PEMANFAATAN INOVASI E-LEARNING MADRASAH DALAM PEMBELAJARAN JARAK JAUH PADA MASA PANDEMI COVID-19 DI MTSN 25 JAKARTA

DINDA GITA LARASATI, . (2021) PEMANFAATAN INOVASI E-LEARNING MADRASAH DALAM PEMBELAJARAN JARAK JAUH PADA MASA PANDEMI COVID-19 DI MTSN 25 JAKARTA. Sarjana thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.

[img] Text
COVER.pdf

Download (1MB)
[img] Text
BAB I.pdf

Download (216kB)
[img] Text
BAB II.pdf
Restricted to Registered users only

Download (349kB) | Request a copy
[img] Text
BAB III.pdf
Restricted to Registered users only

Download (211kB) | Request a copy
[img] Text
BAB IV.pdf
Restricted to Registered users only

Download (561kB) | Request a copy
[img] Text
BAB V.pdf
Restricted to Registered users only

Download (203kB) | Request a copy
[img] Text
DAFTAR PUSTAKA.pdf

Download (270kB)
[img] Text
LAMPIRAN.pdf
Restricted to Registered users only

Download (4MB) | Request a copy

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pemanfaatan inovasi E-learning Madrasah dalam pembelajaran jarak jauh dan desain pembelajaran jarak jauh dalam pemanfaatan inovasi E-learning Madrasah pada masa pandemi COVID-19 oleh guru di Madrasah Tsanawiyah Negeri 25 Jakarta. Penelitian ini dilaksanakan selama tiga bulan dari bulan Februari sampai dengan April 2021. Metodologi yang digunakan adalah deskriptif kualitatif, teknik pengumpulan data dilakukan dengan cara wawancara, observasi dan studi dokumentasi. Metode yang digunakan dalam analisis data adalah reduksi data, penyajian data, penyimpulan dan verifikasi. Subjek penelitian ini yaitu Kepala Madrasah, Wakil Kepala Madrasah bidang Kurikulum, Operator E-learning Madrasah, guru dan peserta didik. Hasil dari penelitian menunjukkan bahwa dengan pemanfaatannya inovasi E-learning Madrasah terdapat fitur - fitur yang mempermudah masyarakat MTsN 25 Jakarta dalam pembelajaran jarak jauh. Karakteristik inovasi E-learning Madrasah dalam pemanfaatannya di MTsN 25 Jakarta terdapat keuntungan relatif, kompatibilitas sesuai dengan kebutuhan, mudah untuk digunakan, triabilitas atau dapat diujicobakan, dan mudah untuk diamati. Pada masa pandemi COVID-19 guru MTsN 25 Jakarta menyusun rancangan pelaksanaan pembelajaran melalui E-learning Madrasah dengan kompetensi dasar tertentu, membuat bahan pembelajaran seperti video pembelajaran, ataupun power point, dan memilih dan menetap strategi pembelajaran yang efektif. This study aims to determine the use of E-learning Madrasah innovations in distance learning and distance learning designs in the use of E-learning Madrasah innovations during the COVID-19 pandemic by teachers at Madrasah Tsanawiyah Negeri 25 Jakarta. This research was conducted for three months from February to April 2021. The methodology used was descriptive qualitative, data collection techniques were carried out by means of interviews, observation and documentation studies. The methods used in data analysis are data reduction, data presentation, inference and verification. The subjects of this study were the Head of Madrasah, Deputy Head of the Madrasah for Curriculum, E-learning Madrasah Operators, teachers and students. The results of the study show that by using the E-learning Madrasah innovation there are features that make it easier for the people of MTsN 25 Jakarta in distance learning. The characteristics of E-learning Madrasah innovation in its use at MTsN 25 Jakarta are relative advantages, compatibility according to needs, easy to use, triability or can be tested, and easy to observe. During the COVID-19 pandemic, MTsN 25 Jakarta teachers drafted learning implementation plans through E-learning Madrasah with certain basic competencies, made learning materials such as learning videos, or power points, and selected and settled on effective learning strategies.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Additional Information: 1). Martini, S.H., M.H ; 2). Sujarwo, M.Pd
Subjects: Ilmu Sosial > Ilmu Sosial (Umum)
Divisions: FIS > S1 Pendidikan IPS
Depositing User: Users 11023 not found.
Date Deposited: 26 Aug 2021 01:36
Last Modified: 26 Aug 2021 01:36
URI: http://repository.unj.ac.id/id/eprint/17094

Actions (login required)

View Item View Item