HILWA FASAH ILWANA, . (2024) Analisis Faktor-Faktor Kesejahteraan Subjektif Pada Mahasiswa. Sarjana thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.
Text
Cover.pdf Download (2MB) |
|
Text
Bab I.pdf Download (433kB) |
|
Text
Bab II.pdf Restricted to Registered users only Download (541kB) | Request a copy |
|
Text
Bab III.pdf Restricted to Registered users only Download (671kB) | Request a copy |
|
Text
Bab IV.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) | Request a copy |
|
Text
Bab V.pdf Restricted to Registered users only Download (303kB) | Request a copy |
|
Text
Daftar Pustaka.pdf Download (434kB) |
|
Text
lampiran.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) | Request a copy |
Abstract
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui faktor dominan yang membentuk kesejahteraan subjektif mahasiswa. Penelitian ini menggunakan metode kuantitatif dengan pendekatan analisis faktor konfirmatori. Teknik yang digunakan dalam pengambilan sampel menggunakan nonprobability sampling dengan tekniknya purposive sampling. Sampel pada penelitian ini sebanyak 349 dengan menggunakan tabel penentuan Isaac dan Michael dengan taraf kesalahan 5%. Penelitian ini dilakukan pada bulan Desember 2023 sampai dengan Juli 2024. Berdasarkan pengolahan data diketahui bahwa faktor psychological well-being menjadi faktor dominan dengan melihat angka factor loading pada uji component matrix. Faktor psychological well-being, physical health and well-being, dan relationships memiliki angka factor loading secara berturut-turut sebesar 0,956; 0,933; dan 0,947 artinya indikator dengan masing-masing faktor tersebut memiliki korelasi yang tinggi. Implikasi dari penelitian ini adalah faktor dominan terdapat pada faktor psychological well-being, artinya psychological well-being merupakan faktor dominan yang membentuk variabel kesejahteraan subjektif dibandingkan dengan physical health and well-being dan relationships. Dengan mengetahui faktor yang dominan yakni psychological well-being, institusi pendidikan dapat lebih fokus pada upaya-upaya untuk meningkatkan aspek ini guna mendukung kesejahteraan subjektif mahasiswa secara keseluruhan. ****** This study aims to determine the dominant factors that shape students' subjective well-being. This research uses quantitative methods with a confirmatory factor analysis approach. The technique used in sampling uses nonprobability sampling with purposive sampling technique. The sample in this study was 349 using the Isaac and Michael determination table with an error rate of 5%. This research was conducted from December 2023 to July 2024. Based on data processing, it is known that the psychological well-being factor is the dominant factor by looking at the factor loading number in the component matrix test. The psychological well-being, physical health and well-being, and relationships factors have factor loading numbers of 0.956; 0.933; and 0.947 respectively, meaning that the indicators with each of these factors have a high correlation. The implication of this research is that the dominant factor is the psychological well-being factor, meaning that psychological well-being is the dominant factor that forms subjective well-being variables compared to physical health and well-being and relationships. By knowing the dominant factor, namely psychological well-being, educational institutions can focus more on efforts to improve this aspect to support the overall subjective well-being of students.
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Additional Information: | 1). Dr. Shinta Doriza, M.Pd., M.S.E. 2). Prastiti Laras Nugraheni, S.TP., M.Si. |
Subjects: | Ilmu Sosial > Kesejahteraan Keluarga |
Divisions: | FT > S1 Pendidikan Kesejahteraan Keluarga |
Depositing User: | Users 24879 not found. |
Date Deposited: | 06 Aug 2024 05:50 |
Last Modified: | 06 Aug 2024 05:50 |
URI: | http://repository.unj.ac.id/id/eprint/48837 |
Actions (login required)
View Item |