UNDERSTANDING TEACHER COLLABORATION STRATEGIES FOR STUDENT ENGAGEMENT IN 7TH GRADE (EFL) CLASSES AT SMP LABSCHOOL JAKARTA

GERALDO ISA MASA UDI, . (2025) UNDERSTANDING TEACHER COLLABORATION STRATEGIES FOR STUDENT ENGAGEMENT IN 7TH GRADE (EFL) CLASSES AT SMP LABSCHOOL JAKARTA. Sarjana thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.

[img] Text
COVER.pdf

Download (590kB)
[img] Text
BAB 1.pdf

Download (197kB)
[img] Text
BAB 2.pdf
Restricted to Registered users only

Download (308kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 3.pdf
Restricted to Registered users only

Download (218kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 4.pdf
Restricted to Registered users only

Download (284kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 5.pdf
Restricted to Registered users only

Download (95kB) | Request a copy
[img] Text
DAFTAR PUSTAKA.pdf

Download (174kB)
[img] Text
LAMPIRAN.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB) | Request a copy

Abstract

Penelitian ini mengkaji peran kolaborasi guru dalam mendukung keterlibatan siswa di kelas Bahasa Inggris sebagai Bahasa Asing tingkat kelas 7 di SMP Labschool Jakarta. Di Indonesia, salah satu tantangan utama dalam pembelajaran Bahasa Inggris sebagai Bahasa Asing adalah rendahnya keterlibatan siswa, yang seringkali disebabkan oleh metode pengajaran tradisional yang berpusat pada guru dan membatasi partisipasi siswa. Meskipun telah diterapkannya reformasi Kurikulum Merdeka, banyak guru masih menghadapi kesulitan dalam menerapkan pendekatan yang berpusat pada siswa dan mendorong pembelajaran aktif. Penelitian ini bertujuan untuk menyelidiki apakah kolaborasi antar guru dapat menjadi strategi yang efektif untuk mengatasi permasalahan tersebut. Dengan menggunakan desain deskriptif kualitatif yang dikombinasikan dengan pendekatan convergent mixed-methods, penelitian ini mengumpulkan data melalui wawancara, observasi kelas, dan kuesioner siswa. Temuan penelitian menunjukkan bahwa peningkatan perencanaan pembelajaran mampu menciptakan lingkungan kelas yang mendukung siswa serta menyediakan variasi gaya mengajar yang sesuai dengan kebutuhan belajar yang beragam. Siswa menyatakan bahwa mereka merasa lebih fokus, termotivasi, dan nyaman di kelas. Hasil penelitian juga mengamati pentingnya komunikasi yang jelas, kerja sama profesional, dan tanggung jawab antar guru. Kesimpulannya, kolaborasi guru dapat memberikan dampak positif terhadap perilaku siswa dan keterlibatan afektif mereka di kelas dengan menciptakan pengalaman belajar yang lebih interaktif dan inklusif. ***** This study explores the role of teacher collaboration in supporting student engagement in 7th grade English as a Foreign Language (EFL) classrooms at SMP Labschool Jakarta. In Indonesia, one of the major challenges in EFL learning is low student engagement, often caused by traditional, teacher-centered methods that limit student participation. Despite the Kurikulum Merdeka reforms, many teachers continue to struggle with implementing student-centered approaches that encourage active learning. This study investigates whether teacher collaboration can serve as an effective strategy to address this issue. Using descriptive qualitative design combined with a convergent mixed-methods approach, this study collected data through interviews, classroom observations, and student questionnaires. The findings reveal that improved lesson planning creates a supportive classroom environment and provides varied teaching styles that cater to different learning needs. Students reported feeling more focused, motivated, and comfortable in class. The results also highlight the importance of clear communication, professional teamwork, and shared responsibility between teachers. This concludes that teacher collaboration can positively affect student behavior and affective engagement in EFL classrooms by creating more interactive and inclusive learning experiences.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Additional Information: 1) Dr. Hanip Pujiati. ; 2) Yosafat Barona Valentino, S.Pd., M.Hum.
Subjects: Bahasa dan Kesusastraan > Bahasa Inggris
Divisions: FBS > S1 Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: Geraldo Isa Masa Udi .
Date Deposited: 20 Aug 2025 01:15
Last Modified: 20 Aug 2025 01:15
URI: http://repository.unj.ac.id/id/eprint/61369

Actions (login required)

View Item View Item