Difusi Inovasi Pembelajaran Tematik di Madrasah Ibtidaiyah

ASEP EDIANA LATIP, . (2021) Difusi Inovasi Pembelajaran Tematik di Madrasah Ibtidaiyah. Doktor thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.

[img] Text
COVER.pdf.pdf

Download (598kB)
[img] Text
2. BAB 1.pdf
Restricted to Registered users only

Download (396kB) | Request a copy
[img] Text
3. BAB 2.pdf
Restricted to Registered users only

Download (604kB) | Request a copy
[img] Text
4. BAB 3.pdf
Restricted to Registered users only

Download (657kB) | Request a copy
[img] Text
5. BAB 4.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB) | Request a copy
[img] Text
6. BAB 5.pdf
Restricted to Registered users only

Download (211kB) | Request a copy
[img] Text
DAFTAR PUSTAKA.pdf

Download (261kB)
[img] Text
LAMPIRAN.pdf.pdf
Restricted to Registered users only

Download (21MB) | Request a copy

Abstract

Tujuan umum penelitian ini untuk memecahkan masalah proses inovasi pembelajaran tematik di Madrasah Ibtidaiyah. Secara khusus bertujuan untuk menganalisis tingkat atribut inovasi pembelajaran tematik, saluran komunikasi yang digunakan, laju waktu adopsi inovasi di tahun 2013-2019, proses inovasi pembelajaran tematik dalam organisasi, dan peran aktif agen pembaharu dalam proses adopsi inovasi pembelajaran tematik di Tangerang Selatan. Pendekatan penelitian yang digunakan adalah kuantitaif dengan metode diffusion research. Teknik pegumpulan data yang digunakan adalah questionare dan interview. analisis data yang digunakan adalah teknik analisis dekrisptif. Hasil penelitian menunjukkan bahwa terdapat proses difusi inovasi pembelajaran tematik di Madrasah Ibtidaiyah tahun 2013-2019. Proses tersebut dibuktikan dengan terdapat 85 % yang mempersepsikan atribut inovasi pembelajaran tematik sebagai inovasi yang relative positif, sehingga berelasi positif dengan tingkat kecepatan adopsi inovasi pembelajaran tematik. Selanjutnya terdapat penggunaan berbagai jenis saluran komunikasi dalam proses keputusan inovasi pembelajaran tematik di Madrasah Ibtidaiyah yang mayoritas diperoleh dari 73 % penggunaan saluran komunikasi masa, dan 23 % penggunaan saluran komunikasi interpersonal. Laju waktu kecepatan adopsi inovasi pembelajaran tematik dalam proses keputusan inovasi diperlukan rentang waktu 2013-2019 yang terdiri dari 21 orang (8%) tahun 2013, 28 orang (10%) tahun 2014. 40 orang (14%) tahun 2015, 56 orang (20%) tahun 2016, 48 orang (17%) tahun 2017, 50 orang (18%) tahun 2018, dan 36 orang (13%) tahun 2019. Pada proses keputusan inovasi organisasi mayoritas memprosesnya dengan 253 orang (91%) memiliki inisiasi, dan selanjutnya 231 orang (83%) menyatakan memutuskan mengimplementasikan inovasi pembelajaran tematik. Terdapat pula peran aktif agen pembaharu dalam proses adopsi inovasi pembelajaran tematik dari berbagai kelompok yang terdiri dari dari agen pembaharu internal yaitu 135 orang (48%), terdapat 76 orang (27%) sebagai agen pembaharu eksternal, terdapat 64 orang (23%) agen pembaharu kelompok narasumber suatu kegiatan yang berkaitan dengan inovasi pembelajaran tematik, dan terdapat 4 orang (1%) secara mandiri. Hasil temuan ini merekomendasikan keberlanjutan penerapan inovasi pembelajaran tematik di Madrasah Ibtidaiyah Tangerang Selatan dan optimalisasi pembinaan implementasinya melalui berbagai kegiatan yang melibatkan sinergi praktisi, akademisi dan dinas madrasah. Kata Kunci: Difusi, Inovasi Pembelajaran Tematik, Atirbut Inovasi, Saluran Komunikasi, Laju Waktu Adopsi Inovasi, Proses Inovasi dalam Organisasi, dan Agen Pembaharu Inovasi. The general objective of this research is to solve the problem of the thematic learning innovation process in Madrasah Ibtidaiyah. Specifically, it aims to analyze the attribute level of thematic learning innovations, the communication channels used, the speed of adoption of innovations in 2013-2019, the process of thematic learning innovations in organizations, and the active role of change agents in the process of adopting thematic learning innovations in South Tangerang. The research approach used is quantitative with diffusion research methods. Data collection techniques used are questionnaires and interviews. The data analysis used is descriptive analysis technique. The results showed that there was a diffusion process of thematic learning innovations in Madrasah Ibtidaiyah in 2013-2019. This process is proven by 85% who perceive the attributes of thematic learning innovations as relatively positive innovations, so that they are positively related to the rate of adoption of thematic learning innovations. Furthermore, there is the use of various types of communication in the thematic learning innovation decision process at Madrasah Ibtidaiyah, most of which come from 73% of mass communication channels, and 23% of the use of interpersonal communication channels. The speed of time, the speed of adoption of thematic learning innovations in the innovation decision process, requires a time span of 2013-2019 consisting of 21 people (8%) in 2013, 28 people (10%) in 2014. 40 people (14%) in 2015, 56 people ( 20%) in 2016, 48 people (17%) in 2017, 50 people (18%) in 2018, and 36 people (13%) in 2019. In the innovation decision process the organization that manages it with 253 people (91%) has the initiative, and then 231 people (83%) stated that they decided to implement thematic learning innovations. There is also an active role of change agents in the process of adopting thematic learning innovations from various groups consisting of internal change agents, namely 135 people (48%), there are 76 people (27%) as external change agents, there are 64 people (23%) change agents resource group for an activity related to thematic learning innovation, and there were 4 people (1%) independently. These findings recommend the application of thematic learning innovations at Madrasah Ibtidaiyah, South Tangerang and optimizing the development of its implementation through various activities involving the synergy of practitioners, academics and madrasah services. Keyword: Diffusion, Thematic Learning Innovations, Innovation Attributes, Communication Channels, Innovation Adoption Rates, Innovation Processes in Organizations, and Innovation Change Agents.

Item Type: Thesis (Doktor)
Additional Information: 1) Promotor: Prof. Dr. Atwi Suparman, MSc 2) Copromotor: Prof. Dr. Nadiroh, M.Pd
Subjects: Pendidikan > Aneka Ragam tentang Pendidikan
Divisions: PASCASARJANA > S3 Pendidikan Dasar
Depositing User: Users 11799 not found.
Date Deposited: 18 Sep 2021 12:18
Last Modified: 18 Sep 2021 12:18
URI: http://repository.unj.ac.id/id/eprint/20608

Actions (login required)

View Item View Item