IFFA KARIMAH, . (2021) PENGEMBANGAN LEMBAR KERJA PESERTA DIDIK BERBASIS PENDIDIKAN MULTIKULTURAL PADA PEMBELAJARAN PPKN KELAS IV SD. Sarjana thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.
Text
COVER.pdf Download (560kB) |
|
Text
BAB 1.pdf Download (116kB) |
|
Text
BAB 2.pdf Restricted to Registered users only Download (225kB) | Request a copy |
|
Text
BAB 3.pdf Restricted to Registered users only Download (195kB) | Request a copy |
|
Text
BAB 4.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) | Request a copy |
|
Text
BAB 5.pdf Restricted to Registered users only Download (99kB) | Request a copy |
|
Text
DAFTAR PUSTAKA.pdf Download (74kB) |
|
Text
LAMPIRAN.pdf Restricted to Registered users only Download (824kB) | Request a copy |
Abstract
Penelitian dan pengembangan ini bertujuan untuk menghasilkan lembar kerja peserta didik berbasis pendidikan multikultural pada pembelajaran PPKn kelas IV SD. Metode penelitian yang digunakan adalah penelitian dan pengembangan dengan model pengembangan ADDIE. Terdapat 5 tahap dalam model ADDIE yaitu analisis, perencanaan, pengembangan, implementasi dan evaluasi. Teknik pengumpulan data menggunakan wawancara dan kuesioner. Teknik analisis data yang digunakan dalam penelitian pengembangan ini adalah statistik deskriptif. Lembar kerja peserta didik divalidasi dengan melibatkan 3 orang ahli yaitu ahli materi, ahli media, dan ahli bahasa. Subjek penelitian adalah peserta didik kelas IV berjumlah 4 peserta didik untuk tahap evaluasi satu-satu dan 12 peserta didik untuk tahap evaluasi kelompok kecil. Hasil penelitian menunjukkan bahwa lembar kerja peserta didik berbasis pendidikan multikultural pada pembelajaran PPKn kelas IV termasuk dalam kategori sangat baik dengan presentase 90,90% oleh ahli materi, 92,85% oleh ahli bahasa dan 93,75% oleh ahli media. Uji coba kepada peserta didik termasuk dalam kategori sangat baik pada tahap evaluasi satu-satu sebesar 95,95% dan tahap evaluasi kelompok kecil sebesar 97,91%. Hal ini menunjukkan bahwa LKPD layak digunakan sebagai sumber belajar dalam pembelajaran PPKn. The aim of this research and development is to develop the student worksheet based on multicultural education for pancasila and civic education lesson in grade IV elementary school. The research method used is research and development with the ADDIE development model. There are 5 steps in the ADDIE model, namely analysis, design, development, implementation and evaluation. The technique of collecting data used in this research are interview and questionnaires. The data analysis technique used in this research and development is descriptive statistics. Student worksheets are validated by involving 3 experts, including material experts, media experts, and language experts. The subjects of the study were 4th grade students, totaling 4 students for the one to one evaluation and 12 students for the small group evaluation. The results showed that the student worksheets based on multicultural education for pancasila and civid education lesson in IV grade elementary school were included in the very good category with a percentage of 90.90% by material experts, 92.85% by linguists and 93.75% by media experts. Trials on students were included in the very good category at the step one to one evaluation of 95.95% and the small group evaluation of 97.91%. This shows that worksheet is feasible to be used as a learning resource in pancasila and civic education lesson.
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Additional Information: | 1). Dra. Nina Nurhasanah, M.Pd. ; 2). Drs. Dudung Amir Soleh, M.Pd. |
Subjects: | Pendidikan > Teori, Penelitian Pendidikan |
Divisions: | FIP > S1 Pendidikan Guru Sekolah Dasar |
Depositing User: | Users 11909 not found. |
Date Deposited: | 03 Sep 2021 05:31 |
Last Modified: | 03 Sep 2021 05:31 |
URI: | http://repository.unj.ac.id/id/eprint/19374 |
Actions (login required)
View Item |