PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN BAHASA ARAB MENGGUNAKAN LECTORA INSPIRE PADA SISWA KELAS XI DI MAN 8 JAKARTA

OCTAVIRA ARTAMEVIA, . (2021) PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN BAHASA ARAB MENGGUNAKAN LECTORA INSPIRE PADA SISWA KELAS XI DI MAN 8 JAKARTA. Sarjana thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.

[img] Text
COVER.pdf

Download (1MB)
[img] Text
BAB 1.pdf

Download (339kB)
[img] Text
BAB 2.pdf
Restricted to Registered users only

Download (457kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 3.pdf
Restricted to Registered users only

Download (959kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 4.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB) | Request a copy
[img] Text
BAB 5.pdf
Restricted to Registered users only

Download (259kB) | Request a copy
[img] Text
DAFTAR PUSTAKA.pdf

Download (313kB)
[img] Text
LAMPIRAN.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB) | Request a copy

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk mengembangkan media pembelajaran Bahasa Arab menggunakan Lectora Inspire pada siswa kelas XI di MAN 8 Jakarta dan mengetahui kelayakan media pembelajaran Bahasa Arab menggunakan Lectora Inspire berdasarkan penilaian dari ahli materi dan ahli media. Penelitian ini menggunakan metode penelitian Research and Development dengan model pengembangan ADDIE (Analyze, Design, Development, Implementation, and Evaluation). Peneliti membatasi langkah metode yang digunakan dalam penelitian ini yaitu dengan langkah : Analisis kebutuhan siswa, Desain dan Pengembangan media pembelajaran Bahasa Arab menggunakan Lectora Inspire pada siswa kelas XI, dan juga Evaluasi yang berisikan penilaian produk oleh ahli materi dan ahli media. Hasil penelitian ini berdasarkan empat langkah pembuatan media pembelajaran menggunakan Lectora Inspire yaitu: 1) Menganalisis kebutuhan siswa dari 34 siswa, diperoleh hasil 85,3% tertarik menggunakan Lectora Inspire sebagai media pembelajaran Bahasa Arab, 2) Merancang media pembelajaran Bahasa Arab dengan materi yang berasal dari buku bahasa Arab yang diterbitkan oleh Direktur Kurikulum, Sarana, Lembaga dan Kemahasiswaan Madrasah, Kementerian Agama dan bahan yang juga berasal dari internet, 3) Mengembangkan media pembelajaran Bahasa Arab menggunakan Lectora Inspire, 4) Evaluasi media pembelajaran ini berdasarkan penilaian dari ahli materi memperoleh nilai 4,8 dengan kategori Sangat Layak (96%) dan dari ahli media memperoleh nilai 4,7 dengan kategori Sangat Layak (93%). Dengan demikian, maka media pembelajaran Lectora Inspire Sangat Layak untuk digunakan dalam kegiatan pembelajaran Bahasa Arab untuk siswa kelas XI di MAN 8 Jakarta. ********* This study aims to develop of media for Arabic learning using Lectora Inspire for students in grade XI at MAN 8 Jakarta and to find out the feasibility of media for Arabic learning using Lectora Inspire based on assessments from material experts and media experts. The methods used in this study is a Research and Development (R&D) methods based on the ADDIE model (Analyze, Design, Development, Implementation, and Evaluation). Researchers limit the steps of the methods used in this study, namely: Analysis of student needs, Design and Development media of Arabic learning using Lectora Inspire for class XI students, and also Evaluation which contains product assessments by material experts and media experts. The results of this study are based on four steps of making media learning using Lectora Inspire, namely: 1) Analyzing the student needs of 34 students, the results obtained that 85.3% are interested in using Lectora Inspire as a media for learning Arabic, 2) Designing Arabic learning media with materials derived from Arabic language books published by the Director of Curriculum, Facilities, Institutions and Student Affairs, the Ministry of Religion and materials that also come from the internet, 3) Developing media Arabic learning using Lectora Inspire, 4) The evaluation of this media learning based on the assessment of the material expert obtained a value of 4.8 with category Very Appropriate (96%) and from the media expert it obtained a value of 4.6 with category Very Appropriate (93%). Thus, the Lectora Inspire media learning is Very Suitable to be used in Arabic learning activities for students in grade XI at MAN 8 Jakarta.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Additional Information: 1). Dr. Fatwa Arifah, MA.Pd. ; 2). Dr. Syamsi Setiadi, M.Pd.
Subjects: Bahasa dan Kesusastraan > Bahasa Arab
Divisions: FBS > S1 Pendidikan Bahasa Arab
Depositing User: Users 11329 not found.
Date Deposited: 01 Sep 2021 10:19
Last Modified: 01 Sep 2021 10:19
URI: http://repository.unj.ac.id/id/eprint/17946

Actions (login required)

View Item View Item