PENGEMBANGAN MEDIA KOMIK DIGITAL PADA MATERI ARITMETIKA SOSIAL DENGAN PENDEKATAN KONTEKSTUAL UNTUK SISWA KELAS VII SMP

APRILLIA RAHMAWATY APUADJI, . (2022) PENGEMBANGAN MEDIA KOMIK DIGITAL PADA MATERI ARITMETIKA SOSIAL DENGAN PENDEKATAN KONTEKSTUAL UNTUK SISWA KELAS VII SMP. Sarjana thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.

[img] Text
BAB 1.pdf
Restricted to Registered users only

Download (156kB)
[img] Text
BAB 2.pdf
Restricted to Registered users only

Download (331kB)
[img] Text
BAB 3.pdf
Restricted to Registered users only

Download (255kB)
[img] Text
BAB 4.pdf
Restricted to Registered users only

Download (2MB)
[img] Text
BAB 5.pdf
Restricted to Registered users only

Download (143kB)
[img] Text
COVER.pdf
Restricted to Registered users only

Download (887kB)
[img] Text
DAFTAR PUSTAKA.pdf
Restricted to Registered users only

Download (149kB)
[img] Text
LAMPIRAN.pdf
Restricted to Registered users only

Download (7MB)

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk menghasilkan media pembelajaran berupa komik digital matematika untuk siswa tingkat sekolah menengah pertama. Komik digital ini dikembangkan karena melihat kurangnya kemampuan siswa dalam mempelajari matematika. Hal ini diperkuat oleh hasil analasis kebutuhan siswa di SMP Al Ghurabaa, yaitu sebanyak 62,5% siswa menyatakan kesulitan dalam mempelajari matematika dan sebanyak 75% siswa memilih materi aritmetika sosial sebagai materi matematika yang dianggap sulit. Berdasarkan analisis kebutuhan siswa, materi yang akan dikembangkan adalah aritmetika sosial dengan pendekatan kontekstual. Penelitian ini menggunakan metode Reasearch and Development dan mengacu pada model Borg & Gall. Komik digital matematika yang dikembangkan telah melaui proses validasi dan revisi oleh ahli materi dan bahasa dengan perolehan persentase rata-rata sebesar 88% dan dikategorikan sangat layak, dan validasi oleh ahli media dengan nilai persentase rata-rata yang diperoleh sebesar 88% dengan kategori sangat layak. Selanjutnya adalah hasil evaluasi guru dengan perolehan persentase rata-rata sebesar 94% dan dikategorikan sangat layak. Kemudian pada hasil uji coba siswa kelompok kecil dengan perolehan persentase rata-rata sebesar 94% dan dikategorikan sangat layak dan hasil uji coba siswa kelompok besar diperoleh persentase rata-rata sebesar 90%. Persentase rata-rata keseluruhan adalah 90,8% dengan kategori sangat layak sehingga komik digital matematika yang dikembangkan layak untuk dimanfaatkan sebagai media pembelajaran. ********************************************** This research aims to produce learning media in the form of digital mathematical comics for junior high school students. This digital comic is developed due to the lack of student ability in studying mathematics. This fact is supported by the results of the analysis of the needs of students at Al Ghurabaa Junior High School, which is about 62.5% of students expressed difficulty in learning mathematics and 75% of students chose social arithmetic material as material that is considered difficult. Based on the analysis of students' needs, the material to be developed is social arithmetic with a contextual approach. This study uses the Research and Development method and draws on the Borg &Gall model. Mathematical digital comics developed have undergone a process of validation and revision by material and language experts with an average percentage value obtained by 88% with a very decent category, and validation by media experts with an average percentage value obtained by 88% with a very decent category. Then is the result of teacher evaluation obtained an average percentage score of 94% with a very decent category. Then on the results of small group student trials obtained an average percentage of 94% with very decent categories and large group student trial results obtained a percentage average is 90%. The overall percentage average is 90.8% with a very decent category that the mathematical digital comics developed deserve to be utilized as a learning media.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Additional Information: 1). Drs. Tri Murdiyanto, M.Si.; 2). Tian Abdul Aziz, Ph.D
Subjects: Sains > Matematika
Divisions: FMIPA > S1 Pendidikan Matematika
Depositing User: sawung yudo
Date Deposited: 28 Oct 2024 08:16
Last Modified: 28 Oct 2024 08:16
URI: http://repository.unj.ac.id/id/eprint/51778

Actions (login required)

View Item View Item