INTAN SAFITRI, . (2025) A PRE-SERVICE TEACHER'S SELF-STUDY ON PROMOTING BEHAVIORAL ENGAGEMENT IN AN EFL CLASSROOM. Sarjana thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.
![]() |
Text
Cover.pdf Download (1MB) |
![]() |
Text
BAB 1.pdf Download (240kB) |
![]() |
Text
BAB 2.pdf Restricted to Registered users only Download (486kB) |
![]() |
Text
BAB 3.pdf Restricted to Registered users only Download (391kB) |
![]() |
Text
BAB 4.pdf Restricted to Registered users only Download (516kB) |
![]() |
Text
BAB 5.pdf Restricted to Registered users only Download (234kB) |
![]() |
Text
REFERENCES.pdf Download (316kB) |
![]() |
Text
APPENDICES.pdf Restricted to Registered users only Download (274kB) |
Abstract
Penelitian ini mengeksplorasi swastudi seorang guru pra-jabatan dalam mempromosikan keterlibatan perilaku di kelas Bahasa Inggris sebagai bahasa asing, dengan fokus pada tantangan dan pengelolaan perilaku siswa dalam pembelajaran bahasa. Penelitian ini bertujuan untuk memahami bagaimana seorang guru pra-jabatan dapat mendorong keterlibatan perilaku siswa melalui praktik mengajar reflektif. Menggunakan pendekatan reflective self-study dengan analisis tematik, data dikumpulkan melalui jurnal reflektif diri, diskusi kelompok terfokus (FGD), dan rekaman video sesi mengajar sebagai sumber yang ditriangulasi. Temuan menunjukkan bahwa kehadiran fisik siswa tidak selalu mencerminkan partisipasi yang bermakna, menyoroti dua tantangan utama: (1) menjaga siswa tetap fokus pada tugas meskipun ada gangguan terkait teknologi dan (2) melibatkan siswa yang menarik diri karena hambatan bahasa. Untuk mengatasi tantangan tersebut, tiga strategi yang disengaja diidentifikasi sebagai efektif dalam mendorong keterlibatan perilaku yang aktif: (1) menerapkan aturan kelas yang konsisten, (2) menciptakan pengalaman pembelajaran bahasa yang interaktif, dan (3) menyediakan lingkungan kelas yang suportif dan terstruktur. Penelitian ini menekankan pentingnya memahami keterlibatan perilaku siswa dalam belajar bahasa Inggris dari perspektif pengajaran reflektif, dengan menyarankan bahwa guru pra-jabatan dapat membangun lingkungan kelas yang lebih responsif dan menarik melalui swastudi yang terstruktur dan praktik yang disengaja. Kata kunci: guru pra-jabatan, keterlibatan perilaku, praktik reflektif, studi diri. *********** This study explored a pre-service teacher’s self-study in promoting behavioral engagement in an English as a Foreign Language (EFL) classroom, focusing on both the challenges and strategies for managing student behavior. A reflective self-study approach with thematic analysis was employed, using self-reflective journals, focus group discussions (FGDs), and video recordings of teaching sessions as triangulated data sources. The findings reveal that students’ physical presence did not always indicate meaningful participation, highlighting two key challenges: (1) keeping students on task despite technology-related distractions and (2) engaging students who withdrew effort due to language barriers. To address these issues, three deliberate strategies were identified as effective in fostering active behavioral engagement: (1) enforcing consistent classroom rules, (2) creating interactive language learning experiences, and (3) providing a supportive and scaffolded classroom environment. This study emphasizes that behavioral engagement must be intentionally cultivated through structured classroom management, interactive pedagogy, and reflective teaching practices. It highlights how self-study can support pre-service teachers in developing context-sensitive strategies to build more responsive and engaging classrooms through structured self-study and intentional practice. Keyword: behavioral engagement, pre-service teachers, reflective practice, self-study
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Additional Information: | 1). Dr. Nina Wanda Cassandra, M.Pd. ; 2). Prof. Dr. Ilza Mayuni, M.A. |
Subjects: | Pendidikan > Penelitian Tindakan Kelas > Pendidikan Dasar dan Menengah Bahasa dan Kesusastraan > Bahasa Inggris Bahasa dan Kesusastraan > Tata Bahasa Inggris |
Divisions: | FBS > S1 Pendidikan Bahasa Inggris |
Depositing User: | Intan Safitri . |
Date Deposited: | 20 Aug 2025 01:49 |
Last Modified: | 20 Aug 2025 01:49 |
URI: | http://repository.unj.ac.id/id/eprint/61695 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |