PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN PERAGA TUMBUKAN AKIBAT PANCARAN FLUIDA PADA PRAKTIKUM MEKANIKA FLUIDA

MUHAMMAD HAMMAM JAFAR, . (2025) PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN PERAGA TUMBUKAN AKIBAT PANCARAN FLUIDA PADA PRAKTIKUM MEKANIKA FLUIDA. Sarjana thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.

[img] Text
File Cover.pdf

Download (494kB)
[img] Text
File BAB 1.pdf

Download (147kB)
[img] Text
File BAB 2.pdf
Restricted to Registered users only

Download (409kB) | Request a copy
[img] Text
File BAB 3.pdf
Restricted to Registered users only

Download (343kB) | Request a copy
[img] Text
File BAB 4.pdf
Restricted to Registered users only

Download (880kB) | Request a copy
[img] Text
File BAB 5.pdf
Restricted to Registered users only

Download (110kB) | Request a copy
[img] Text
File Daftar Pustaka.pdf

Download (129kB)
[img] Text
File Lampiran.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB) | Request a copy

Abstract

Perkembangan teknologi dalam era Revolusi Industri 4.0 menuntut inovasi dalam pembelajaran, termasuk di bidang teknik. Pada mata kuliah Mekanika Fluida, mahasiswa sering mengalami kesulitan dalam memahami konsep tumbukan akibat pancaran fluida karena sifatnya yang abstrak dan kompleks. Kurangnya alat peraga dalam praktikum juga menjadi kendala dalam visualisasi konsep ini, sehingga pembelajaran cenderung masih mengandalkan metode ceramah yang kurang efektif. Oleh karena itu, diperlukan media pembelajaran yang interaktif untuk meningkatkan pemahaman mahasiswa terhadap konsep tumbukan fluida. Penelitian ini bertujuan untuk mengembangkan alat peraga tumbukan akibat pancaran fluida sebagai media pembelajaran dalam praktikum Mekanika Fluida. Metode penelitian yang digunakan adalah Research and Development (R&D) dengan model pengembangan ADDIE (Analysis, Design, Development, Implementation, Evaluation). Tahapan penelitian meliputi analisis kebutuhan mahasiswa, perancangan desain alat peraga, pembuatan prototipe, validasi oleh ahli media, serta uji coba kepada mahasiswa untuk mengukur efektivitas alat peraga dalam pembelajaran. Hasil penelitian menunjukkan bahwa alat peraga yang dikembangkan memiliki tingkat kelayakan yang tinggi berdasarkan validasi ahli media. Uji coba kepada mahasiswa juga mengindikasikan adanya peningkatan pemahaman terhadap konsep tumbukan fluida setelah menggunakan alat peraga ini. Dengan demikian, alat peraga ini dapat menjadi alternatif media pembelajaran yang lebih efektif dalam mendukung proses praktikum Mekanika Fluida. Pengembangan lebih lanjut diharapkan dapat meningkatkan fungsionalitas dan efektivitas alat peraga dalam pembelajaran. Kata Kunci: ADDIE, Alat Peraga, Media Pembelajaran, Mekanika Fluida, Tumbukan Fluida. ***** The advancement of technology in the era of the Industrial Revolution 4.0 demands innovation in education, including in the field of engineering. In the Fluid Mechanics course, students often struggle to understand the concept of impact due to fluid jets because of its abstract and complex nature. The lack of demonstration tools in practical sessions also poses a challenge in visualizing this concept, leading to a reliance on lecture-based teaching methods, which are less effective. Therefore, an interactive learning medium is needed to enhance students’ understanding of fluid impact concepts. This study aims to develop a fluid jet impact demonstration tool as an instructional medium for Fluid Mechanics laboratory experiments. The research method used is Research and Development (R&D) with the ADDIE (Analysis, Design, Development, Implementation, Evaluation) development model. The research stages include analyzing students’ needs, designing the demonstration tool, developing a prototype, validating it with media experts, and conducting student trials to assess the tool’s effectiveness in learning. The research results indicate that the developed demonstration tool has a high level of feasibility based on validation by media experts. Student trials also show an improvement in their understanding of fluid impact concepts after using this tool. Thus, this demonstration tool can serve as an effective alternative instructional medium to support Fluid Mechanics laboratory experiments. Further development is expected to enhance the functionality and effectiveness of the learning tool. Keywords: ADDIE, Demonstration Tool, Fluid Impact, Fluid Mechanics, Instructional Media.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Additional Information: 1). Dr. Darwin Rio Budi Syaka, M.T. ; 2). Drs. H. Sirojuddin, M.T.
Subjects: Pendidikan > Media Pembelajaran
Teknologi dan Ilmu Terapan > Teknik Mesin, Mekanika Teknik
Divisions: FT > S1 Pendidikan Teknik Mesin
Depositing User: Muhammad Hammam Jafar .
Date Deposited: 20 Feb 2025 07:28
Last Modified: 20 Feb 2025 07:28
URI: http://repository.unj.ac.id/id/eprint/53179

Actions (login required)

View Item View Item