FATIMAH AZZAHRA NADIA HOLONGAN, . (2025) PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN LEARNING CYCLE 7E TERHADAP KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH SISWA SMP PADA MATERI EKOLOGI DAN KEANEKARAGAMAN HAYATI INDONESIA. Sarjana thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.
![]() |
Text
COVER.pdf Download (776kB) |
![]() |
Text
BAB I.pdf Download (184kB) |
![]() |
Text
BAB II.pdf Restricted to Registered users only Download (362kB) | Request a copy |
![]() |
Text
BAB III.pdf Restricted to Registered users only Download (363kB) | Request a copy |
![]() |
Text
BAB IV.pdf Restricted to Registered users only Download (505kB) | Request a copy |
![]() |
Text
BAB V.pdf Restricted to Registered users only Download (152kB) | Request a copy |
![]() |
Text
Daftar Pustaka.pdf Download (299kB) |
![]() |
Text
Lampiran dan Daftar Riwayat Hidup.pdf Restricted to Registered users only Download (2MB) | Request a copy |
Abstract
Kemampuan pemecahan masalah termasuk salah satu komponen penting pada pendidikan abad ke-21. Salah satu model pembelajaran yang dapat membantu untuk meningkatkan kemampuan pemecahan masalah peserta didik yaitu model Learning Cycle 7E. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh model pembelajaran Learning Cycle 7E terhadap kemampuan pemecahan masalah siswa SMP pada materi ekologi dan keanekaragaman hayati Indonesia. Penelitian ini dilaksanakan di salah satu SMP Jakarta Timur pada Januari-Desember 2024. Metode penelitian menggunakan kuasi eksperimen dengan desain penelitian Pretest-Posttest Non-Equivalent Control Group Design. Sampel penelitian berjumlah 64 peserta didik dengan masing-masing kelas berjumlah 32 peserta didik yang dipilih secara simple random sampling. Berdasarkan uji hipotesis menggunakan uji-t independen terdapat pengaruh model pembelajaran Learning Cycle 7E terhadap kemampuan pemecahan masalah siswa SMP pada materi ekologi dan keanekaragaman hayati Indonesia. Hasil penelitian ini mengimplikasikan model pembelajaran Learning Cycle 7E dapat menjadi alternatif dalam meningkatkan kemampuan pemecahan masalah peserta didik pada materi ekologi dan keanekaragaman hayati Indonesia.*****Problem-solving skills are one of the important components of 21st-century education. One of the learning models that can help improve students' problem- solving skills is the Learning Cycle 7E model. This research aims to determine the effect of the Learning Cycle 7E learning model on the problem-solving abilities of junior high school students regarding the material of ecology and biodiversity in Indonesia. This research was conducted in one of the junior high schools in East Jakarta in January-December 2024. The research method used is a quasi-experimental design with a Pretest-Posttest Non-Equivalent Control Group Design. The research sample consists of 64 students with each class comprising 32 students selected through simple random sampling. Based on the hypothesis test using the independent sample t-test there is an effect of the Learning Cycle 7E model on the problem-solving abilities of junior high school students regarding the material of ecology and biodiversity in Indonesia. The results of this study imply that the Learning Cycle 7E model can be an alternative for enhancing students' problem- solving skills in the context of ecology and biodiversity in Indonesia.
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Additional Information: | 1). Erna Heryanti, S.Hut., M.Si. 2). Eka Putri Azrai, S.Pd., M.Si. |
Subjects: | Pendidikan > Pendidikan Dasar Sains > Sains, Ilmu Pengetahuan Alam |
Divisions: | FMIPA > S1 Pendidikan Biologi |
Depositing User: | Fatimah Azzahra Nadia Holongan . |
Date Deposited: | 28 Feb 2025 03:26 |
Last Modified: | 28 Feb 2025 03:26 |
URI: | http://repository.unj.ac.id/id/eprint/53866 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |