PENGGUNAAN PERMAINAN PETAK UMPET UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN BERBICARA BAHASA JEPANG

TANTRI WAHYUNI, . (2021) PENGGUNAAN PERMAINAN PETAK UMPET UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN BERBICARA BAHASA JEPANG. Sarjana thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.

[img] Text
COVER.pdf

Download (2MB)
[img] Text
ISI.pdf

Download (1MB)
[img] Text
DAFTAR PUSTAKA.pdf

Download (911kB)
[img] Text
LAMPIRAN.pdf

Download (2MB)

Abstract

Penelitian ini dilatarbelakangi oleh kecemasan pada siswa dalam pembelajaran bahasa Jepang, khususnya dalam pembelajaran berbicara. Oleh karena itu diperlukan variasi dalam proses pembelajaran. Dalam penelitian ini, membahas penggunaan permainan petak umpet untuk kemampuan berbicara dalam pembelajaran bahasa Jepang. Permainan petak umpet adalah permainan menyembunyikan suatu benda di dalam kelas dan mencari dimana benda tersebut disembunyikan. Dalam hal ini, kosakata posisi dalam Bahasa Jepang juga telah dipelajari. Setelah benda-benda tersebut disembunyikan, siswa diminta untuk menemukan benda-benda tersebut dan menyebutkan letak benda-benda tersebut dalam bahasa Jepang. Penggunaan permainan ini dapat meningkatkan kemampuan berbicara. Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui langkah-langkah penggunaan permainan petak umpet dalam meningkatkan kemampuan berbicara bahasa Jepang. Pengumpulan data yang dilakukan untuk penulisan makalah ini adalah dengan menggunakan metode studi pustaka dengan mengumpulkan data yang bersumber dari buku, artikel, dan jurnal. Kesimpulan dari penulisan ini adalah bagaimana cara menggunakan permainan petak umpet untuk meningkatkan kemampuan berbahasa Jepang. Kata kunci: permainan petak umpet, kemampuan berbicara, kemampuan bahasa Jepang *********** This research is motivated by anxiety in students in Japanese learning, especially in learning to speak. Therefore we need a variation such as fun learning that can reduce student anxiety. The purpose of this study was to determine the steps of using the game of hide and seek in improving Japanese speaking skills. This research discuss hide and seek game for speaking skills in learning Japanese. Hide and seek game is a game of hiding an object in the classroom and finding out where it is hidden. In this case, this game used for learning positional vocabulary in Japanese.. After the objects were hidden, students were asked to find the objects and state their location in Japanese. this game can be use for improving Japanese speaking skills. This research is a qualitative descriptive study. The research instrument uses literature study by collecting data from books, articles, and journals. The results of this study are: The game of hide and seek is played by preparing objects that will be used as objects, dividing students into two groups, then determining which groups will be seekers and hiders. The hiding group is tasked with hiding objects and asking where the hidden objects are, while the search group is tasked with answering the location of objects in Japanese. This game can be applied in learning to improve speaking skills. The game of hide and seek can reduce students anxiety while studying and make students active and enthusiastic during the learning process. Keywords: hide and seek game, speaking ability, Japanese language skills

Item Type: Thesis (Sarjana)
Additional Information: 1). Dr. Nia Setiawati, M.Pd.
Subjects: Pendidikan > Media Pembelajaran
Divisions: FBS > S1 Pendidikan Bahasa Jepang
Depositing User: Users 11422 not found.
Date Deposited: 03 Sep 2021 10:04
Last Modified: 03 Sep 2021 10:04
URI: http://repository.unj.ac.id/id/eprint/18755

Actions (login required)

View Item View Item