THE RELEVANCY OF MATERIALS IN THE DIGITAL STUDENTS’ LIVEWORKSHEETS FOR SEVENTH GRADERS OF JUNIOR HIGH SCHOOL

INES IONIA SANU, . (2021) THE RELEVANCY OF MATERIALS IN THE DIGITAL STUDENTS’ LIVEWORKSHEETS FOR SEVENTH GRADERS OF JUNIOR HIGH SCHOOL. Sarjana thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.

[img] Text
COVER.pdf

Download (447kB)
[img] Text
BAB 1.pdf

Download (354kB)
[img] Text
BAB 2.pdf
Restricted to Registered users only

Download (478kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 3.pdf
Restricted to Registered users only

Download (294kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 4.pdf
Restricted to Registered users only

Download (742kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 5.pdf
Restricted to Registered users only

Download (292kB) | Request a copy
[img] Text
DAFTAR PUSTAKA.pdf

Download (404kB)
[img] Text
LAMPIRAN.pdf
Restricted to Registered users only

Download (2MB) | Request a copy

Abstract

This study aims to find out the relevancy of the materials in the digital students' worksheets (Liveworksheets) for grade VII junior high school in terms of the content of descriptive text based on KI (Kompetensi Inti) / KD (Kompetensi Dasar). A digital students’ worksheet is an alternative for teachers as teaching materials to support students in mastering digital literacy. This study uses a qualitative descriptive approach by applying the content analysis method. There are twenty Liveworksheets to be the data sources of this research. In this study, the researcher analyzes the relevancy of the materials (descriptive text) in the digital students’ worksheets based on the Kompetensi Inti (KI) and Kompetensi Dasar (KD) (3.7 / 4.7). The result of this research shows that there are 8 Liveworksheets has been relevant with the Kompetensi Inti and Kompetensi Dasar (3.7 / 4.7) in the 2013 curriculum (K-13), 8 Liveworksheets has met the relevancy of only KD 4.7 (4.7.1 / 4.7.2), and 4 Liveworksheets has not met the relevancy with KI/KD (3.7 / 4.7). It means that many Liveworksheets are compatible with KI/KD and there are still a few Liveworksheets that are more compatible with other KI/KD. However, there are still many teachers who do not know about Liveworksheets. It is proven that the researcher only found 20 Liveworksheets that focus on descriptive text for seventh graders of junior high school. Therefore, Indonesian teachers are expected to using Liveworksheets as an alternative in this digital era to help students in mastering digital literacy while supporting government programs Asesmen Kompetensi Minimum (AKM) so students will be actively fun in getting information in a descriptive text. *********** Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui relevansi materi dalam lembar kerja siswa digital (Liveworksheets) kelas tujuh Sekolah Menengah Pertama ditinjau dari isi teks deskriptif berdasarkan KI (Kompetensi Inti) / KD (Kompetensi Dasar). LKS digital siswa merupakan salah satu alternatif bagi guru sebagai bahan ajar untuk mendukung siswa dalam menguasi literasi digital. Penelitian ini menggunakan pendekatan deskriptif kualitatif dengan menerapkan metode analisis isi. Ada dua puluh Liveworksheets yang menjadi sumber data penelitian ini. Dalam penelitian ini, peneliti menganalisis relevansi materi (teks deskriptif) dalam LKS digital berdasarkan Kompetensi Inti (KI) dan Kompetensi Dasar (KD) (3.7 / 4.7). Hasil penelitian menunjukkan bahwa terdapat 8 Liveworksheets yang telah relevan dengan Kompetensi Inti dan Kompetensi Dasar (3.7 / 4.7) pada kurikulum 2013 (K- 13), 8 Liveworksheets yang telah memenuhi relevansi hanya KD 4.7 (4.7.1 / 4.7.2), dan 4 Liveworksheets belum memenuhi relevansi dengan KI/KD (3.7 / 4,7). Itu berarti bahwa banyak Liveworksheets yang sesuai dengan KI/KD (3.7/4.7) dan masih ada beberapa Liveworksheets yang lebih sesuai dengan KI/KD lainnya. Namun, masih banyak guru yang belum mengetahui tentang Liveworksheets. Ini dibuktikan bahwa peneliti hanya menemukan 20 Liveworksheets yang berfokus pada teks deskriptif untuk siswa kelas tujuh Sekolah Menengah Pertama.Oleh karena itu, guru-guru Indonesia diharapkan menggunakan Liveworksheets sebagai alternatif di era digital ini untuk membantu siswa menguasai literasi digital sekaligus mendukung program pemerintah Asesmen Kompentensi Minimum (AKM) agar siswa aktif dan senang saat mendapatkan informasi dalam teks deskriptif.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Additional Information: 1). Tara Mustikaning Palupi, M.Hum. ; 2). Prof.Dr. Ilza Mayuni, M.A.
Subjects: Bahasa dan Kesusastraan > Bahasa Inggris
Divisions: FBS > S1 Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: Users 11224 not found.
Date Deposited: 07 Sep 2021 02:59
Last Modified: 07 Sep 2021 02:59
URI: http://repository.unj.ac.id/id/eprint/19331

Actions (login required)

View Item View Item