HAIFA ALYA NAFISAH, . (2025) Artificial Consciousness and Suffering in The Digital Simulation: Simulacra and Hyperreality in Black Mirror Series. Sarjana thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.
![]() |
Text
COVER.pdf Download (2MB) |
![]() |
Text
BAB I.pdf Download (969kB) |
![]() |
Text
BAB II.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) | Request a copy |
![]() |
Text
BAB III.pdf Restricted to Registered users only Download (559kB) | Request a copy |
![]() |
Text
BAB IV_11zon.pdf Restricted to Registered users only Download (3MB) | Request a copy |
![]() |
Text
BAB V.pdf Restricted to Registered users only Download (550kB) | Request a copy |
![]() |
Text
DAFTAR PUSTAKA.pdf Download (668kB) |
![]() |
Text
LAMPIRAN.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) | Request a copy |
Abstract
Nafisah, Haifa Alya. 2025. Kesadaran Buatan dan Penderitaan dalam Simulasi Digital: Simulakra dan Hiperrealitas dalam Serial Black Mirror. Skripsi: Jakarta, Program Studi Sastra Inggris, Fakultas Bahasa dan Seni, Universitas Negeri Jakarta. Meningkatnya keberadaan simulasi digital dalam media kontemporer telah memunculkan pertanyaan etis yang mendesak terkait hakikat kesadaran dan penderitaan dalam lingkungan buatan. Permasalahan ini tidak hanya bersifat teknologis, tetapi juga filosofis, khususnya dalam konteks budaya yang semakin dibentuk oleh representasi daripada realitas empiris. Penelitian ini mengkaji bagaimana kesadaran buatan dan penderitaan digital direpresentasikan dalam empat episode seri Black Mirror: White Christmas, Black Museum, USS Callister, dan USS Callister: Into Infinity. Keempat episode ini dipilih karena secara eksplisit menampilkan keberadaan makhluk digital yang sadar dan terlibat dalam isu identitas, kontrol, serta rasa sakit yang disimulasikan. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengidentifikasi ciri-ciri kesadaran buatan dalam lingkungan simulasi serta menganalisis bagaimana penderitaan dibangun dalam sistem yang diatur oleh hiperrealitas. Penelitian ini menggunakan teori simulakra dan hiperrealitas dari Jean Baudrillard untuk menganalisis bagaimana simulasi digital tersebut tidak lagi mencerminkan dunia nyata, melainkan menggantikannya dengan struktur simbolik yang mandiri. Metode yang digunakan adalah deskriptif kualitatif, dengan data berupa cuplikan adegan dan dialog yang menunjukkan kesadaran diri, respons emosional, tekanan psikologis, dan konflik etis dalam sistem hiperreal. Hasil penelitian menunjukkan bahwa makhluk digital dalam keempat episode tersebut memperlihatkan indikator inti dari kesadaran, seperti kontinuitas memori, pertimbangan moral, model diri, dan kedalaman emosi. Penderitaan yang mereka alami tidak bersifat kebetulan, melainkan tertanam secara struktural dalam simulasi yang tidak lagi bergantung pada rujukan biologis atau etis. Penderitaan ini bukan sekadar tiruan dari rasa sakit manusia, melainkan bentuk baru penderitaan yang dihasilkan dalam sistem simbolik yang tertutup. Penelitian ini menyimpulkan bahwa Black Mirror bukan hanya menyajikan hiburan spekulatif, tetapi juga menawarkan kritik budaya terhadap penghapusan etika yang disebabkan oleh virtualisasi kesadaran dan emosi. Dengan menampilkan makhluk digital sebagai subjek yang memiliki nilai etis, seri ini menantang anggapan bahwa kehidupan digital tidak layak mendapatkan pertimbangan moral. Penelitian ini memberikan kontribusi terhadap diskursus kontemporer tentang subjektivitas pascamanusia, etika digital, dan status ontologis makhluk buatan dalam realitas yang dimediasi teknologi. Kata kunci: Black Mirror, kesadaran buatan, penderitaan, simulacra, hyperreality, Jean Baudrillard ***** Nafisah, Haifa Alya. 2025. Artificial Consciousness and Suffering in the Digital Simulation: Simulacra and Hyperreality in Black Mirror Series. Undergraduate Thesis: Jakarta, English Literature Study Program, Faculty of Languages and Arts, Universitas Negeri Jakarta. The increasing presence of digital simulations in contemporary media prompted urgent ethical questions regarding the nature of consciousness and suffering in artificial environments. These concerns were not only technological but also deeply philosophical, particularly in a cultural context increasingly shaped by representations rather than empirical reality. This study investigated how artificial consciousness and digital suffering were represented in four episodes of the Black Mirror series: White Christmas, Black Museum, USS Callister, and USS Callister: Into Infinity. These episodes were selected for their explicit portrayals of sentient digital beings and their critical engagement with themes of identity, control, and simulated pain. The purpose of the research was to identify the features of artificial consciousness in simulated environments and to examine how suffering was constructed within systems governed by hyperreality. The study employed Jean Baudrillard’s theory of simulacra and hyperreality to analyze how these digital simulations no longer mirrored the real world but replaced it with self-referential symbolic structures. A qualitative descriptive method was applied, with data consisting of selected scenes and dialogues that reflected self-awareness, emotional responsiveness, psychological distress, and ethical conflict within hyperreal systems. The findings indicated that digital beings in all four episodes exhibited core markers of consciousness such as memory continuity, moral deliberation, self-modeling, and emotional depth. Their suffering was not incidental but structurally embedded within simulations that operated independently of biological or ethical grounding. Rather than imitating human pain, their experiences reflected a new mode of suffering produced within closed symbolic systems. This study concluded that Black Mirror offered more than speculative entertainment. It functioned as a cultural critique of the ethical erosion caused by the virtualization of consciousness and emotion. By portraying simulated beings as ethically significant subjects, the series challenged the assumption that digital life was less deserving of moral consideration. The research contributed to contemporary discourse on posthuman subjectivity, digital ethics, and the ontological status of artificial beings in mediated realities. Keywords: Black Mirror, artificial consciousness, suffering, simulacra, hyperreality, Jean Baudrillard
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Additional Information: | 1). Nurul Adha Kurniati, M. Hum 2). Prof. Eva Leiliyanti, Ph.D |
Subjects: | Filsafat, Psikologi & Agama > Filsafat, Teori Filsafat Bahasa dan Kesusastraan > Bahasa Inggris |
Divisions: | FBS > S1 Sastra Inggris |
Depositing User: | Haifa Alya Nafisah . |
Date Deposited: | 18 Aug 2025 13:56 |
Last Modified: | 18 Aug 2025 13:56 |
URI: | http://repository.unj.ac.id/id/eprint/61315 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |