KOMBINASI MODEL PENYEKORAN ITEM RESPONSE THEORY PADA TES FORMAT CAMPURAN

ILHAM FALANI, . (2020) KOMBINASI MODEL PENYEKORAN ITEM RESPONSE THEORY PADA TES FORMAT CAMPURAN. Doktor thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.

[img] Text
COVER-dikompresi.pdf

Download (464kB)
[img] Text
BAB 1.pdf
Restricted to Registered users only

Download (357kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 4.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB) | Request a copy
[img] Text
BAB 2.pdf
Restricted to Registered users only

Download (585kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 3.pdf
Restricted to Registered users only

Download (302kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 5.pdf
Restricted to Registered users only

Download (155kB) | Request a copy
[img] Text
DAFTAR PUSTAKA.pdf
Restricted to Registered users only

Download (332kB) | Request a copy
[img] Text
LAMPIRAN.pdf
Restricted to Registered users only

Download (799kB) | Request a copy

Abstract

ABSTRAK Penelitian ini bertujuan untuk membandingkan tingkat presisi kombinasi model Item Response Theory dalam estimasi parameter kemampuan peserta tes pada tes format butir campuran. Kombinasi model yang digunakan dalam penelitian ini adalah Multiple Choice Model dan Graded Response Model (MCM+GRM), sebagai pembanding digunakan kombinasi 3 Parameter Logistic Model dan Generalized Partial Credit Model (3PLM+GPCM). Penelitian ini juga melakukan eksplorasi dengan membandingkan tingkat presisi hasil estimasi parameter kemampuan yang dihasilkan dari kalibrasi model secara terpisah, yakni: 3PLM, MCM, GPCM, dan GRM. Penelitian ini menggunakan respons dari 1704 siswa Sekolah Menegah Pertama untuk tes format campuran dalam bidang matematika. Tes digunakan terdiri dari butir format Multiple Choice sebanyak 30 butir dan Constructed Response 5 butir. Kriteria tingkat presisi yang digunakan pada penelitian ini adalah varians hasil estimasi. Pengujian hipotesis penelitian dilakukan dengan Uji beda Varians (Uji F). Berdasarkan hasil analisis yang telah dilakukan diperoleh kesimpulan bahwa kombinasi MCM+GRM menghasilkan tingkat presisi yang lebih tinggi dibandingkan dengan 3PLM+GPCM, baik untuk kondisi kalibrasi simultan maupun terpisah. Selain itu MCM+GRM juga menghasilkan nilai fungsi informasi tes yang lebih tinggi dibandingkan dengan model-model lainnya. Hal ini membuat MCM+GRM menjadi kombinasi model yang direkomendasikan dalam mengestimasi parameter kemampuan peserta tes format butir campuran, khususnya bidang matematika maupun bidang lain yang memiliki karakteristik serupa. ABSTRACT This study aims to compare the precision comparison of Item Response Theory model items in ability estimation on mixed format tests. The combination of models used in this study are the MultipleChoice Model and the Graded Response Model (MCM+GRM), as a comparison used combination of 3 Parameter Logistic Models and Generalized Partial Credit Model (3PLM + GPCM). This research also explores by comparing the level of precision of the capability estimation results generated from the calibration of the model separately, namely: 3PLM, MCM, GPCM, and GRM. This study uses responses from 1704 Junior High School students on mixed-format tests for mathematics. The test used consisted of 30 items Multiple Choice (MC) and 5 items Constructed Response (CR). The criteria for the level of precision used in this study is the estimated variance. The research hypothesis testing was carried out by using the Variance Test (F Test). Based on the results of the analysis it has been concluded that the combination of MCM+GRM produces a higher level of precision compared to 3PLM + GPCM, both for simultaneous and separate calibration conditions. In addition, MCM+GRM also produces higher test information function scores compared to other models. This makes MCM + GRM a combination of models that are recommended in estimating the ability using mixed-format test participants, especially in mathematics and other fields that have similar characteristics

Item Type: Thesis (Doktor)
Additional Information: 1) Prof. Dr. Makruf Akbar, M.Pd.; 2) Prof. Dr. Dali Santun Naga, M.MSI.
Subjects: Pendidikan > Pendidikan
Pendidikan > Teori, Penelitian Pendidikan
Pendidikan > Aneka Ragam tentang Pendidikan
Divisions: PASCASARJANA > S3 Penelitian Dan Evaluasi Pendidikan
Depositing User: Users 4513 not found.
Date Deposited: 27 Aug 2020 15:27
Last Modified: 27 Aug 2020 15:27
URI: http://repository.unj.ac.id/id/eprint/8631

Actions (login required)

View Item View Item