JUMIARTI KETANG REJO, . (2025) DESIGNING ECO-LITERACY INFUSED ENGLISH READING LEARNING MATERIALS FOR JUNIOR HIGH SCHOOL GRADE VII. Magister thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.
|
Text
COVER.pdf Download (3MB) |
|
|
Text
Chapter I.pdf Download (2MB) |
|
|
Text
Chapter II.pdf Restricted to Registered users only Download (4MB) | Request a copy |
|
|
Text
Chapter III.pdf Restricted to Registered users only Download (4MB) | Request a copy |
|
|
Text
Chapter IV.pdf Restricted to Registered users only Download (4MB) | Request a copy |
|
|
Text
Chapter V.pdf Restricted to Registered users only Download (900kB) | Request a copy |
|
|
Text
References.pdf Download (1MB) |
|
|
Text
Appendices.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) | Request a copy |
Abstract
Environmental challenges and the need for ecological literacy are urgent issues that demand a transformative approach in education. While Education for Sustainability and Ecological Literacy have been widely explored separately, their integration into English language learning, particularly in Indonesia, remains underutilized. Ecological literacy encourages learners to understand fundamental ecological principles, recognize the interconnections of natural systems, and take responsible actions to preserve the environment. This study aims to design English reading learning materials infused with ecological literacy for seventh-grade junior high school students. A Design and Development Research approach was employed in this study. The needs analysis was conducted by examining the existing reading materials used in schools and interviewing English teachers. The results revealed that the designed materials successfully integrated ecological literacy values into English reading texts that are contextually relevant and age-appropriate for seventh-grade students. The design stage presented the reading learning outcomes for the seventh grade. The texts embedded ecological literacy indicators and defined the learning activities. Expert validation indicated that the materials are highly relevant, appropriate, and feasible for classroom use with minor revisions. Its implementation also received positive responses from both students and teachers, demonstrating that integrating ecological literacy into language learning can effectively support both language acquisition and sustainability education. This study contributes to the development of innovative English teaching materials aligned with 21st-century curriculum goals and environmental education. ***** Tantangan lingkungan dan kebutuhan akan literasi ekologi merupakan masalah mendesak yang menuntut pendekatan transformatif dalam pendidikan. Sementara Pendidikan Berkelanjutan dan Literasi Ekologi telah banyak dieksplorasi secara terpisah, integrasinya ke dalam pembelajaran bahasa Inggris terutama di Indonesia masih kurang dimanfaatkan. Literasi ekologi mendorong peserta didik untuk memahami prinsip-prinsip ekologi fundamental, mengenali keterkaitan sistem alam, dan mengambil tindakan yang bertanggung jawab untuk melestarikan lingkungan. Penelitian ini bertujuan untuk merancang materi pembelajaran membaca bahasa Inggris yang diresapi literasi ekologi untuk kelas tujuh Sekolah Menengah Pertama. Penelitian Desain dan Pengembangan digunakan dalam penelitian ini. Analisis kebutuhan dilakukan dengan menganalisis materi pembelajaran membaca yang ada yang digunakan di sekolah, serta mewawancarai guru bahasa Inggris. Hasilnya menunjukkan bahwa materi yang dirancang berhasil mengintegrasikan nilai-nilai literasi ekologi ke dalam teks bacaan bahasa Inggris yang relevan secara kontekstual dan sesuai usia untuk siswa kelas tujuh. Langkah desain dilakukan dengan menyajikan hasil pembelajaran membaca untuk kelas tujuh. Teks tersebut menanamkan indikator literasi ekologi dan mendefinisikan kegiatan pembelajaran. Validasi ahli menunjukkan bahwa materi tersebut sangat relevan, tepat, dan layak untuk digunakan di kelas dengan sedikit revisi. Implementasinya juga mendapat tanggapan positif dari siswa dan guru, membuktikan bahwa mengintegrasikan literasi ekologi ke dalam pembelajaran bahasa dapat secara efektif mendukung pemerolehan bahasa dan pendidikan keberlanjutan. Penelitian ini berkontribusi pada pengembangan materi pengajaran bahasa Inggris inovatif yang selaras dengan tujuan kurikulum abad ke-21 dan pendidikan lingkungan. Kata Kunci: Literasi Ekologi, Pembelajaran Bahasa Inggris, Pengembangan Bahan Bacaan, Penelitian Desain dan Pengembangan, Pendidikan Berkelanjutan.
| Item Type: | Thesis (Magister) |
|---|---|
| Additional Information: | 1). Dr. Siti Drivoka Sulistyaningrum, M.Pd. ; 2). Dr. Sri Sumarni, M.Pd. |
| Subjects: | Bahasa dan Kesusastraan > Bahasa Inggris Bahasa dan Kesusastraan > Sistem Tulisan dalam Bahasa Inggris |
| Divisions: | FBS > S2 Pendidikan Bahasa Inggris |
| Depositing User: | Users 31185 not found. |
| Date Deposited: | 02 Oct 2025 07:07 |
| Last Modified: | 02 Oct 2025 07:07 |
| URI: | http://repository.unj.ac.id/id/eprint/62604 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |
