Manajemen Guru Sekolah Islam Terpadu (Studi Kasus di SDIT Iqra 1 Kota Bengkulu)

SUKIRDI, . (2020) Manajemen Guru Sekolah Islam Terpadu (Studi Kasus di SDIT Iqra 1 Kota Bengkulu). Doktor thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.

Full text not available from this repository. (Request a copy)

Abstract

ABSTRACT The aims of the study is to analyze teacher's management in Integrated Islamic Schools (SIT). Starting from teacher planning, teacher recruitment, teacher selection and placement, teacher training and development, and teacher performance evaluation. This research was used a qualitative approach and the case study method. Data collected by observation, documents, and interviews. the informants are: the principal, vice principals, senior teachers, and foundation elements. The Data analysis was performed using interactive analysis techniques with stages namely: data presentation, data reduction, and drawing conclusions. The results of the study found the uniqueness of the teacher's management of SDIT Iqra 1 Bengkulu City who implemented general education and religious education. The general concept applied by SDIT Igra I of Bengkulu City is to make the concept of national education as the basis for the teacher's management and added to the concept of religion as an enrichment of teacher's management. Keywords: planning, recruitment, selection and placement, training and development, and evaluation. MANAJEMEN GURU SEKOLAH ISLAM TERPADU (Studi Kasus Di SDIT Iqra 1 Kota Bengkulu) SUKIRDI ABSTRAK Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis manajemen guru di Sekolah Islam Terpadu (SIT). Dimulai dari perencanaan guru, rekrutmen guru, seleksi dan penempatan guru, pelatihan dan pengembangan guru, dan evaluasi kinerja guru. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dan dengan metode studi kasus. Data dikumpulkan dengan cara observasi, dokumen, dan wawancara. informannya yaitu: kepala sekolah, wakil-wakil kepala sekolah, guru senior, dan unsur yayasan. Analisis data dilakukan menggunakan teknik analisis interaktif dengan tahapan yaitu: penyajian data, reduksi data, dan penarikan kesimpulan. Hasil penelitian menemukan keunikan manajemen guru SDIT Iqra 1 Kota Bengkulu yang menerapkan pendidikan secara umum dan pendidikan agama. Manajemen guru SDIT Iqra 1 Kota Bengkulu unik karena mampu menggabungkan konsep manajemen modern dengan agama sekaligus sebagai ruh nilai dalam tiap aktivitasnya. Manajemen guru demikian menghasilkan guru yang disiplin, komitmen, rapih, kreatif, dan loyal. Sehingga SDIT Iqra 1 Kota Bengkulu menjadi rujukan bagi banyak sekolah dalam hal manajemen guru.

Item Type: Thesis (Doktor)
Additional Information: Prof. Dr. Bedjo Sujanto, M.Pd. Prof. Dr. Ir. Ivan Hanafi, M.pd.
Subjects: Manajemen > Pendidikan, Riset Penelitian Bisnis
Divisions: PASCASARJANA > S3 Manajemen Pendidikan
Depositing User: Users 4522 not found.
Date Deposited: 02 Sep 2020 14:01
Last Modified: 02 Sep 2020 14:01
URI: http://repository.unj.ac.id/id/eprint/9540

Actions (login required)

View Item View Item