MUTIARA ISNA PAJRIYATI, . (2020) NILAI-NILAI PENDIDIKAN ISLAM DALAM NOVEL "HIJAB FOR SISTERS" KARYA ANASTASHA HARDI. Sarjana thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.
Text
COVER.pdf Download (2MB) |
|
Text
8. BAB I.pdf Download (1MB) |
|
Text
8a. BAB II.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) | Request a copy |
|
Text
8b. BAB III.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) | Request a copy |
|
Text
8c. BAB IV.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) | Request a copy |
|
Text
8d. BAB V.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) | Request a copy |
|
Text
9. DAFTAR PUSTAKA.pdf Download (1MB) |
|
Text
10. LAMPIRAN-LAMPIRAN.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) | Request a copy |
|
Text
Daftar Riwayat Hidup.pdf Restricted to Registered users only Download (271kB) | Request a copy |
Abstract
Penelitian ini di latar belakangi oleh perkembangan zaman yang membutuhkan media terbaru untuk dijadikan sebagai media pembelajaran, salah satunya dengan menjadikan novel sebagai salah satu karya yang dapat dijadikan sebagai media pembelajaran. Hal ini dikarenakan survei dari Okezone (2018) sasaran utama peminat novel adalah kaum milenials sehingga sangat tepat jika novel dijadikan sebuah media dalam berdakwah sebagai bahan literasi di sekolah agar siswa siswi disekolah menjadi semangat dalam melaksanakan kegiatan literasi di sekolah bukan hanya sekedar semangat dalam membacanya namun juga dapat terhanyut dan dapat menerapkan nilai-nilai pendidikan islam didalam kehidupan sehari-hari dengan kondisi zaman sekaarang ini yang minimnya penerapan nilai-nilai pendidikan islam sehingga dapat membentuk dan menanamkan generasi yang berkarakter dan berakhlak baik sesuai syariat islam. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui nilai-nilai pendidikan islam apa saja yang terkandung di dalam novel Hijab For Sisters karya Anastasha Hardi, lalu untuk menganalisis nilai-nilai pendidikan islam yang terdapat didalam novel Hijab For Sisters. Jenis penelitian ini adalah penelitian kepustakaan (library Research) dan metode yang digunakan adalah metode analisis isi kualitatif. Teknik pengumpulan data menggunakan studi kepustakaan dengan penyajian data melalui deskripsi data. Teori yang digunakan dalam penelitian ini adalah teori nilai-nilai pendidikan islam dari Abdul Mujib (1992) beliau membagi teori nilai-nilai pendidikan islam menjadi 3 pilar yaitu nilai i’tiqodiyah selanjutnya nilai amaliyah dan nilai khuluqiyah. Lalu selanjutnya teori yang digunakan didalam penelitian ini ketika menentukan sebuah metodologi menggunakan teori analisis isi dari Ghony M.Djunaidi (2011). Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa secara garis besar dalam nilai-nilai pendidikan islam yang terdapat didalam novel Hijab For Sisters terdapat tiga unsur nilai-nilai pendidikan islam yang sesuai dengan teori dari Abdul Mujib diantaranya terdapat nilai i’tiqodiyah atau biasa disebut dengan nilai akidah, selanjutnya nilai amaliyah atau biasa disebut dengan nilai Ibadah dan nilai khuluqiyah atau biasa disebut dengan nilai Akhlak. Dan analisis isi yang digunakan dengan cara pengambilan salah satu kutipan untuk ditarik sebuah pesan agar analisis isi ini terlihat untuk dijadikan sebuah metode. This research is motivated by modern culture which can plunge humanity into the morals of spiritual morality, intellectual cruelty, and dehumanization (loss of conscience and identity) and therefore Islamic education is needed in life to shape and instill a generation of good character and character because of life without the existence of human Islamic education will not be able to change his life for the better and it will be difficult to get something of quality. People who have religious knowledge are needed to preach in spreading Islamic teachings and preaching can use the media of novel literary works because the novel contains a message implied by the values of Islamic education, and according to the Okezone survey (2018) the main target of novelists is the millennials so that very appropriate if the novel is used as a literacy material in schools so that students at school become enthusiastic in carrying out literacy activities at school not just reading but can also be carried away and apply the values of Islamic education in daily life so as to shape and instill a generation of character and have good morals. This study aims to determine the values of Islamic education contained in the novel Hijab For Sisters by Anastasha Hardi, then to describe the analysis of the contents of Islamic educational values contained in the Hijab For Sisters novel. then to find out the meaning of any educational value contained in the Hijab For Sisters novel. This type of research is library research and the method used is a qualitative content analysis method. Data collection techniques using the study of literature by presenting data through data descriptions. The theory used in this study is the theory of Islamic education values from Abdul Mujib (2006) he divided the theory of Islamic education values into 3 pillars, i'tiqodiyah values, then amaliyah values and khuluqiyah values. Then next the theory used in this study when determining a methodology using content analysis theory from Eriyanto (2011). The results of this study indicate that in broad outline in the values of Islamic education contained in the Hijab For Sisters novel there are three elements of Islamic education values that are in accordance with Abdul Mujib's theory of which there are i'tiqodiyah values or commonly referred to as the values of faith, furthermore Amaliyah value or commonly referred to as worship value and Khuluqiyah value or commonly referred to as moral values.
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Additional Information: | 1). Rihlah Nur Aulia, S.Ag., MA. ; 2). Drs. Yusuf Ismail, MA.Hum |
Subjects: | Pendidikan > Pendidikan Dasar |
Divisions: | FIS > S1 Pendidikan Agama Islam |
Depositing User: | Users 4779 not found. |
Date Deposited: | 31 Aug 2020 14:55 |
Last Modified: | 31 Aug 2020 14:55 |
URI: | http://repository.unj.ac.id/id/eprint/9319 |
Actions (login required)
View Item |