean value = 38,5958 or can be rounded to 39% included in the category of Ineffective. So it can be concluded that the multimedia-based physical fitness training model for people with mild intellectual disabilities is effective on the results of physical fitness training. ***** ABSTRAK Penelitian ini bertujuan untuk: (1) Mengembangkan model latihan kebugaran jasmani berbasis multimedia untuk penyandang disabilitas intelektual ringan, (2) Memperoleh data empiris tentang kelayakan model latihan kebugaran jasmani berbasis multimedia untuk penyandang disabilitas intelektual ringan, (3) Memperoleh data empiris tentang keefektifan model latihan kebugaran jasmani berbasis multimedia untuk penyandang disabilitas intelektual ringan. Penelitian ini merupakan pengembangan model dengan desain yang dikemukakan oleh Borg & Gall melalui sepuluh tahap yaitu: (1) Pertama kali yang ditentukan adalah masalah atau potensi yang menjadi dasar pengembangan model, (2) Selanjutnya dilakukan pengumpulan informasi sebagai landasan pemikiran untuk membuat konsep, (3) Pembuatan model latihan (rancangan produk), bentuk rancangan tersebut adalah model latihan kebugaran jasmani berbasis multimedia, dan (4) Validasi desain, dilakukan oleh 9 orang ahli dengan 3 kepakaran, (5) Revisi, dari hasil uji ahli (validasi desain), (6) Ujicoba produk, dilakukan dengan mempraktekkan model latihan kebugaran jasmani berbasis multimedia, (7) Revisi hasil uji coba produk, (8) Ujicoba pemakaian atau uji kelompok yang lebih besar dengan, 40 responden terdiri dari 20 responden kelompok eksperimen dan 20 responden kelompok kontrol, (9) Revisi produk kedua, revisi dilakukan oleh ahli, guna memperoleh hasil yang sempurna, (10) Model dapat diproduksi. Analisis data dilakukan secara deskriptif kualitatif dan kuantitatif. Hasil dari penelitian ini adalah model latihan kebugaran jasmani berbasis multimedia terdiri dari 36 bentuk item model latihan. Uji efektivitas lapangan menunjukkan bahwa terdapat pengaruh signifikan terhadap peningkatan hasil latihan. Hasil uji NGain skor kelompok eksperimen diperoleh nilai mean= 77,9256 atau dapat dibulatkan menjadi 78% termasuk dalam kategori efektif sedangkan hasil uji Ngain Skor kelompok kontrol diperoleh nilai Mean= 38,5958 atau dapat dibulatkan menjadi 39% termasuk dalam kategori Tidak efektif. Maka dapat disimpulkan bahwa model latihan kebugaran jasmani berbasis multimedia untuk penyandang disabilitas intelektual ringan efektif terhadap hasil latihan kebugaran jasmani. Kata kunci : Model Latihan, Kebugaran Jasmani, Multimedia, Penyandang Disabilitas Intelektual

Item Type: Thesis (Doktor)
Additional Information: 1). Dr. Yasep Setiakarnawijaya, M.Kes 2). Prof. Dr. dr. James Tangkudung, Sport Med., M.Pd
Subjects: Pendidikan > Pendidikan Khusus
Olah Raga dan Seni Pertunjukan > Olah Raga Dalam Ruangan
Olah Raga dan Seni Pertunjukan > Pendidikan Olah Raga
Olah Raga dan Seni Pertunjukan > Pendidikan Olah Raga > Kepelatihan,Manajemen Kepelatihan
Divisions: PASCASARJANA > S3 Pendidikan Olahraga
Depositing User: Slamet Sukriadi .
Date Deposited: 01 Aug 2024 00:01
Last Modified: 01 Aug 2024 00:01
URI: http://repository.unj.ac.id/id/eprint/47717

Actions (login required)

View Item View Item