EFEKTIVITAS PENDEKATAN DILEMMAS STORIES DALAM PEMBELAJARAN KIMIA PADA MATERI LARUTAN PENYANGGA DAN HIDROLISIS GARAM

NANA PURNAMAWATI, . (2014) EFEKTIVITAS PENDEKATAN DILEMMAS STORIES DALAM PEMBELAJARAN KIMIA PADA MATERI LARUTAN PENYANGGA DAN HIDROLISIS GARAM. Magister thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.

[img] Text
Cover.pdf

Download (29kB)
[img] Text
abstrak, daftar isi, dll.pdf

Download (175kB)
[img] Text
BAB I.pdf

Download (115kB)
[img] Text
BAB II.pdf

Download (409kB)
[img] Text
BAB III.pdf

Download (215kB)
[img] Text
BAB IV.pdf

Download (1MB)
[img] Text
BAB V.pdf

Download (44kB)
[img] Text
DAFTAR PUSTAKA.pdf

Download (140kB)

Abstract

The research aimed exploring the effectiveness of Dilemmas Stories approach in relation to learners' positive attitudes and understanding of buffer solution and salt hydrolysis concepts. The research employed an action research with Kemmis and Mc Taggart interactive qualitative models, according to, conducted in class XI IPA 4, SMA Negeri 4 Bekasi, in the even semester of academic year 2013-2014. The data were collected through VLES questionnaire, interviews, classroom observations, reflection journals, and test chemistry. The results showed the improvement of the dilemmas stories approach effectiveness which be seen from (1) The quality of the stories associated with everyday life; (2) teachers’ support in learning; (3) students’ teamwork, (4) students’ empathy communication; (5) students’ critical thinking skills, (6) chemistry contextual, and (7) students’ understanding. The research concluded that dilemmas stories approach has improved the quality of teaching and learning chemistry it included students' motivation, students engagement in expressing opinions, accept, appreciate, respect different opinions, students can reflect the ideas, values and their character in dealing with different issues. ********** Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui efektivitas pendekatan dilemmas stories yang berkaitan dengan sikap positif peserta didik dan pemahaman konsep larutan penyangga dan hidrolisis garam. Penelitian ini merupakan penelitian tindakan kelas, model interaktif kualitatif menurut Kemmis dan Mc Taggart, yang dilakukan di kelas XI IPA 4 SMA Negri 4 Kota Bekasi, pada semester genap tahun pelajaran 2013-2014. Data dikumpulkan melalui kuisioner VLES, wawancara, observasi kelas, refleksi jurnal, penilaian optimalisasi pemahaman konsep. Analisis data menunjukan bahwa peningkatan efektivitas pendekatan dilemmas stories dapat dilihat dari (1) Kualitas cerita yang terkait dengan kehidupan sehari-hari; (2) Dukungan guru dalam pembelajaran; (3) Kemampuan kerja sama; (4) Kemampuan empati komunikasi; (5) Kemampuan berpikir kritis; (6) Aplikasi kimia kontekstual; (7) Optimalisasi pemahaman konsep siswa. Penelitian ini menyimpulkan bahwa pendekatan dilema cerita telah meningkatkan kualifikasi mengajar dan belajar kimia itu termasuk motivasi belajar siswa, keterlibatan siswa dalam mengungkapkan pendapat, menerima, menghargai, menghormati pendapat yang berbeda, siswa dapat mencerminkan gagasan, nilai-nilai dan karakter mereka dalam menangani berbagai masalah.

Item Type: Thesis (Magister)
Additional Information: 1). Prof.Dr. Nurbaity, M.Si. ; 2). Yuli Rahmawati, M.Sc.,Ph.D
Subjects: Pendidikan > Pendidikan
Sains > Kimia
Divisions: FMIPA > S2 Pendidikan Kimia
Depositing User: Rima Safitri .
Date Deposited: 22 Jun 2021 09:13
Last Modified: 22 Jun 2021 09:13
URI: http://repository.unj.ac.id/id/eprint/16295

Actions (login required)

View Item View Item