UPAYA PENINGKATAN HASIL BELAJAR ROLL DEPAN SISWA KELAS 4 SDN 2 TELUKNAGA MELALUI MODIFIKASI MEDIA PEMBELAJARAN

CANDRA PRATAMA, . (2025) UPAYA PENINGKATAN HASIL BELAJAR ROLL DEPAN SISWA KELAS 4 SDN 2 TELUKNAGA MELALUI MODIFIKASI MEDIA PEMBELAJARAN. Sarjana thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.

[img] Text
Sampul-2.pdf

Download (1MB)
[img] Text
BAB 1 candra-1.pdf

Download (601kB)
[img] Text
BAB II candra-1.pdf
Restricted to Registered users only

Download (774kB) | Request a copy
[img] Text
BAB III candra-1.pdf
Restricted to Registered users only

Download (704kB) | Request a copy
[img] Text
BAB IV candra-1.pdf
Restricted to Registered users only

Download (797kB) | Request a copy
[img] Text
BAB V candra-1.pdf
Restricted to Registered users only

Download (315kB) | Request a copy
[img] Text
DAFTAR PUSTAKA candra-1.pdf

Download (184kB)
[img] Text
Lampiran candra-1.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB) | Request a copy

Abstract

Candra Pratama. UPAYA PENINGKATAN HASIL BELAJAR ROLL DEPAN SISWA KELAS 4 SDN 2 TELUKNAGA MELALUI MODIFIKASI MEDIA PEMBELAJARAN. Skripsi, Jakarta: Fakultas Ilmu Keolahragaan, Universitas Negeri Jakarta, Januari 2025.Tujuan penelitian ini adalah meningkatkan hasil belajar roll depan pada siswa kelas 4 SDN 2 Teluknaga tahun pelajaran 2024/2025 melalui pemanfaatan alat bantu bidang miring.Penelitian ini merupakan Penelitian Tindakan Kelas (PTK). Penelitian dilaksanakan dua siklus, dengan tiap siklus terdiri dari: perencanaan, pelaksanaan tindakan, observasi dan refleksi. Subjek penelitian adalah siswa kelas 4 SDN 2 Teluknaga tahun pelajaran 2024/2025 yang berjumlah 25 siswa. Sumber data, hasil belajar dan proses pembelajaran roll depan siswa kelas 4 SDN 2 Teluknaga tahun pelajaran 2024/2025, Teknik pengumpulan data melalui tes kemampuan roll depan dan observasi dari proses kegiatan pembelajaran. Validitas data menggunakan data kualitatif dan kuantitatif.Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa, melaliu pemanfaatan alat bantu bidang miring dapat meningkatkan hasil belajar roll depan pada siswa kelas 4 SDN 2 Teluknaga tahun pelajaran 2024/2025. Kondisi awal sebelum dilakukan PTK, siswa yang tuntas hanya 1 siswa. Pada siklus 1 peningkatan hasil belajar roll depan menjadi 88.00%. Pada siklus 2 meningkat menjadi 100%.Pemanfaatan alat bantu bidang miring memberi kontribusi yang signifikan terhadap peningkatan hasil belajar roll depan. Dengan memanfaatkan bidang miring untuk membelajarkan roll depan memberi kemudahan untuk melakukan gerakan roll depan. Simpulan penelitian ini sebagai berikut: pemanfaatan alat bantu bidang miring dapat meningkatkan hasil belajar roll depan pada siswa kelas 4 SDN 2 Teluknaga tahun pelajaran 2024/2025. Ketercapaian ketuntasan hasil belajar roll depan dari pra siklus ke siklus 1 sebesar 88.00%. Dari siklus 1 ke siklus 2 sebesar 12.00%. Peningkatan ketuntasan hasil belajar secara keseluruhan sebesar 100%. Kata Kunci : Alat Bantu Bidang Miring ********** Candra Pratama. EFFORTS TO IMPROVE THE LEARNING OUTCOMES OF FRONT ROLL OF 4TH GRADE STUDENTS OF SDN 2 TELUKNAGA THROUGH MODIFICATION OF LEARNING MEDIA. Thesis, Jakarta: The purpose of this study was to improve the learning outcomes of front roll in 4th grade students of SDN 2 Teluknaga in the 2024/2025 academic year through the utilization of inclined plane tools.This research is a Classroom Action Research (PTK). The research was conducted in two cycles, with each cycle consisting of: planning, implementation, observation and reflection. The research subjects were 4th grade students of SDN 2 Teluknaga in the 2024/2025 academic year, totaling 25 students. Data sources, learning outcomes and learning process of front roll of 4th grade students of SDN 2 Teluknaga in the 2024/2025 school year, data collection techniques through front roll ability tests and observation of the learning activity process. Data validity uses qualitative and quantitative data. The results of this study indicate that, through the use of inclined plane aids, it can improve the learning outcomes of front roll in grade 4 students of SDN 2 Teluknaga in the 2024/2025 school year. The initial condition before PTK was carried out, only 1 student was complete. In cycle 1, the increase in front roll learning outcomes was 88.00%. The utilization of inclined plane aids makes a significant contribution to improving front roll learning outcomes. By utilizing an inclined plane to teach the front roll, it makes it easier to do the front roll movement. The conclusions of this study are as follows: The utilization of inclined plane aids can improve front roll learning outcomes in 4th grade students of SDN 2 Teluknaga in the 2024/2025 school year. The achievement of the completeness of the front roll learning outcomes from pre-cycle to cycle 1 amounted to 88.00%. From cycle 1 to cycle 2 by 12.00%. The overall increase in the completeness of learning outcomes was 100%. Keywords : Inclined Plane Tool

Item Type: Thesis (Sarjana)
Additional Information: 1). Dr. Sujarwo, M.Pd,; 2). Dwi Indra Kurniawan, M.Pd.
Subjects: Pendidikan > Penelitian Tindakan Kelas
Pendidikan > Penelitian Tindakan Kelas > Metode Belajar Mengajar
Pendidikan > Media Pembelajaran
Divisions: FIO > Penjaskesrek
Depositing User: Users 26353 not found.
Date Deposited: 14 Feb 2025 04:13
Last Modified: 14 Feb 2025 04:13
URI: http://repository.unj.ac.id/id/eprint/52870

Actions (login required)

View Item View Item