AHMAD RAFIQ, . (2021) POLA PERMAINAN KONGAHYAN PADA LAGU STAMBUL SILIWANGI DI SANGGAR GAMBANG KROMONG SINAR BARU GUNUNG SINDUR. Sarjana thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.
Text
COVER.pdf Download (797kB) |
|
Text
BAB I.pdf Download (232kB) |
|
Text
BAB II.pdf Restricted to Registered users only Download (768kB) | Request a copy |
|
Text
BAB III.pdf Restricted to Registered users only Download (168kB) | Request a copy |
|
Text
BAB IV.pdf Restricted to Registered users only Download (845kB) | Request a copy |
|
Text
BAB V.pdf Restricted to Registered users only Download (224kB) | Request a copy |
|
Text
DAFTAR PUSTAKA.pdf Download (268kB) |
|
Text
LAMPIRAN.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) | Request a copy |
Abstract
Tujuan Penelitian ini adalah untung mengetahui pola permainan Kongahyan pada lagu stambul siliwangi khususnya dalam kesenian Gambang Kromong. Dikarenakan lagu ini ada jenis lagu sayur atau lagu khas Betawi yang sebagaimana lagu ini jarang sekali di ketehui oleh generasi saat ini, dan pola Kongahyan ini belom ada penulisan yang paten untuk didokumentasikan. Metode Penelitian yang digunakan adalah metode penelitian kualitatif deskriptif. Tempat penelitian dilakukan di kediaman Bapak Ukar Sukardi yang bertempat tinggal di Gunung Sindur perbatasan antara Bogor dan Tangerang. Waktu Penelitian Dilakukan pada bulan Desember 2020 sampai Juni 2021. Objek Penelitian ada Pola Permainan Kongahyan pada lagu Stambul Siliwangi. Data yang telah dikumpulkan diambil dari Obeservasi, Wawancara, Studi Pustaka, dan Dokumentasi. Hasil Penelitian ini adalah Pola Permainan Kongahyan pada Lagu Stambul Siliwangi. Jenis lagu yang dimainkan adalah lagu sayur pada musik Gambang Kromong yang biasanya dinyanyikan pada saat pertunjukan Lenong Denes dan Musik Gambang Kromong. Di dalam Lagu Stambul Siliwangi terdapat pola permainan Kongahyan yang sangat berciri khas yang disebut Liau. Liau Kulon yang identik sering dimainkan oleh Panjak Tangerang. Pola Permainan Liau sering dimainkan pada alat Gesek Betawi seperti Kongahyan, Tehyan, dan Sukong. Pada dasarnya Lagu Stambul Siliwangi sama seperti lagu keroncong akan tetapi lagu Stambul Siliwangi ini hanya dibawakan dalam Musik Gambang Kromong saja. Terdapat Pola Kongahyan seperti Liau,Natab,Primat,dan Culo dapat didokumentasikan dan ditranskrip dalam penulisan notasi dan kata kata. Implikasi Penelitian dengan adanya penelitian ini diharapkan literatur mengenai pola permainan Kongahyan dalam kesenian Gambang Kromong dapat diperbanyak. Termasuk jenis-jenis pola yang menjadi ciri khas musik Gambang Kromong. Kesenian ini dapat dilestarikan dan membuat generasi selanjutnya dapat mempelajari untuk kesenian Gambang Kromong agar semakin berkembang dan tetap eksis agar terhindar dari kepunahan. Kata kunci: Pola, Kongahyan, Gambang Kromong, Stambul, Siliwangi ********** The purpose of this study is to find out the pattern of Kongahyan's playing on the stambul siliwangi song, especially in the art of Gambang Kromong. Because this song has a type of vegetable song or a Betawi song which, like this song, is rarely known by the current generation, and this Kongahyan pattern has no patent writing to be documented. The research method used is descriptive qualitative research method. The place of the research was carried out at the residence of Mr. Ukar Sukardi who resides in Mount Sindur on the border between Bogor and Tangerang. Time of Research Conducted in December 2020 to June 2021. The object of the research is the Kongahyan Game Pattern in the song Stambul Siliwangi. The data that has been collected is taken from Observation, Interview, Literature Study, and Documentation. The result of this research is the Kongahyan Game Pattern on the Stambul Siliwangi Song. The type of song played is the vegetable song on Gambang Kromong music which is usually sung during Lenong Denes performances and Gambang Kromong music. In the Siliwangi Stambul Song there is a very distinctive Kongahyan game pattern called Liau. The identical Liau Kulon is often played by Panjak Tangerang. The Liau Game Pattern is often played on Betawi swipe tools such as Kongahyan, Tehyan, and Sukong. Basically the song Stambul Siliwangi is the same as the keroncong song, but the song Stambul Siliwangi is only sung in Gambang Kromong Music. There are Kongahyan patterns such as Liau, Natab, Primat, and Culo that can be documented and transcribed in writing notation and words. Research Implications With this research, it is hoped that the literature on Kongahyan playing patterns in the art of Gambang Kromong can be reproduced. Including the types of patterns that characterize the music of Gambang Kromong. This art can be preserved and allow the next generation to learn about the art of Gambang Kromong so that it can grow and exist in order to avoid extinction. Keywords: Pattern, Kongahyan, Gambang Kromong, Stambul, Siliwangi
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Additional Information: | 1). Dr. Tuti Tarwiyah Adi, M.Si. |
Subjects: | Seni Musik > Musik Seni Musik > Literatur Musik Seni Musik > Jenis, Aliran Musik |
Divisions: | FBS > S1 Pendidikan Seni Musik |
Depositing User: | Users 11612 not found. |
Date Deposited: | 07 Sep 2021 09:39 |
Last Modified: | 07 Sep 2021 09:39 |
URI: | http://repository.unj.ac.id/id/eprint/19611 |
Actions (login required)
View Item |