DESIGNING SYSTEMS THINKING SKILLS-INFUSED ENGLISH WRITING LEARNING MATERIALS FOR 6TH GRADE STUDENTS

DESI YANITA, . (2025) DESIGNING SYSTEMS THINKING SKILLS-INFUSED ENGLISH WRITING LEARNING MATERIALS FOR 6TH GRADE STUDENTS. Magister thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.

[img] Text
COVER.pdf

Download (1MB)
[img] Text
BAB 1.pdf

Download (295kB)
[img] Text
BAB 2.pdf
Restricted to Registered users only

Download (762kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 3.pdf
Restricted to Registered users only

Download (382kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 4.pdf
Restricted to Registered users only

Download (448kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 5.pdf
Restricted to Registered users only

Download (229kB) | Request a copy
[img] Text
DAFTAR PUSTAKA.pdf

Download (283kB)
[img] Text
LAMPIRAN.pdf
Restricted to Registered users only

Download (2MB) | Request a copy

Abstract

Yanita, Desi (2025): Perancangan Materi Pembelajaran Menulis Bahasa Inggris Bermuatan Keterampilan Berpikir Sistematis untuk Siswa Kelas 6 SD. Skripsi. Jakarta: Program Studi Magister Pendidikan Bahasa Inggris, Fakultas Bahasa dan Seni, Universitas Negeri Jakarta. Keterampilan berpikir sistem dapat memainkan peran penting dalam mengatasi masalah Pendidikan Berkelanjutan. Meskipun Keterampilan Berpikir Sistem telah dieksplorasi di negara lain, namun penerapannya dalam pembelajaran bahasa Inggris masih kurang berkembang, terutama di Indonesia. Bahan bacaan pembelajaran bahasa Inggris yang ada untuk siswa kelas 6 SD juga tidak memiliki kerangka kerja yang komprehensif yang menanamkan STS. Penelitian ini bertujuan untuk mengatasi kesenjangan tersebut dengan mengevaluasi dan mengembangkan materi bacaan pembelajaran bahasa Inggris yang diintegrasikan dengan keterampilan ST, yang disesuaikan dengan siswa kelas 6 SD di Indonesia. Dengan menggunakan metodologi Penelitian dan Pengembangan (R&D), penelitian ini mengikuti Model Perkiraan Berurutan (SAM) yang memiliki tiga fase desain dan pengembangan instruksional: Fase Persiapan, Desain Iteratif, dan Fase Pengembangan (Reiser & Dempsey, 2018). Materi yang dirancang berhasil menggabungkan Keterampilan Berpikir Sistem tingkat pertama - Mengenali Keterkaitan, yang memiliki 4 indikator, yaitu memahami keseluruhan sistem dan melihat gambaran besar, mengidentifikasi bagian-bagian dari suatu sistem, mengidentifikasi hubungan sebab akibat di antara bagian-bagian, dan mengenali bahwa bagian-bagian tersebut membentuk keseluruhan sistem. Penelitian ini memberikan kerangka kerja bagi para guru untuk menanamkan kemampuan berpikir sistem ke dalam pengajaran bahasa Inggris, yang bermanfaat bagi efektivitas pengajaran dan perkembangan siswa. Penelitian ini juga menawarkan sebuah model bagi para pengembang kurikulum untuk membuat materi yang terintegrasi, yang dapat mempengaruhi praktik pendidikan di masa depan. Kata kunci: Keterampilan Berpikir Sistem (STS), Pengajaran Bahasa Inggris (ELT), materi pembelajaran menulis bahasa Inggris, materi multimodal ***** ABSTRACT Yanita, Desi (2025): Designing Systems Thinking Skills-infused English Writing Learning Materials for 6th Grade Students. Thesis. Jakarta: Master Program of English Language Education, Faculty of Language and Arts, Universitas Negeri Jakarta. The Systems thinking skills can play an important role in addressing the issue of Sustainable Education. While Systems Thinking Skills have been explored in others, their infusion into English language learning remains underdeveloped, especially in Indonesia. Existing English learning reading materials for 6th-grade students also lack comprehensive frameworks that infusing STS. This study aimed to address these gaps by evaluating and developing English learning reading materials infused with ST skills, tailored to 6th-grade students in Indonesia. Employing a Research and Development (R&D) methodology, the study follows The Successive Approximation Model (SAM) that has three phases of instructional design and development: Preparation phase, Iterative Design, and Development Phase (Reiser & Dempsey, 2018). The designed materials successfully incorporate the first level of Systems Thinking Skills – Recognizing Interconnection, which has 4 indicators, namely understanding the whole systems and seeing the big picture, identify the parts of a system, identify causal connections among parts, and recognize that parts make up the whole system. This research provides a framework for teachers to infuse systems thinking skills into English language instruction, benefiting both teaching effectiveness and student development. It also offers a model for curriculum developers to create integrated materials, influencing future educational practices. Key words: Systems Thinking Skills (STS), English Language Teaching (ELT), English writing learning materials, Multimodal materials

Item Type: Thesis (Magister)
Additional Information: 1). Prof. Dr. Ifan Iskandar, M.Hum., ; 2). Dr. Ratna Dewanti, M.Pd.
Subjects: Bahasa dan Kesusastraan > Bahasa Inggris
Divisions: FBS > S2 Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: Desi Yanita .
Date Deposited: 11 Aug 2025 04:28
Last Modified: 11 Aug 2025 04:28
URI: http://repository.unj.ac.id/id/eprint/59643

Actions (login required)

View Item View Item