RESKI ILAHI, . (2024) Pengaruh Model Pembelajaran PJBL berbasis STEM terhadap Kemampuan Literasi sains siswa kelas IV SDN di kecamatan Gambir Jakata Pusat. Sarjana thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.
Text
COVER.pdf Download (839kB) |
|
Text
BAB 1.pdf Download (271kB) |
|
Text
BAB 2 .pdf Restricted to Registered users only Download (522kB) | Request a copy |
|
Text
BAB 3.pdf Restricted to Registered users only Download (414kB) | Request a copy |
|
Text
BAB 4.pdf Restricted to Registered users only Download (443kB) | Request a copy |
|
Text
BAB 5.pdf Restricted to Registered users only Download (203kB) | Request a copy |
|
Text
DAFTAR PUSTAKA.pdf Download (285kB) |
|
Text
LAMPIRAN.pdf Restricted to Registered users only Download (3MB) | Request a copy |
Abstract
ABSTRAK Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh model pembelajaran PJBL berbasis STEM terhadap kemampuan literasi sains siswa kelas IV SD di kecamatan Gambir Jakarta Pusat. Penelitian ini menggunakan metode kuantitatif eksperimen dengan desain penelitian Posttest Only Group Design. Populasi dalam penelitian ini adalah seluruh siswa kelas IV di SDN yang berlokasi di Kecamatan Gambir. Sampel pada penelitian ini adalah siswa kelas IV B sebagai kelas eksperimen sebanyak 19 dan siswa kelas VI A sebagai kelas kontrol sebanyak 20. Pengambilan sampel menggunakan teknik cluster sampling. Kelas eksperimen menggunakan model pembelajaran PJBL Berbasis STEM dan kelas kontrol menggunakan model pembelajaran. Pengumpulan data dilakukan dengan menggunakan instrumen tes berupa soal uraian yang telah diuji validitas dan reabilitasnya. Instrumen tersebut juga dilakukan prasyarat data dengan menggunakan uji normalitas dan homogenitas. Selanjutnya data akan dilakukan analisis hipotesis menggunakan uji t. Hasil uji hipotesis menggunakan uji t diperoleh nilai t hitung dengan nilai 2,90 lebih besar dibandingkan t tabel dengan nilai 0,141. Dari hasil tersebut menunjukkan bahwa model Pembelajaran PJBL berbasis STEM terhadap kemampuan literasi sains siswa kelas VI SD di Kecamatan Gambir Jakarta Pusat. Kata Kunci: Model Pembelajaran PJBL, STEM, Literasi sains, Sekolah Dasar ABSTRACT This research aims to determine the effect of the STEM based PJBL learning model on the scientific literacy abilities of fourth grade elementary school students in Gambir sub district, Central Jakarta. This research uses a quantitative experimental method with a Posttest Only Group Design research design. The population in this study were all class IV students at SDN located in Gambir District. The sample in this study was 19 students from class IV B as the experimental class and 20 students from class VI A as the control class. Sampling used a cluster sampling technique. The experimental class uses a STEM based PJBL learning model and the control class uses a learning model. Data collection was carried out using a test instrument in the form of essay questions whose validity and reliability had been tested. The instrument was also subjected to data prerequisites using normality and homogeneity tests. Next, the data will be subjected to hypothesis analysis using the t test. The results of hypothesis testing using the t test obtained a value of t hitung with a value of 2.90 which was greater than t tabel with a value of 0.141. These results show that the STEM based PJBL learning model affects the scientific literacy abilities of sixth grade elementary school students in Gambir District, Central Jakarta. Keywords: PJBL Learning Model, STEM, Scientific literacy, Elementary School
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Additional Information: | 1). Prof. Dr. Yurniwati, M.Pd. 2). Drs. Endang Wahyudiana, M.Pd. |
Subjects: | Pendidikan > Teori, Penelitian Pendidikan Pendidikan > Pendidikan Kejuruan dan Sekolah Kejuruan Sains > Sains, Ilmu Pengetahuan Alam |
Divisions: | FIP > S1 Pendidikan Guru Sekolah Dasar |
Depositing User: | Users 23017 not found. |
Date Deposited: | 06 Aug 2024 05:24 |
Last Modified: | 06 Aug 2024 05:24 |
URI: | http://repository.unj.ac.id/id/eprint/48694 |
Actions (login required)
View Item |