BAHAN AJAR PUBLIC SPEAKING BERBASIS MULTILITERASI (Penelitian Pengembangan di Program Studi Pendidikan Bahasa Ingggris Universitas Muhammadiyah Tangerang)

ARJULAYANA, . (2022) BAHAN AJAR PUBLIC SPEAKING BERBASIS MULTILITERASI (Penelitian Pengembangan di Program Studi Pendidikan Bahasa Ingggris Universitas Muhammadiyah Tangerang). Doktor thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.

[img] Text
Fix Cover.pdf

Download (1MB)
[img] Text
2. BAB I.pdf

Download (934kB)
[img] Text
3. BAB II.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB) | Request a copy
[img] Text
4. BAB III.pdf
Restricted to Registered users only

Download (846kB) | Request a copy
[img] Text
5. BAB IV.pdf
Restricted to Registered users only

Download (965kB) | Request a copy
[img] Text
6. BAB V.pdf
Restricted to Registered users only

Download (513kB) | Request a copy
[img] Text
7. DAFTAR PUSTAKA.pdf

Download (683kB)
[img] Text
Lampiran-CuT_compressed.pdf
Restricted to Registered users only

Download (3MB) | Request a copy

Abstract

The existing of public speaking materials at University of Muhammadiyah Tangerang- English study program has not been able to bridge the needs of students, lecturers, and institutions due to the lack of utilizing the technology and literacy practices. It is known that teaching materials are one of the tools in teaching and learning to gain good outcomes, because they are able to lead students to be more active, independent and effective, besides of monitor the student’s desired competencies in learning process. With the existence of multiliteracy-based public speaking materials, students can have a traceable material reference, and can maximize the use of technology in accordance with the demands of digital era, because multiliteracy is able to integrates several literacies, such as traditional literacy, institutional literacy, academic literacy, and critical literacy, all of those are integrated with technology. This study describes the results of multiliteracy-based public speaking materials development adopted from Rowntree model development materials which are divided into 3 stages; planning, development, and evaluation. Data collection begins with needs analysis, observation, interview, questionnaire with Likert scale model, and speaking test. Expertise test is used to validate the instrument, namely; experts in developing teaching materials on a multiliterate basis, and expert in language skills, especially public speaking. The data result showed that public speaking materials developed fit with students’ , lecturers’ and institution’s need. The development of multiliteracy-based public speaking materials has an effectiveness 3.41%, which means that the multiliteracy-based public speaking material is developed effectively and it is feasible to be used for teaching and learning public speaking. Bahan ajar public speaking pada Universitas Muhammadiyah Tangerang- program studi Pendidikan bahasa Inggris selama ini belum dapat menjembatani kebutuhan mahasiswa, dosen, dan institusi karena kurangnya pemanfaatan teknologi, dan praktik literasi. sebagaimana diketahui bahwa bahan ajar merupakan salah satu perangkat dalam pengajaran dan pembelajaran untuk mendapatkan lulusan yang baik, karena ia mampu mengarahkan mahasiswa untuk lebih aktif, mandiri dan efektif, selain itu pengajar juga dapat memantau kompetensi yang diinginkan dalam proses belajar siswa. Dengan adanya bahan ajar public speaking berbasis multiliterasi mahasiswa dapat memiliki acuan materi yang runut, dan dapat memaksimalkan pemanfaatan teknologi sesuai dengan tuntutan pada era digital, karena multiliterasi merupakan suatu pendekatan yang mengintegrasikan beberapa literasi, seperti literasi tradisional, literasi institusi, literasi akademik, dan literasi kritis, yang semua itu terintegrasi dengan teknologi. Penelitian ini memaparkan hasil pengembangan bahan ajar berbasis multiliterasi dengan pengembangan bahan ajar model Rowntree yang terbagi dalam 3 tahapan; perencanaan, pengembangan, dan evaluasi. Pengumpulan data diawali dengan analisis kebutuhan, observasi , interview, questionnaire dengan model skala likert, uji kepakaran dan test Speaking. Uji Validitas dan realibilitas bahan ajar menggunakan uji kepakaran, penghitungan data dengan menggunakan uji hitungan statistik, test, dan desiminasi kuesiner terhadap mahasiswa. Hasil analisis data menunjukan bahwa bahan ajar yang di kembangkan sangat sesuai dengan kebutuhan mahasiswa, dosen, dan institusi. Pengembaagan bahan ajar public speaking berbasis multiliterasi telah menghasilkan efektifitas sebesar 3.41%, yang berarti bahwa bahan ajar yang dikembangkan ini dapat digunakan untuk pengajaran dan pembelajaran public speaking.

Item Type: Thesis (Doktor)
Additional Information: 1). Prof. Dr. Zainal Rafli,M.Pd ; 2). Dr. Ratna Dewanti,M.Pd
Subjects: Bahasa dan Kesusastraan > Linguistik
Bahasa dan Kesusastraan > Bahasa Inggris
Divisions: PASCASARJANA > S3 Linguistik Terapan
Depositing User: Users 13126 not found.
Date Deposited: 10 Mar 2022 06:49
Last Modified: 10 Mar 2022 06:49
URI: http://repository.unj.ac.id/id/eprint/23875

Actions (login required)

View Item View Item