PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN INKUIRI BERBANTUAN LINGKUNGAN (PIBL) TERHADAP HASIL BELAJAR KOGNITIF DAN LITERASI SAINS DITINJAU DARI PENGETAHUAN AWAL

JEANE KALENGKONGAN, . (2025) PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN INKUIRI BERBANTUAN LINGKUNGAN (PIBL) TERHADAP HASIL BELAJAR KOGNITIF DAN LITERASI SAINS DITINJAU DARI PENGETAHUAN AWAL. Doktor thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.

[img] Text
COVER.pdf

Download (598kB)
[img] Text
BAB I.pdf

Download (480kB)
[img] Text
BAB II.pdf
Restricted to Registered users only

Download (937kB) | Request a copy
[img] Text
BAB III.pdf
Restricted to Registered users only

Download (658kB) | Request a copy
[img] Text
BAB IV.pdf
Restricted to Registered users only

Download (532kB) | Request a copy
[img] Text
BAB V.pdf
Restricted to Registered users only

Download (205kB) | Request a copy
[img] Text
DAFTAR PUSTAKA.pdf

Download (351kB)
[img] Text
LAMPIRAN.pdf
Restricted to Registered users only

Download (3MB) | Request a copy

Abstract

ABSTRACT This study aims to examine the effect of the Environmentally Assisted Inquiry Learning (PIBL) model on students' cognitive and literacy learning outcomes, by considering prior knowledge as a moderating variable. The method used in this study was a quasi-experimental design with experimental and control design, where the experimental group was given learning using the PIBL model, while the control group was given learning using the expository model. The results showed that the PIBL model had a significant positive effect on improving students' cognitive and literacy learning outcomes compared to conventional learning. In addition, it was found that students with higher prior knowledge showed a more significant increase in learning outcomes in learning with the PIBL model compared to students with low prior knowledge. These findings indicate that relevant environment-based learning models, such as PIBL, can effectively improve students' cognitive learning outcomes and scientific literacy, especially for students with high prior knowledge. So it can be concluded that the PIBL model utilizing Lake Tondano has an effect on cognitive learning outcomes and scientific literacy in terms of students' prior knowledge. This study suggests broader implementation of the environment-assisted inquiry learning model to enrich learning experiences and improve students' scientific literacy skills. Keywords: Inquiry Learning, Environment, Cognitive Learning Outcomes, Scientific Literacy, Prior Knowledge ************ ABSTRAK Penelitian ini bertujuan untuk mengkaji pengaruh model pembelajaran inkuiri berbantuan lingkungan (PIBL) terhadap hasil belajar kognitif dan literasi siswa, dengan mempertimbangkan pengetahuan awal sebagai variabel moderasi. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah eksperimen semu dengan desain ekperimen dan kontrol, di mana kelompok eksperimen diberikan pembelajaran menggunakan model PIBL, sedangkan kelompok kontrol diberikan pembelajaran dengan model ekspositori. Hasil penelitian menunjukkan bahwa model PIBL memberikan pengaruh positif yang signifikan terhadap peningkatan hasil belajar kognitif dan literasi sains dibandingkan dengan pembelajaran konvensional. Selain itu, ditemukan bahwa siswa dengan pengetahuan awal yang lebih tinggi menunjukkan peningkatan hasil belajar yang lebih signifikan dalam pembelajaran dengan model PIBL dibandingkan siswa dengan pengetahuan awal yang rendah. Temuan ini mengindikasikan bahwa model pembelajaran berbasis lingkungan yang relevan, seperti PIBL dapat meningkatkan hasil belajar kognitif dan literasi sains siswa secara efektif, terutama bagi siswa yang memiliki pengetahuan awal tinggi. Sehingga dapat disimpulkan model PIBL dengan memanfaatkan danau Tondano berpengaruh terhadap hasil belajar kognitif dan literasi sains ditinjau dari pengetahuan awal siswa. Penelitian ini menyarankan implementasi lebih luas dari model pembelajaran inkuiri berbantuan lingkungan untuk memperkaya pengalaman belajar dan meningkatkan keterampilan literasi sains siswa. Kata Kunci: Pembelajaran Inkuiri, Lingkungan, Hasil Belajar Kognitif, Literasi sains, Pengetahuan Awal

Item Type: Thesis (Doktor)
Additional Information: 1). Prof.Dr. I Made Astra, M.Si. ; 2). Prof.Dr. Agung Purwanto, M.Si.
Subjects: Pendidikan > Pendidikan Dasar > Pendidikan Anak
Divisions: PASCASARJANA > S3 Pendidikan Dasar
Depositing User: Jeane Kalengkongan .
Date Deposited: 21 Apr 2025 01:46
Last Modified: 21 Apr 2025 01:46
URI: http://repository.unj.ac.id/id/eprint/56005

Actions (login required)

View Item View Item