DIFLA RAHMAH M, . (2022) PENGEMBANGAN BUKU PENGAYAAN KIMIA KONTEKSTUAL PADA TOPIK ASPIRIN. Sarjana thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.
Text
BAB 1.pdf Restricted to Registered users only Download (136kB) |
|
Text
BAB 2.pdf Restricted to Registered users only Download (391kB) |
|
Text
BAB 3.pdf Restricted to Registered users only Download (317kB) |
|
Text
BAB 4.pdf Restricted to Registered users only Download (2MB) |
|
Text
BAB 5.pdf Restricted to Registered users only Download (48kB) |
|
Text
COVER.pdf Restricted to Registered users only Download (318kB) |
|
Text
DAFTAR PUSTAKA.pdf Restricted to Registered users only Download (130kB) |
|
Text
LAMPIRAN.pdf Restricted to Registered users only Download (952kB) |
Abstract
Latar belakang dalam penelitian ini dikarenakan, peserta didik mengalami kesulitan dalam memahami konsep-konsep materi seputar senyawa kimia karbon sehingga hal itu perlu diberikan pengayaan. Menurut Sukoco (2020), materi pengayaan kimia yang dibutuhkan saat ini adalah dapat menjelaskan materi yang dikorelasikan atau dikontekskan dalam kehidupan sehari-hari peserta didik. Berdasarkan hasil uji analisis kebutuhan, sebanyak 76% peserta didik mengingkan materi pengayaan yang dibahas adalah tentang aspirin. Rokimah (2016) menambahkan bahwa, informasi seputar pemakaian obat (aspirin) merupakan solusinya, dan hal itu seharusnya sudah mudah diperoleh atau dijumpai dari berbagai macam sumber seperti salah satunya buku pengayaan. Dengan demikian maka tujuan dari penelitian ini adalah untuk menghasilkan buku pengayaan kimia yang layak digunakan bagi peserta didik kelas XII dan guru-guru kimia di Madrasah Aliyah Negeri (MAN) 2 Jakarta. Metode yang diaplikasikan dalam penelitian ini ialah berbasis penelitian dan pengembangan (RnD). Hasil penelitian menunjukkan bahwa, buku pengayaan yang dikembangkan dari segi isi materi, bahasa, penyajian, dan kegrafikaan atau media, terkategori layak sampai sangat layak. Indikator kelayakan produk menurut peserta didik yaitu, tampilan cover menarik, penggunaan bahasa yang mudah dipahami, dan isi materi berkaitan dengan kehidupan. Sedangkan menurut guru, muatan materi di atas buku teks pelajaran, penyertaan ilustrasi yang menarik dan menunjang teks, berwarna, dan penyertaan penggunaan software ****************************************************** The background in this research is because students have difficulty in understanding material concepts about carbon chemical compounds so that enrichment is needed. According to Sukoco (2020), the chemical enrichment material needed now is to be able to explain the material that is correlated or contextualized in the daily lives of students. The result based on of needs analysis test, as many as 76% of students wanted the enrichment material discussed about aspirin. Rokimah (2016) added that information about used drugs (aspirin) is the solution, and it can be found from various sources such as an enrichment book. Thus, the purpose of this research is to produce a chemistry enrichment book that is suitable for use to the class of XII students and chemistry teachers at Madrasah Aliyah Negeri (MAN) 2 Jakarta. The research method applied in this study implements of the research and development (RnD). The results showed that, the enrichment books that were developed in terms of material content, language, presentation, and graphics or media, were categorized as feasible until very feasible. The product indicators are suitable to student is attractive cover, use of language easy to understand, and material related to life. Meanwhile according to the teacher is content of material on the textbook, inclusion of interesting illustrations and supporting text, coloring, and use software.
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Additional Information: | 1). Dr. Moersilah, M.Si.; 2). Edith Allanas M.Pd. |
Subjects: | Sains > Kimia |
Divisions: | FMIPA > S1 Pendidikan Kimia |
Depositing User: | sawung yudo |
Date Deposited: | 31 Oct 2024 03:31 |
Last Modified: | 31 Oct 2024 03:31 |
URI: | http://repository.unj.ac.id/id/eprint/51849 |
Actions (login required)
View Item |