DIGITAL LITERACY PROFILE OF VOCATIONAL SCHOOL STUDENTS IN JAKARTA

HELMY HAIKAL KAMAL, . (2020) DIGITAL LITERACY PROFILE OF VOCATIONAL SCHOOL STUDENTS IN JAKARTA. Sarjana thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.

[img] Text
COVER.pdf

Download (843kB)
[img] Text
BAB 1.pdf

Download (305kB)
[img] Text
BAB 2.pdf
Restricted to Registered users only

Download (231kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 3.pdf
Restricted to Registered users only

Download (233kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 4.pdf
Restricted to Registered users only

Download (2MB) | Request a copy
[img] Text
BAB 5.pdf
Restricted to Registered users only

Download (119kB) | Request a copy
[img] Text
DAFTAR PUSTAKA.pdf

Download (190kB)
[img] Text
LAMPIRAN.pdf
Restricted to Registered users only

Download (198kB) | Request a copy

Abstract

Dalam satu dekade terakhir, Teknologi Informasi dan Komunikasi (TIK) telah menjadi bagian penting dalam kehidupan sehari-hari dan pekerjaan. Kebutuhan tenaga kerja yang terliterasi digital meningkat seiring dengan berkembangnya TIK. Sekolah Menengah Kejuruan (SMK) sebagai intitusi pendidikan dan pelatihan kerja memiliki peran yang besar dalam mencetak tenaga kerja yang terlatih dan terliterasi digital. Penelitian ini bertujuan untuk membahas dan memetakan profil literasi digital siswa SMK di Jakarta berdasarkan 7 kompetensi dari Digital Literacy Global Framework oleh UNESCO. Penelitian ini menggunakan metode deskriptif kualitatif. Peneliti memeroleh data dengan menyebarkan kuesioner kepada 264 siswa dari 15 SMK di Jakarta. Hasilnya penelitian ini menunjukkan bahwa siswa SMK di Jakarta memiliki profil literasi digital dalam aspek pengoperasian gawai dan perangkat lunak, literasi informasi dan data, pembuatan konten digital, keselamatan, penyelesaian masalah, kompetensi terkait karir. Namun dalam aspek komunikasi dan kolaborasi, terdapat satu indikator yang dimana siswa memiliki kekurangan, yaitu berpartisipasi dalam kemasyarakatan melalui teknologi digital. In the last decade, information and communication technology (ICT) has become a crucial part in our daily life and work. The needs of digitally literate workforce increase as the development of ICT. Vocational school as the educational and work training institute has a big role in producing skillful and digitally literate workforce. This study aims to examine and profile students' digital literacy profile of Vocational School in Jakarta based on 7 competences from Digital Literacy Global Framework by UNESCO. This study uses descriptive-qualitative method. The researcher gained data by distributing questionnaire to 264 students from 15 vocational schools in Jakarta. The findings revealed that vocational school students in Jakarta are digitally literate in terms of device and software operation, information and data literacy, digital content creation, safety, problem-solving, career-related competences. However, in terms of communication and collaboration, there is one indicator that students lack on, which is engaging in citizenship through digital technology.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Additional Information: 1). Dr. Hanip Pujiati, M.Pd ; 2). Prof. Dr. Ilza Mayuni, M.A.
Subjects: Bahasa dan Kesusastraan > Bahasa Inggris
Divisions: FBS > S1 Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: Users 5132 not found.
Date Deposited: 13 Sep 2020 16:34
Last Modified: 13 Sep 2020 16:34
URI: http://repository.unj.ac.id/id/eprint/10615

Actions (login required)

View Item View Item