STUDENTS’ PERCEPTION ON AN EFL TEACHER’S USE OF TEACHING-LEARNING MEDIA AT A MIDDLE SCHOOL IN JAKARTA: A CASE STUDY

NAUFALITA ARDHIANI, . (2025) STUDENTS’ PERCEPTION ON AN EFL TEACHER’S USE OF TEACHING-LEARNING MEDIA AT A MIDDLE SCHOOL IN JAKARTA: A CASE STUDY. Sarjana thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.

[img] Text
COVER.pdf

Download (793kB)
[img] Text
BAB 1.pdf

Download (149kB)
[img] Text
BAB 2.pdf
Restricted to Registered users only

Download (199kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 3.pdf
Restricted to Registered users only

Download (188kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 4.pdf
Restricted to Registered users only

Download (421kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 5.pdf
Restricted to Registered users only

Download (131kB) | Request a copy
[img] Text
Daftar Pustaka.pdf

Download (204kB)
[img] Text
Lampiran.pdf
Restricted to Registered users only

Download (869kB) | Request a copy

Abstract

Teaching-learning media plays a significant role in teaching and learning activities, especially in English lessons. This study aims to obtain a profile of teaching-learning media used by seventh-grade teacher at SMP Negeri 52 Jakarta and to find out the students’ perception of the media used by seventh-grade teacher in English teaching and learning activities. A case study methodology with qualitative approach was applied in this study. The instruments of this study were classroom observation, questionnaire, and interview. The findings showed that the kinds of media used by the teacher when teaching English were the students themselves, teacher or instructor, pictures, board, LCD projector, laptop, MP4, MP3, speaker, mobile phone, chat, worksheet, coursebook, and computer-based presentation technology (PowerPoint). Furthermore, most of the students gave positive perceptions towards the media used by the teacher in English lessons. Those media helped students to use English words, sentences, and expressions, made the students happy and paid more attention to the lessons. Next, the media were varied, enjoyable, and very helpful in learning English, and the students were able to understand vocabulary. This study provides some recommendations to English teachers, one of which is the teacher should be more creative in choosing the media that is appropriate with the taught materials. ***** Media pembelajaran mempunyai peranan penting dalam kegiatan belajar mengajar, khususnya dalam pelajaran Bahasa Inggris. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui media pembelajaran yang digunakan oleh guru kelas tujuh dalam kegiatan belajar mengajar Bahasa Inggris dan untuk mengetahui persepsi siswa terhadap media yang digunakan oleh guru kelas tujuh dalam kegiatan belajar mengajar Bahasa Inggris. Metodologi studi kasus dengan menggunakan pendekatan kualitatif diterapkan dalam penelitian ini. Instrumen penelitian yang digunakan adalah observasi kelas, kuesioner, dan wawancara. Hasil penelitian menunjukkan bahwa jenis media yang digunakan guru saat mengajar Bahasa Inggris adalah peserta didik itu sendiri, guru atau instruktur, gambar, papan tulis, LCD projector, laptop, MP4, MP3, speaker, telepon genggam, chat, lembar kerja peserta didik, buku pelajaran, dan teknologi presentasi berbasis komputer (PowerPoint). Selain itu, sebagian besar siswa memberikan persepsi positif terhadap media yang digunakan guru dalam pelajaran Bahasa Inggris. Media tersebut membantu siswa untuk menggunakan kata-kata, kalimat, dan ekspresi Bahasa Inggris. Media tersebut juga membuat siswa senang dan lebih memperhatikan pelajaran. Selain itu, media tersebut bervariasi, menyenangkan, dan sangat membantu dalam pembelajaran Bahasa Inggris, dan siswa mampu memahami kosakata. Penelitian ini memberikan beberapa rekomendasi kepada guru Bahasa Inggris, salah satunya adalah guru harus lebih kreatif dalam memilih media yang sesuai dengan materi yang diajarkan.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Additional Information: 1). Tara Mustikaning Palupi, M.Hum. ; 2). Suci Maharani, M.Pd.
Subjects: Bahasa dan Kesusastraan > Bahasa Inggris
Divisions: FBS > S1 Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: Naufalita Ardhiani .
Date Deposited: 14 Mar 2025 06:40
Last Modified: 14 Mar 2025 06:40
URI: http://repository.unj.ac.id/id/eprint/55601

Actions (login required)

View Item View Item