MODEL PEMBELAJARAN LEMPAR TANGKAP PADA ANAK SD USIA KELAS BAWAH

PUTRA ARYA DINATA, . (2020) MODEL PEMBELAJARAN LEMPAR TANGKAP PADA ANAK SD USIA KELAS BAWAH. Magister thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.

[img] Text
COVER.pdf

Download (563kB)
[img] Text
BAB 1.pdf

Download (252kB)
[img] Text
BAB 2.pdf
Restricted to Registered users only

Download (724kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 3.pdf
Restricted to Registered users only

Download (355kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 4.pdf
Restricted to Registered users only

Download (292kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 5.pdf
Restricted to Registered users only

Download (237kB) | Request a copy
[img] Text
DAFTAR PUSTAKA.pdf
Restricted to Registered users only

Download (269kB) | Request a copy
[img] Text
LAMPIRAN.pdf
Restricted to Registered users only

Download (4MB) | Request a copy

Abstract

MODEL PEMBELAJARAN LEMPAR TANGKAP PADA ANAK SD USIA KELAS BAWAHTujuan yang ingin dicapai dari penelitian dan pengembangan ini adalah untuk menghasilkan produk model pembelajaran lempar tangkap pada anak sd usia kelas bawah. Penelitian dan pengembangan ini dilakukan untuk dapat memperoleh informasi tentang pengembangan dan penerapan model pembelajaran lempar tangkap pada anak sd usia kelas bawah serta untuk mengetahui efektivitas model yang dihasilkan. Penelitian ini menggunakan metode Research & Development (R&D) dari Borg and Gall. subyek dalam penelitian ini adalah siswa sekolah dasar usia 7-9 tahun yang berjumlah 30 siswa. Tahapan-tahapan dalam penelitian ini adalah : analisis kebutuhan, evaluasi ahli (evaluasi produk awal), ujicoba kelompok kecil, dan ujicoba kelompok besar ( field testing). Uji efektivitas model menggunakan tes keterampilan lempar tangkap yang digunakan untuk mengetahui tingkat kemampuan siswa sebelum dan sesudah pemberian perlakuan model pembelajaran yang dikembangkan. Tes awal yang dilakukan diperoleh skor tingkat kemampuan gerak lempar tangkap siswa adalah 250,47 Setelah diberikan perlakuan model pembelajaran didapatkan tingkat kemampuan gerak lempar tangkap siswa dengan skor 271,40. Pada uji signifikan perbedaan dengan spss 16 didapatkan mean 20,933 menunjukan selisih dari hasil pre- test dan hasil post-test, hasil t-hitung= 6,009 df=29 dan p-value= 0.00 < 0.05 yang berarti terdapat perbedaan yang signifikan antara sebelum dan sesudah diberikan perlakuan model pembelajaran lempar tangkap pada anak sd usia kelas bawah, Dengan demikian model pembelajaran lempar tangkap pada anak sd usia kelas bawah efektif untuk meningkatkan kemampuan gerak lempar tangkap untuk siswa sekolah dasar. ************** THROW AND CATCH LEARNING MODEL IN LOWER GRADE ELEMENTARY SCHOOL CHILDREN The aim of this research and development is to produce a product of a catch and take learning model for children in the lower class. This research and development was carried out in order to obtain information about the development and application of the throw-and-catch learning model for lower-grade elementary school children and to determine the effectiveness of the resulting model. This study uses the Research & Development (R&D) method from Borg and Gall. The subjects in this study were elementary school students aged 7-9 years, totaling 30 students. The stages in this research are: needs analysis, expert evaluation (initial product evaluation), small group testing, and large group testing (field testing). The model's effectiveness test uses the catch and capture skill test which is used to determine the level of student ability before and after the treatment of the developed learning model. The initial test that was carried out obtained the score of the students 'catch-throwing ability level was 250.47. After being given the treatment of the learning model, the score of the students' catch-throwing ability was 271.40. In the significant difference test with SPSs 16, it was found that a mean of 20.933 showed the difference between the pre-test and post-test results, the result of t-count = 6.009 df = 29 and p-value = 0.00 <0.05, which means that there is a significant difference between before and after. given a catch-and-throw learning model treatment for lower-grade elementary school children, thus the throw-and-catch learning model in lower-grade elementary school children is effective for improving the ability of throw and catch motion for elementary school students.

Item Type: Thesis (Magister)
Additional Information: 1). Prof. Dr. Widiastuti, M.Pd. ; 2). Dr. Hernawan, SE, M.Pd.
Subjects: Olah Raga dan Seni Pertunjukan > Pendidikan Olah Raga
Divisions: PASCASARJANA > S2 Pendidikan Jasmani
Depositing User: Users 6469 not found.
Date Deposited: 18 Sep 2020 14:49
Last Modified: 18 Sep 2020 14:49
URI: http://repository.unj.ac.id/id/eprint/10994

Actions (login required)

View Item View Item