THE DESIGN PROCESS OF ENGLISH TEXTBOOKS WITH WORLD ENGLISH PERSPECTIVE: NARRATIVE INQUIRY

JELITA GRESIANA PURBA, . (2025) THE DESIGN PROCESS OF ENGLISH TEXTBOOKS WITH WORLD ENGLISH PERSPECTIVE: NARRATIVE INQUIRY. Sarjana thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.

[img] Text
COVER.pdf

Download (621kB)
[img] Text
BAB 1.pdf

Download (106kB)
[img] Text
BAB 2.pdf
Restricted to Registered users only

Download (160kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 3.pdf
Restricted to Registered users only

Download (291kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 4.pdf
Restricted to Registered users only

Download (856kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 5.pdf
Restricted to Registered users only

Download (26kB) | Request a copy
[img] Text
DAFTAR PUSTAKA.pdf

Download (120kB)
[img] Text
LAMPIRAN.pdf
Restricted to Registered users only

Download (371kB) | Request a copy

Abstract

The traditional approach to English language teaching (ELT) often focused on a single standard variety, neglecting the richness and legitimacy of other English. However, World English acknowledges that English is spoken differently worldwide and promotes inclusivity and cultural awareness. This recognition necessitates evaluating ELT materials, particularly textbooks, to reflect this linguistic diversity. Following these takeaways, this study aimed to explore and document the process of designing English textbooks by employing a World English (WE) perspective. This study used a qualitative approach and narrative inquiry as the methodology. Data sources were gathered through the interview sessions with 6 students of ELESP 2022 who designed an English textbook. The data analysis is based on the theory by Widodo et al. (2022) regarding the design process of the English textbook, and Alcoberes (2016) for examining the integration of World English in the English textbook. The results show that the English textbooks designed by ELESP students incorporate a World-English perspective by integrating local and foreign lexis into the learning objectives, considering the knowledge and skills that students will acquire. In the learning content, WE representation can be seen through the textbook, developing the learning content as promoting local heritage, integrating local and foreign lexis, generating insight from the current issues relevant to various situations/settings, and representing the local variety of English. In the text as a learning stimulus aspect, the representation of the WE can be seen through the text developing as integrating local and foreign lexis and understanding local variations of English. In the learning task aspect, the textbook develops learning tasks as a teaching strategy in local discourse to enhance students' speaking and thinking skills. For the instruction aspect, the textbook develops the instruction as teaching English in a local language. While, in the aspect of learning outcomes, the textbook does not reflect the WE perspective. However, the textbook uses various assessments such as quizzes, multiple choice, and learning portfolios to know how students' learning outcomes are. ***** Pendekatan tradisional terhadap pengajaran bahasa Inggris sering kali berfokus pada satu ragam standar, mengabaikan kekayan dan keabsahan bahasa Inggris lainnya. Namun, bahasa Inggris dunia mengakui bahwa bahasa Inggris digunakan secara berbeda di seluruh dunia dan mempromosikan inklusivitas dan kesadaran budaya. Pengakuan ini mengharuskan adanya penilaian ulang terhadap materi pembelajaran bahasa Inggris, khususnya buku ajar, untuk mencerminkan keragaman linguistik ini. Mengikuti kesimpulan tersebut, peneliti bertujuan untuk mengeksplorasi dan mendokumentasikan proses perancangan buku ajar bahasa Inggris dengan menggunakan perspektif bahasa Inggris dunia. Studi ini menggunakan pendekatan kualitatif dan naratif inkuiri sebagai metodologi. Sumber data dikumpulkan melalui sesi wawancara dengan 6 mahasiswa ELESP 2020 yang merancang buku ajar bahasa Inggris. Analisis data didasarkan pada teori oleh Widodo dkk. (2022) mengenai proses desain buku ajar bahasa Inggris. Hasil penelitian menunjukkan bahwa buku ajar bahasa Inggris yang dirancang oleh mahasiswa ELESP mengintegrasikan perspektif bahasa Inggris dunia melalui integrasi leksis local dan asing kedalam tujuan pembelajaran, dengan mempertimbangkan pengetahuan dan keterampilan yang akan diperoleh siswa. Pada konten pembelajaran, representasi bahasa Inggris dunia dapat dilihat melalui buku ajar yang mengembangkan konten pembelajaran dengan mempromosikan warisan lokal, mengintegrasikan leksikon lokal dan asing, menghasilkan wawasan dari isu-isu terkini yang relevan dengan berbagai situasi, dan juga merepresentasikan variasi bahasa inggris lokal. Pada aspek teks sebagai stimulus pembelajaran, representasi bahasa inggris dunia dapat dilihat melalui pengembangan teks yang mengintegrasikan leksikon lokal dan asing serta memahami variasi bahasa Inggris lokal. Pada aspek tugas pembelajaran, buku ajar mengembangkan tugas-tugas pembelajaran sebagai strategi komunikasi pengajaran dalam wacana local untuk meningkatkan keterampilan berbicara dan berpikir siswa. Dan untuk aspek instruksi, buku ajar ini mengembangkan instruksi sebagai pengajaran bahasa inggris dalam bahasa lokal. Sedangkan pada aspek hasil belajar, buku ajar tersebut tidak mencerminkan perspektif bahasa Inggris dunia. Namun buku ajar tersebut menggunakan berbagai penilaian seperti kuis, pilihan ganda, dan portofolio untuk mengetahui bagaimana hasil belajar siswa.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Additional Information: 1). Lasito, M.App.Ling. 2). Dr. Sri Sulastini, M.A.
Subjects: Bahasa dan Kesusastraan > Bahasa Inggris
Divisions: FBS > S1 Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: Jelita Gresiana Purba .
Date Deposited: 12 Mar 2025 03:40
Last Modified: 12 Mar 2025 03:40
URI: http://repository.unj.ac.id/id/eprint/55521

Actions (login required)

View Item View Item