STRATEGI PENANAMAN MORAL PENDIDIK MADRASAH DINIYAH TAKMILIYAH AWALIYAH AT-TAQWA KELAS 1-4

NA'IM AHMAD RIDHO, . (2021) STRATEGI PENANAMAN MORAL PENDIDIK MADRASAH DINIYAH TAKMILIYAH AWALIYAH AT-TAQWA KELAS 1-4. Sarjana thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.

This is the latest version of this item.

[img] Text
COVER.pdf

Download (1MB)
[img] Text
BAB 1.pdf

Download (561kB)
[img] Text
BAB 2.pdf
Restricted to Registered users only

Download (513kB)
[img] Text
BAB 3.pdf
Restricted to Registered users only

Download (339kB)
[img] Text
BAB 4.pdf
Restricted to Registered users only

Download (760kB)
[img] Text
BAB 5.pdf

Download (433kB)
[img] Text
DAFTAR PUSTAKA.pdf

Download (420kB)
[img] Text
LAMPIRAN.pdf
Restricted to Registered users only

Download (2MB)

Abstract

Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui strategi yang diterapkan pendidik Madrasah Diniyah Takmiliyah Awaliyah At-Taqwa dalam menanamkan moral ketika mengajar, mengetahui kelebihan dan kekurangannya, serta mengetahui respon dari peserta didik. Jenis penelitian ini adalah penelitian kualitatif. Sumber data primer diperoleh melalui observasi (pengamatan) dan wawancara kepada pendidik Madrasah Diniyah Takmiliyah Awaliyah At-Taqwa, sedangkan data sekunder diperoleh melalui buku mata pelajaran akhlak dan wawancara kepada perwakilan orang tua peserta didik. Teknik pengumpulan data menggunakan metode observasi (pengamatan), wawancara, dan dokumentasi. Teknik analisis data yang digunakan adalah dengan mereduksi, menyajikan, hingga membuat simpulan dari data yang telah diperoleh. Teknik keabsahan data menggunakan pengecekan kembali data dan triangulasi data. Temuan penelitian menunjukkan bahwa strategi penanaman moral yang diterapkan pendidik adalah pembiasaan perilaku yang berbasis mata pelajran akhlak. Perilaku yang ditanamkan adalah disiplin, jujur, religius, toleransi, dan bertanggung jawab. Kelebihan dari strategi penanaman moral ini adalah efisien waktu dan biaya, mudah dipraktekan, cepat dipahami oleh peserta didik, dan cocok untuk semua usia. Sedangkan kekurangannya adalah kurangnya variasi, dan terpusat dari pendidik. Untuk memperbaiki kekurangan tersebut, pendidik berupaya menambah variasinya dengan memberi reward kepada peserta didik yang rajin mengikuti pembelajaran daring, serta selalu mengingatkan peserta didik untuk selalu berperilaku sesuai dengan nilai moral yang berlaku. Strategi ini memiliki dampak positif pada perilaku peserta didik, baik saat kegiatan pembelajaran berlangsung maupun dalam kehidupannya sehari-hari. The purpose of this research is to find out the strategies applied by Madrasah Diniyah Awaliyah At-Taqwa educator in instilling moral when teaching, knowing the advantages and disadvantages, and knowing the responses of students. This type of research is qualitative research. Primary data sources were obtained through observation and interview with educator of Madrasah Diniyah Takmiliyah Awaliyah At-Taqwa, while the secondary data was obtained through moral subject book and interview with representatives of parents of studends. Data collection techniques using the method of observation, interview, and documentation. The data analysis technique used is to reduce, present, and draw conclusions from the data that has been obtained. The data validity technique uses data re-checking and data triangulation. The results of the study indicate that the strategy of inculcating moral applied by educator is habituation of behavior based on moral subjects. Behavior that is accustomed is discipline, honesty, religious, tolerance, and responsibility. The advantages of this strategy of inculcating moral are time and cost efficient, easy to practice, quickly understood by students, and suitable for all ages. While the drawbacks are the lack of variety, and the focus of the educator. To correct these deficiencies, educators seek to increase the variety by giving rewards to students who are diligent in participating in online learning, and always reminding students to always behave in accordance with applicable moral values. This strategy has a positive impact on the behavior of students, both during learning activities and in their daily lives.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Additional Information: 1). Raharjo, S.Pd., M.Si. ; 2). Drs. Agus Martono, M.Si.
Subjects: Filsafat, Psikologi & Agama > Etika
Pendidikan > Pendidikan > Pendidikan Anak
Divisions: FIS > S1 Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan
Depositing User: Users 11848 not found.
Date Deposited: 07 Feb 2022 03:01
Last Modified: 17 May 2022 06:57
URI: http://repository.unj.ac.id/id/eprint/22351

Available Versions of this Item

Actions (login required)

View Item View Item