INFUSING LOCAL WISDOM AND CRITICAL THINKING SKILLS IN DESIGNING ENGLISH READING MATERIALS FOR FOURTH GRADERS

MUHAMAD AZIZ MUSLIM, . (2025) INFUSING LOCAL WISDOM AND CRITICAL THINKING SKILLS IN DESIGNING ENGLISH READING MATERIALS FOR FOURTH GRADERS. Magister thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.

[img] Text
Muhamad Aziz Muslim (1212822001) - Cover.pdf

Download (910kB)
[img] Text
Muhamad Aziz Muslim (1212822001) - BAB 1.pdf

Download (248kB)
[img] Text
Muhamad Aziz Muslim (1212822001) - BAB 2.pdf
Restricted to Registered users only

Download (671kB) | Request a copy
[img] Text
Muhamad Aziz Muslim (1212822001) - BAB 3.pdf
Restricted to Registered users only

Download (438kB) | Request a copy
[img] Text
Muhamad Aziz Muslim (1212822001) - BAB 4.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB) | Request a copy
[img] Text
Muhamad Aziz Muslim (1212822001) - BAB 5.pdf
Restricted to Registered users only

Download (177kB) | Request a copy
[img] Text
Muhamad Aziz Muslim (1212822001) - DAFTAR PUSTAKA.pdf

Download (303kB)
[img] Text
Muhamad Aziz Muslim (1212822001) - LAMPIRAN.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB) | Request a copy

Abstract

Baru-baru ini, kearifan lokal dan keterampilan berpikir kritis telah menjadi isu sentral dalam belajar dan mengajar bahasa Inggris. Kearifan lokal, yang merupakan bagian dari budaya, dibahas dalam belajar dan mengajar bahasa Inggris karena pengetahuan latar belakang siswa, termasuk latar budaya mereka, memiliki peran penting dalam proses pembelajaran bahasa. Penelitian ini bertujuan untuk mengembangkan bahan bacaan bahasa Inggris yang diinfusi dengan kearifan lokal dan keterampilan berpikir kritis untuk siswa kelas empat. Penelitian ini menggunakan desain R&D, yang menggunakan model ADDE. ADDE terdiri dari empat tahap: analisis, desain, pengembangan, dan evaluasi. Selain itu, analisis konten, wawancara, desain model, dan evaluasi ahli digunakan dalam penelitian ini. Selain itu, setiap langkah memiliki beberapa tujuan meliputi menganalisis bahan bacaan bahasa Inggris yang ada, menggambarkan prosedur untuk merancang bahan membaca yang diinfusi dengan kearifan lokal dan keterampilan berpikir kritis, mendesain materi bacaan yang terinfusi dengan kearifan lokal dan keterampilan berpikir kritis, dan menentukan keterbacaan juga keabsahan dari bahan bacaannya yang diinfusi dengan kearifan lokal dan kemampuan berpikir kritis. Singkatnya, penelitian ini bertujuan untuk merancang bahan bacaan bahasa Inggris yang diinfusi dengan kearifaan lokal dan keterampilan berpikir kritis. **** Local wisdom and critical thinking skills have recently become central issues in English language learning and teaching. Local wisdom, a part of a culture, is addressed in English language learning and teaching since learners’ background knowledge, including their cultural background, plays a crucial role in the language learning process. This study aims to develop English reading materials infused with local wisdom and critical thinking skills for fourth graders. This study employs an R&D design, that uses the ADDE model. ADDE consists of four steps: analysis, design, development, and evaluation. In addition, content analysis, interviews, model design, and expert evaluation were employed in this study. Moreover, every step has some purpose that was to analyze the existing English reading materials, to describe the procedures for designing reading materials infused with local wisdom and critical thinking skills, to design reading materials infused with local wisdom and critical thinking skills, and to find the readability also validity of reading materials infused with local wisdom and critical thinking skills. In brief, this study designs English reading materials infused with local wisdom and critical thinking skills.

Item Type: Thesis (Magister)
Additional Information: 1). Dr. Sri Sumarni, M.Pd. ; 2). Dr. Siti Drivoka Sulistyaningrum, M.Pd.
Subjects: Bahasa dan Kesusastraan > Bahasa Inggris
Divisions: FBS > S2 Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: Muhamad Aziz Muslim .
Date Deposited: 21 Apr 2025 02:15
Last Modified: 21 Apr 2025 02:15
URI: http://repository.unj.ac.id/id/eprint/56006

Actions (login required)

View Item View Item