ILYAS JAMALULLAIL, . (2024) PENGEMBANGAN LEARNING OBJECT MATERI “PRAKTIK PRODUKSI BESAR” DALAM MATA KULIAH “PENGEMBANGAN MEDIA VIDEO” PROGRAM STUDI S1 TEKNOLOGI PENDIDIKAN UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA. Sarjana thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.
Text
COVER.pdf Download (1MB) |
|
Text
BAB I.pdf Download (288kB) |
|
Text
BAB II.pdf Restricted to Registered users only Download (734kB) | Request a copy |
|
Text
BAB III.pdf Restricted to Registered users only Download (251kB) | Request a copy |
|
Text
BAB IV.pdf Restricted to Registered users only Download (2MB) | Request a copy |
|
Text
BAB V.pdf Restricted to Registered users only Download (112kB) | Request a copy |
|
Text
DAFTAR PUSTAKA.pdf Download (137kB) |
|
Text
LAMPIRAN.pdf Restricted to Registered users only Download (3MB) | Request a copy |
Abstract
Penelitian pengembangan ini bertujuan untuk mengembangkan learning object “Praktik Produksi Besar” pada mata kuliah “Pengembangan Media Video” di Program Studi S1 Teknologi Pendidikan Universitas Negeri Jakarta. Model pengembangan yang digunakan dalam penelitian ini adalah model pengembangan Rapid Prototyping oleh Tripp dan Bichelmeyer yang terdiri dari 5 tahapan yaitu Assess Needs and Analyze Content, Set Objectives, Construct Prototype, Utilize Prototype, dan Install & Maintain System. Responden yang terlibat dalam penelitian ini adalah ahli materi, ahli media, ahli desain pembelajaran dan mahasiswa S1 Teknologi Pendidikan angkatan 2021 sebagai pengguna. Adapun untuk mengetahui kelayakan learning object yang nantinya digunakan pada pembelajaran sesungguhnya, dilakukan beberapa tahap pengujian yaitu uji ahli, uji pengguna one-to-one dengan 3 mahasiswa Teknologi Pendidikan 2020 dan diakhiri oleh uji coba pengguna small group dengan 9 orang mahasiswa Teknologi Pendidikan 2021. Berdasarkan uji coba small group dengan menggunakan skala likert 5-1, nilai rata-rata yang didapat sebesar 4.57 dengan kategori sangat baik. Hasil penelitian pengembangan ini menunjukkan bahwa produk learning object berupa video, infografis, dan slides yang dihasilkan memiliki kualitas yang baik dan layak digunakan untuk memfasilitasi pembelajaran “Praktik Produksi Besar” dalam Mata Kuliah “Pengembangan Media Video”. ***** This development research aims to develop a learning object titled "Large Production Practice" for the "Video Media Development" course in the Undergraduate Program of Educational Technology at Universitas Negeri Jakarta. The development model used in this research is the Rapid Prototyping model by Tripp and Bichelmeyer, which consists of 5 stages: Assess Needs and Analyze Content, Set Objectives, Construct Prototype, Utilize Prototype, and Install & Maintain System. The respondents involved in this research are subject matter experts, media experts, instructional design experts, and undergraduate students of Educational Technology class of 2021 as users. To determine the feasibility of the learning object to be used in real learning, several testing stages were conducted, namely expert testing, one-to-one user testing with 3 Educational Technology students of 2020, and finally small group user testing with 9 Educational Technology students of 2021. Based on the small group trial using a 5-1 Likert scale, the average score obtained was 4.57 with a category of very good. The results of this development research show that the learning object product in the form of videos, infographics, and slides that are produced has good quality and is feasible to be used to facilitate the learning of "Large Production Practice" in the "Video Media Development" course.
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Additional Information: | 1). Kunto Imbar Nursetyo, M.Pd. ; 2). Drs. R.A. Hirmana Wargahadibrata, M.Sc.Ed. |
Subjects: | Pendidikan > Media Pembelajaran Teknologi dan Ilmu Terapan > Teknologi (umum) > Teknologi Pendidikan |
Divisions: | FIP > S1 Teknologi Pendidikan |
Depositing User: | Users 23062 not found. |
Date Deposited: | 06 Aug 2024 00:44 |
Last Modified: | 06 Aug 2024 00:44 |
URI: | http://repository.unj.ac.id/id/eprint/48559 |
Actions (login required)
View Item |