EVALUASI IMPLEMENTASI PROGRAM SEKOLAH ADIWIYATA (Studi Pada Sekolah Dasar di Kota Tangerang Banten)

MAHRUF BUDIHARSOJO, . (2021) EVALUASI IMPLEMENTASI PROGRAM SEKOLAH ADIWIYATA (Studi Pada Sekolah Dasar di Kota Tangerang Banten). Doktor thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.

[img] Text
2. BAB 1.pdf

Download (805kB)
[img] Text
3. BAB II.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB) | Request a copy
[img] Text
4. BAB III.pdf
Restricted to Registered users only

Download (858kB) | Request a copy
[img] Text
5. BAB IV.pdf
Restricted to Registered users only

Download (2MB) | Request a copy
[img] Text
6. BAB V.pdf
Restricted to Registered users only

Download (682kB) | Request a copy
[img] Text
7. DAFTAR PUSTAKA.pdf

Download (831kB)
[img] Text
8. LAMPIRAN.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB) | Request a copy
[img] Text
COVER.pdf

Download (857kB)

Abstract

The purpose of this research is looking about how the CIPP evaluation model apply at adiwiyata school program which is implemented at Tanah Tinggi 3 Public Elementary School and Al Ikhlas Islamic Elementary School in Tangerang city. This evaluation research uses CIPP evaluation model (Context, Input, Process, Product). The research subject is the organizer of Adiwiyata School Program. Data collection technique on this research uses of observation, documentation study dan interview. The data validity test is use the triangulation of sources and method. The result of research showing that the organizer of adiwiyata school program have gone well based on its aspect of evaluation. 1) On context evaluation aspect have gone well based on its aspect of evaluation 2) On input aspect, the organizer of adiwiyata program have done its responsibility. 3) On process aspect, the planning activities to evaluation have gone based on planning activities implementation. But there are resistances and obstacles faced on monitoring and evaluation process. 4) On product aspect, adiwiyata team has reached the purpose program.********Penelitian ini bertujuan untuk melihat bagaimanakah model evaluasi CIPP diterapkan di program sekolah Adiwiyata yang dilaksanakan di Sekolah Dasar Negeri Tanah Tinggi 3 dan Sekolah Dasar Islam Al Ikhlas Kota Tangerang. Penelitian evaluasi ini menggunakan model evaluasi CIPP (Context, Input, Process, Product). Subyek penelitian ini adalah penyelenggara Program Sekolah Adiwiyata. Teknik pengumpulan data pada penelitian ini menggunakan observasi, studi dokumentasi, dan wawancara. Uji keabsahan data dilakukan menggunakan triangulasi sumber dan medote. Hasil penelitian menunjukkan bahwa penyelenggaraan program sekolah adiwiyata telah berjalan dengan baik sesuai dengan aspek yang dievaluasi. 1) Pada aspek evaluasi context telah berjalan dengan baik sesuai dengan aspek yang dievaluasi; 2) Pada aspek input, bahwa penyelenggaraan program sekolah adiwiyata telah menjalankan tanggungjawabnya; 3) Pada aspek process, kegiatan perencanaan hingga evaluasi sudah berjalan sesuai dengan rencana pelaksanaan kegiatan, hanya saja masih terdapat hambatan dan kendala yang dihadapi dalam proses monitoring dan evaluasi; 4) Pada aspek product, tim Adiwiyata telah mencapai tujuan program.

Item Type: Thesis (Doktor)
Additional Information: 1). Prof. Dr. Bedjo Sujanto, M.Pd ; 2). Prof Dr. Suparno Eko Widodo, M.Pd
Subjects: Pendidikan > Pendidikan
Pendidikan > Kualifikasi dan Profesionalitas Guru
Divisions: PASCASARJANA > S3 Manajemen Pendidikan
Depositing User: Users 9811 not found.
Date Deposited: 30 Apr 2021 08:41
Last Modified: 30 Apr 2021 08:41
URI: http://repository.unj.ac.id/id/eprint/14813

Actions (login required)

View Item View Item