LEARNING STRATEGIES IN A READING CLASS PRACTISED BY ENGLISH LANGUAGE EDUCATION STUDY PROGRAM (ELESP) STUDENTS IN ONLINE LEARNING

MIRANTI DWI RESTA, . (2022) LEARNING STRATEGIES IN A READING CLASS PRACTISED BY ENGLISH LANGUAGE EDUCATION STUDY PROGRAM (ELESP) STUDENTS IN ONLINE LEARNING. Sarjana thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.

[img] Text
COVER.pdf

Download (1MB)
[img] Text
BAB 1.pdf

Download (401kB)
[img] Text
BAB 2.pdf
Restricted to Registered users only

Download (421kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 3.pdf
Restricted to Registered users only

Download (697kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 4.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB) | Request a copy
[img] Text
BAB 5.pdf
Restricted to Registered users only

Download (385kB) | Request a copy
[img] Text
DAFTAR PUSTAKA.pdf

Download (499kB)
[img] Text
LAMPIRAN.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB) | Request a copy

Abstract

This study aims to describe the language learning strategies and reading learning strategies used by English Language Education Study Program (ELESP) students in online learning. This study uses a qualitative descriptive method that employs questionnaires as the instruments; close-ended and open-ended. The close-ended questionnaire was employed to identify the language learning strategies used by students and was based on the Strategy Inventory of Language Learning (SILL) by Oxford (1990). The open-ended questionnaire was employed to identify the reading learning strategies used by students and was composed by adapting indicators of reading strategy by Aynalem (2017) which refers to the SILL by Oxford (1990). The participants of this study are students of the English Language Education Study Program in Universitas Negeri Jakarta, which consists of 80 students in the close-ended questionnaire and 76 students in the open-ended questionnaire. The finding revealed that most students used metacognitive strategy, while the least students used memory strategy. Another finding revealed that students employed various activities in each category of LLS as a strategy of their learning reading. Each category of LLS can help students in learning and solve their problems in learning, specifically in this case help students in learning reading. Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan strategi pembelajaran bahasa dan strategi pembelajaran membaca yang dilakukan oleh mahasiswa Program Studi Pendidikan Bahasa Inggris dalam pembelajaran daring. Penelitian ini menggunakan metode deskriptif kualitatif dengan instrumen berupa kuesioner; tertutup dan terbuka. Kuesioner tertutup digunakan untuk mengidentifikasi strategi pembelajaran bahasa yang digunakan oleh siswa dan didasarkan pada Strategy Inventory of Language Learning (SILL) oleh Oxford (1990). Kuesioner terbuka digunakan untuk mengidentifikasi strategi pembelajaran membaca yang digunakan oleh siswa dan disusun dengan mengadaptasi indikator strategi membaca oleh Aynalem (2017) yang mengacu pada SILL oleh Oxford (1990). Partisipan penelitian ini adalah mahasiswa Program Studi Pendidikan Bahasa Inggris di Universitas Negeri Jakarta yang terdiri dari 80 mahasiswa pada angket tertutup dan 76 mahasiswa pada angket terbuka. Temuan mengungkapkan bahwa sebagian besar siswa menggunakan strategi metakognitif, sedangkan siswa paling sedikit menggunakan strategi memori. Temuan lain mengungkapkan bahwa siswa menggunakan berbagai kegiatan di setiap kategori LLS sebagai strategi pembelajaran membaca mereka. Setiap kategori LLS dapat membantu siswa dalam belajar dan memecahkan masalah mereka dalam belajar, khususnya dalam hal ini membantu siswa dalam belajar membaca.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Additional Information: 1). Dr. Hanip Pujiati. 2). Dr. Sudarya Permana, M.Hum.
Subjects: Bahasa dan Kesusastraan > Bahasa Inggris
Divisions: FBS > S1 Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: Users 13860 not found.
Date Deposited: 07 Mar 2022 03:59
Last Modified: 07 Mar 2022 03:59
URI: http://repository.unj.ac.id/id/eprint/23307

Actions (login required)

View Item View Item