Trihatmi Setyawati, . (2025) HUBUNGAN KEAKTIFAN MENGIKUTI KEGIATAN EKSTRAKURIKULER KEPRAMUKAAN DENGAN KECERDASAN INTERPERSONAL SISWA KELAS V SEKOLAH DASAR NEGERI DI KECAMATAN KEBAYORAN LAMA. Sarjana thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.
![]() |
Text
1.COVER.pdf Download (1MB) |
![]() |
Text
2. BAB I PENDAHULUAN.pdf Restricted to Registered users only Download (348kB) | Request a copy |
![]() |
Text
3. BAB II LANDASAN TEORI.pdf Restricted to Registered users only Download (582kB) | Request a copy |
![]() |
Text
4. BAB III METODOLOGI.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) | Request a copy |
![]() |
Text
5. BAB IV HASIL DAN PEMBAHASAN.pdf Restricted to Registered users only Download (674kB) | Request a copy |
![]() |
Text
6. BAB V KESIMPULAN.pdf Restricted to Registered users only Download (310kB) | Request a copy |
![]() |
Text
7. DAFTAR PUSTAKA.pdf Download (1MB) |
![]() |
Text
8. LAMPIRAN DAN DAFTAR RIWAYAT HIDUP.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) | Request a copy |
Abstract
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui signifikansi hubungan antara Kekatifan siswa dalam mengikuti kegiatan ekstrakurikuler pramuka dengan kecerdasan interpersonal siswa. Sampel pada penelitian ini adalah siswa kelas V di SDN Kebayoran Lama Selata 19 Pagi, SDN Kebayoran Lama Selatan 03 Pagi dan SDN Kebayoran Lama Selatan 14 Pagi. dengan menggunakan teknik cluster random sampling. Pengumpulan data dilakukan dengan menggunakan instrument non test berupa angket untuk mengukur variabel Keaktifan siswa dan kecerdasan interpersonal siswa. Teknik analisis data yang digunakan adalah teknik analisis data korelasi pearson product moment. Hasil penelitian menunjukkan bahwa terdapat hubungan yang positif dan signifikan antara keaktifan siswa dalam mengikuti kegaiatan ekstrakurikuler pramuka terhadap kecerdasan interpersonal siswa. Sumbangan efektif yang diberikan oleh variabel keaktifan siswa dalam mengikuti pramuka terhadap kecerdasan interpersonal sebesar 58,7%, sedangkan sisanya dipengaruhi oleh faktor lain sebesar 41,3%. Kata kunci: Keaktifan siswa, Ekstrakurikuler pramuka, kecerdasan interpersonal siswa ***** This study aims to determine the significance of the relationship between students' capacities in participating in scout extracurricular activities and students' interpersonal intelligence. The sample in this study is grade V students at SDN Kebayoran Lama Selata 19 Morning, SDN Kebayoran Lama Selatan 03 Am and SDN Kebayoran Lama Selatan 14 Morning. by using the cluster random sampling technique. Data collection was carried out using non-test instruments in the form of questionnaires to measure the variables of student activity and student interpersonal intelligence. The data analysis technique used is the Pearson product moment correlation data analysis technique. The results of the study showed that there was a positive and significant relationship between students' activeness in participating in scout extracurricular activities and students' interpersonal intelligence. The effective contribution given by the variable of student activity in participating in scouting to interpersonal intelligence was 58.7%, while the rest was influenced by other factors of 41.3%. Keywords: Student activeness, Scout extracurriculars, student interpersonal intelligence
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Additional Information: | 1). Prof. Dr. Arifin Maksum, M.Pd ; 2). Dr. Prayuningtyas A W, M.Pd |
Subjects: | Pendidikan > Pendidikan Dasar Pendidikan > Pendidikan Dasar > Pendidikan Anak |
Divisions: | FIP > S1 Pendidikan Guru Sekolah Dasar |
Depositing User: | Users 27274 not found. |
Date Deposited: | 04 Mar 2025 06:44 |
Last Modified: | 04 Mar 2025 06:44 |
URI: | http://repository.unj.ac.id/id/eprint/54551 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |