YUNI KRISNAWATI, . (2022) PENGEMBANGAN PEMBELAJARAN DENGAN PENDEKATAN PMRI UNTUK MEMBANGUN PEMAHAMAN KONSEP SISWA PADA MATERI RELASI DAN FUNGSI KELAS X SMA YP IPPI PETOJO. Magister thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.
Text
1. COVER.pdf Restricted to Registered users only Download (163kB) |
|
Text
2. SURAT PERSETUJUAN.pdf Restricted to Registered users only Download (289kB) |
|
Text
2.1 Lembar Persetujuan Panitia Ujian Tesis.pdf Restricted to Registered users only Download (166kB) |
|
Text
3. ABSTRAK.pdf Restricted to Registered users only Download (186kB) |
|
Text
4. ABSTRACT.pdf Restricted to Registered users only Download (358kB) |
|
Text
5. KATA PENGANTAR.pdf Restricted to Registered users only Download (292kB) |
|
Text
6. DAFTAR ISI DAN TABEL.pdf Restricted to Registered users only Download (313kB) |
|
Text
7. BAB I.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) |
|
Text
8. BAB II.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) |
|
Text
9. BAB III.pdf Restricted to Registered users only Download (480kB) |
|
Text
10. BAB IV.pdf Restricted to Registered users only Download (2MB) |
|
Text
11. BAB V.pdf Restricted to Registered users only Download (422kB) |
|
Text
12. DAFTAR PUSTAKA.pdf Restricted to Registered users only Download (432kB) |
|
Text
13. LAMPIRAN.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) |
|
Text
14. ARTIKEL.pdf Restricted to Registered users only Download (248kB) |
|
Text
15. DAFTAR RIWAYAT HIDUP.pdf Restricted to Registered users only Download (19kB) |
|
Text
16. METADATA.pdf Restricted to Registered users only Download (5kB) |
Abstract
Penelitian dengan metode Design Research bertujuan untuk mengembangan Teori Instruksional Lokal pada materi Relasi dan Fungsi untuk membangun pemahaman konsep siswa kelas X SMA YP IPPI Petojo menggunakan pendekatan Pendidikan Matematika Realistik Indonesia (PMRI). Metode Design Research terdiri dari 3 fase yaitu persiapan dan desain, eksperimen kelas, dan analisis retrospektif. Tahapan untuk membangun pemahaman konsep siswa menggunakan konteks aplikasi ojek online yaitu aplikasi Grab maupun Gojek. Pembelajaran ini terdiri dari 7 kegiatan dengan 7 kali pertemuan yang terdapat pada teori instruksional lokal. Subjek dalam penelitian ini terdiri dari 6 siswa kelas X MIPA SMA YP IPPI Petojo Jakarta Pusat. Pengumpulan data dilakukan dengan metode kertas dan pulpen, wawancara, dan metode ostensive. Validitas data menggunakan validitas internal dan validitas eksternal. Sementara reliabilitas data menggunakan triangulasi dan interperetasi silang. Pengumpulan semua data dan analisis pada penelitian ini menggunakan analisis retrospektif. Analisis retrospektif menunjukkan bahwa konteks yang digunakan dapat membangun pemahaman konsep siswa pada materi Relasi dan Fungsi. Guru memainkan peran utama dalam aktivitas pembelajaran bahwa tujuan pembelajaran tercapai sebagai tujuan instruksional yang telah disiapkan. ************************************************************ Design Research method aims to develop the local instructional theory on learning Relation and Function to build concept understanding in class X YP IPPI Petojo Senior High School using Indonesian Realistic Mathematics Education Approach. The method used is design research which consists of three phases that are preparation and design, teaching experiment and retrospective analysis. Stages of building a relational understanding of students assisted by using the context of Grab or Gojek Apps. This study has 7 activities organized in Local Instructional Objectives. Subjects of this study consisted of 6 senior high school students X MIPA YP IPPI Petojo. The data collection has done by using paper and pen method, interview method and the method ostensive. The validity of the data using internal and external validity. While the reliability of data using triangulation of data and cross interpretation. All data collected and analyzed in retrospective analysis. A retrospective analysis showed that the context used can develop the students’concept abilities derivative functions. Teacher played a major role in directing the learning activities that the learning objectives achieved as instructional objectives that have been prepared.
Item Type: | Thesis (Magister) |
---|---|
Additional Information: | 1). Dr. Pinta Deniyanti S., M.Si.; 2). Dr. Meiliasari, S.Pd., M.Sc. |
Subjects: | Sains > Matematika |
Divisions: | FMIPA > S2 Pendidikan Matematika |
Depositing User: | sawung yudo |
Date Deposited: | 26 Nov 2024 07:30 |
Last Modified: | 26 Nov 2024 07:30 |
URI: | http://repository.unj.ac.id/id/eprint/52222 |
Actions (login required)
View Item |