PENINGKATAN KEMAMPUAN KONSEP MATEMATIKA AWAL MELALUI MEDIA PAPAN SEMAT ( Penelitian Tindakan di Kelompok A PAUD Permata Ibu Ceria Jakarta Timur )

AZIZAH LAILY, . (2019) PENINGKATAN KEMAMPUAN KONSEP MATEMATIKA AWAL MELALUI MEDIA PAPAN SEMAT ( Penelitian Tindakan di Kelompok A PAUD Permata Ibu Ceria Jakarta Timur ). Magister thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.

[img] Text
1.Cover Thesis.pdf

Download (97kB)
[img] Text
2. Abstrak- Abstarck.pdf

Download (91kB)
[img] Text
9.Bab I.pdf

Download (530kB)
[img] Text
10.Bab II.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB) | Request a copy
[img] Text
11.Bab III.pdf
Restricted to Registered users only

Download (455kB) | Request a copy
[img] Text
12.Bab IV.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB) | Request a copy
[img] Text
13.Bab V.pdf
Restricted to Registered users only

Download (379kB) | Request a copy
[img] Text
14.Daftar Pustaka.pdf

Download (1MB)

Abstract

This study aims to improve the ability of early mathematical concepts on aspects of numbers and geometry of children aged 4-5 years through semat board media. The low level of mathematical abilities at the elementary school level is due to the mastery of weak concepts in early childhood. Semat board is one of the learning media used by pinning. This action research uses work procedures developed by Kemmis and Taggard in the form of spiral cycles, namely stages (1) planning, (2) actions and observations (3) Reflections and held planning revisions on the re-cycle if it is still needed for improvement. Data analysis techniques are analysis of qualitative and quantitative data. Teachers as collaborators with researchers carry out joint activities from beginning to end. The results of the study cannot generalize to each problem. The results of this study can contribute ideas to help answer the problem. From the research conducted there was a significant increase in early mathematical abilities in children aged 4-5 years. i.e. there was an increase from the pre cycle which only reached 26.67 increasing to 48.53 percent and increasing again in the second cycle reaching 72.53% so that it could be stated that the use of pin boards could provide a solution to improve the ability of early childhood concepts 4-5 in PAUD Permata Ibu Ceria. ********** Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan kemampuan konsep matematika awal pada aspek bilangan dan geometrianak usia 4-5 tahun melalui media papan semat. Rendahnya kemampuan matematika pada jenjang sekolah dasar disebabkan penguasaan konsep yang lemah pada masa usia dini. Papan semat adalah salah satu media pembelajaran yang digunakan dengan cara disematkan.. Penelitian tindakan ini menggunakan prosedur kerja yang dikembangkan oleh Kemmis dan Taggard berupa siklus spiral yaitutahap-tahap (1) perencanaan, (2) tindakan dan observasi (3) Refleksi dan diadakan revisi perencanaan pada siklus ulang jika masih diperlukan untuk perbaikan.Teknik analisis data adalah analisis data kualitatifdankuantitatif.Guru kelas sebagai kolaborator bersama peneliti melakukan kegiatan bersama dari awal hingga akhir.Hasil penelitian tidakdapat mengeneralisasi pada setiap permasalahan.Hasil Penelitian ini dapat menyumbangkan pemikiran untuk membantu menjawab permasalahan. Dari penelitian yang dilakukan ada peningkatan yang signifikan terhadap kemampuan matematika awal pada anak usia 4-5 tahun . yaitu ada peningkatan dari pra siklusyang hanya mencapai 26,67 meningkat menjadi 48,53 persen dan meningkat lagi pada siklus IImencapai 72,53 % hingga dapat dinyatakan bahwa penggunaan papan semat dapat memberikan solusi untuk meningkatkan kemampuan konsep matemtika awal anak usia 4-5 di PAUD Permata Ibu Ceria.

Item Type: Thesis (Magister)
Additional Information: 1). Prof.Dr. Fasli Jalal, Ph.D ; 2). Dr. Karnadi Karnadi, M.Psi.
Subjects: Pendidikan > Pendidikan Dasar > Pendidikan Anak
Sains > Matematika
Divisions: PASCASARJANA > S2 Pendidikan Anak Usia Dini
Depositing User: Rima Safitri .
Date Deposited: 15 Nov 2021 05:49
Last Modified: 15 Nov 2021 05:49
URI: http://repository.unj.ac.id/id/eprint/21437

Actions (login required)

View Item View Item