MUHAMMAD RIZKAN, . (2025) THE ROLE OF CHATGPT FEEDBACK IN EFL STUDENTS WRITING: A SYSTEMATIC REVIEW. Sarjana thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.
![]() |
Text
COVER.pdf Download (925kB) |
![]() |
Text
BAB 1.pdf Download (161kB) |
![]() |
Text
BAB 2.pdf Restricted to Registered users only Download (195kB) | Request a copy |
![]() |
Text
BAB 3.pdf Restricted to Registered users only Download (176kB) | Request a copy |
![]() |
Text
BAB 4.pdf Restricted to Registered users only Download (201kB) | Request a copy |
![]() |
Text
BAB 5.pdf Restricted to Registered users only Download (142kB) | Request a copy |
![]() |
Text
DAFTAR PUSTAKA.pdf Download (190kB) |
![]() |
Text
LAMPIRAN.pdf Restricted to Registered users only Download (268kB) | Request a copy |
Abstract
This study presents a systematic review of the role of ChatGPT feedback in EFL students' writing. Employing a qualitative approach, the researcher synthesized findings from twelve empirical studies published after the release of ChatGPT, examining its impact on students’ writing development through both form-focused and content-based feedback. The analysis draws on Long and Robinson’s (1998) framework for form-focused feedback, which emphasizes grammar, vocabulary, sentence structure, punctuation, and spelling, and Olson and Rattfeld’s (1987) framework for content-based feedback, which addresses idea development, organization, coherence, and writing purpose. The review found that ChatGPT significantly enhances EFL students’ writing performance by improving linguistic accuracy and supporting the development of content through clearer structure, elaborated ideas, and improved coherence. Despite certain limitations, such as surface-level grammatical explanations and limited student engagement, the findings suggest that ChatGPT is a promising AI tool for providing timely, personalized feedback. It can serve as a valuable supplementary resource in EFL writing instruction. Further research is recommended to investigate its long-term effects and integration into academic writing contexts. Keywords: ChatGPT Feedback, EFL Students Writing, AI tool. *** Studi ini menyajikan tinjauan sistematis tentang peran umpan balik ChatGPT dalam tulisan siswa EFL. Dengan menggunakan pendekatan kualitatif, peneliti mensintesiskan temuan dari dua belas studi empiris yang diterbitkan setelah peluncuran ChatGPT, yang meneliti dampaknya terhadap perkembangan tulisan siswa melalui umpan balik yang berfokus pada bentuk dan berbasis konten. Analisis ini mengacu pada framework Long dan Robinson (1998) untuk umpan balik yang berfokus pada bentuk, yang menekankan tata bahasa, kosakata, struktur kalimat, tanda baca, dan ejaan, serta framework Olson dan Rattfeld (1987) untuk umpan balik berbasis konten, yang membahas pengembangan ide, organisasi, koherensi, dan tujuan penulisan. Tinjauan tersebut menemukan bahwa ChatGPT secara signifikan meningkatkan kinerja penulisan siswa EFL dengan meningkatkan akurasi linguistik dan mendukung pengembangan konten melalui struktur penulisan yang lebih jelas, pengembangan ide yang terstruktur, dan peningkatan koherensi. Meskipun ada keterbatasan tertentu, seperti penjelasan dari perbaikan tata bahasa dan terbatasnya keterlibatan siswa, temuan tersebut menunjukkan bahwa ChatGPT adalah alat AI yang menjanjikan untuk memberikan umpan balik yang tepat waktu dan dipersonalisasi. ChatGPT berfungsi sebagai sumber daya tambahan yang berharga dalam aktivitas penulisan EFL. Penelitian lebih lanjut direkomendasikan untuk menyelidiki efek jangka panjang dan integrasinya ke dalam konteks penulisan akademis. Kata Kunci: Umpan Balik ChatGPT, Penulisan Mahasiswa EFL, Alat AI.
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Additional Information: | 1.) Dr. Hanip Pujiati 2.) Suci Maharani, M.Pd. |
Subjects: | Bahasa dan Kesusastraan > Bahasa Inggris |
Divisions: | FBS > S1 Pendidikan Bahasa Inggris |
Depositing User: | Muhammad Rizkan . |
Date Deposited: | 20 May 2025 06:34 |
Last Modified: | 20 May 2025 06:34 |
URI: | http://repository.unj.ac.id/id/eprint/56399 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |