KARAKTERISTIK KOEFISIEN GESEK, DAYA SERAP OLI DAN STRUKTUR MIKRO VARIASI KOMPOSIT SERBUK KAYU, SERAT KELAPA, SERBUK ALUMUNIUM, DAN SERBUK TEMBAGA UNTUK KAMPAS KOPLING SEPEDA MOTOR MATIC

ARI SETIAWAN, . (2022) KARAKTERISTIK KOEFISIEN GESEK, DAYA SERAP OLI DAN STRUKTUR MIKRO VARIASI KOMPOSIT SERBUK KAYU, SERAT KELAPA, SERBUK ALUMUNIUM, DAN SERBUK TEMBAGA UNTUK KAMPAS KOPLING SEPEDA MOTOR MATIC. Sarjana thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.

[img] Text
5315162014_ ARI SETIAWAN_Laporan_HAKI.pdf
Restricted to Registered users only

Download (101kB)
[img] Text
5315162014_ARI SETIAWAN_ BERITA ACARA.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB)
[img] Text
5315162014_ARI SETIAWAN_ARTIKEL.pdf
Restricted to Registered users only

Download (628kB)
[img] Text
5315162014_ARI SETIAWAN_LAPORAN_SKRIPSI.pdf
Restricted to Registered users only

Download (2MB)
[img] Text
5315162014_ARI SETIAWAN_POSTER.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB)

Abstract

Penelitian ini memiliki tujuan untuk mengetahui pengaruh terhadap uji daya serap, uji koefisien gesek, uji keausan, dan uji struktur Mikro pada kampas kopling komposit berbahan serbuk kayu, serabut kelapa, serbuk aluminium, dan serbuk tembaga. Mengetahui nilai koefisien gesek, daya serap, nilai keausan yang optimal. Metode percobaan yang digunakan dalam penelitian ini, dilakukan dengan cara membagi menjadi 5 variasi komposisi pada spesimen uji kampas kopling yang kemudian dilakukan pengujian daya serap oli, pengujian koefisien gesek, uji keausan, dan struktur mikro menggunakan alat yang ada pada laboratorium prodi Pendidikan Teknik Mesin Universitas Negeri Jakarta. Berdasarkan penelitian yang telah dilakukan spesimen yang memiliki nilai penyerapan oli tertinggi adalah spesimen 1 (KY20KL20AL20CU0) dengan nilai penyerapan sebesar 1,79% dan spesimen dengan nilai penyerapan terendah adalah spesimen 5 (KY20KL20AL0CU20) dengan nilai penyerapan sebesar 1,2%, dan spesimen yang memiliki persentase perubahan volume tertinggi adalah spesimen 3 (KY20KL20AL10CU10) dengan persentase 8,3216%, dan spesimen yang memiliki persentase perubahan volume terendah adalah spesimen 5 (KY20KL20AL0CU20) dengan persentase 6,5719%. Dari hasil pengujian koefisien gesek spesimen 2 (KY20KL20AL15CU5) memiliki nilai koefisien gesek tertinggi sebesar 0,43807 dan spesimen 4 (KY20KL20AL5CU15) memiliki nilai koefisien gesek terendah sebesar 0,31764. Dari hasil pengujian keausan spesimen 1 (KY20KL20AL20CU0) memiliki nilai keausan tertinggi sebesar 0,29 gram, dan spesimen 5 (KY20KL20AL0CU20) memiliki nilai keausan terendah sebesar 0,08 gram. ********************************************************** This study aims to find out the effect on absorption tests, swipe coefficient tests, wear tests, and macro structure tests on composite clutches made of wood powder, coconut fibers, aluminum powder, and copper powder. Know the value of the friction coefficient, absorption, optimal wear value. The experimental method used in this study, was carried out by dividing into 5 variations in composition in the clutch campas test specimen which was then conducted oil absorption test, friction coefficient testing, wear test, and macro structure using tools in the laboratory of Mechanical Engineering Education program of Universitas Negeri Jakarta. Based on research that has been done specimens that have the highest oil absorption value are specimen 1 (KY20KL20AL20CU0) with an absorption value of 1.79% and specimens with the lowest absorption values are specimens 5 (KY20KL20AL0CU20) with an absorption value of 1.2%, and specimens that have the highest percentage of volume changes are specimens 3 (KY20KL20AL10CU10) with a percentage of 8.3216%, and specimens that have the lowest percentage of volume change are specimens 3 (KY20KL20AL10CU10) with a percentage of 8.3216%, and specimens that have the lowest percentage of volume changes are specimens 3 (KY20KL20AL10CU10) with a percentage of 8.3216%, and specimens that have the lowest percentage of volume changes are specimens 3 (KY20KL20AL10CU10) with a percentage of 8.3216%, and specimens that have the lowest percentage of volume changes are specimens 3 (KY20KL20AL10CU10) with a percentage of 8.3216%, and specimens that have the lowest percentage of volume changes are specimens 3 (KY20KL20AL10CU10) with a percentage of 8.3216%, and specimens that have the lowest percentage of volume changes are specimens 3 (KY20 5 (KY20KL20AL0CU20) with a percentage of 6.5719%. From the results of the test the specimen swipe coefficient 2 (KY20KL20AL15CU5) has the highest friction coefficient value of 0.43807 and specimen 4 (KY20KL20AL5CU15) has the lowest friction coefficient value of 0.31764. From the results of the test of wear and tear specimen 1 (KY20KL20AL20CU0) has the highest wear value of 0.29 grams, and specimen 5 (KY20KL20AL0CU20) has the lowest wear value of 0.08 grams.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Additional Information: 1). Ahmad Kholil, M.T.; 2). I Wayan Sugita, M.T.
Subjects: Teknologi dan Ilmu Terapan > Teknik Mesin, Mekanika Teknik
Divisions: FT > S1 Pendidikan Teknik Mesin
Depositing User: sawung yudo
Date Deposited: 29 Nov 2024 01:37
Last Modified: 29 Nov 2024 01:37
URI: http://repository.unj.ac.id/id/eprint/52241

Actions (login required)

View Item View Item