IMPLEMENTASI PEMBELAJARAN DARING MUATAN PEMBELAJARAN IPS PADA SISWA KELAS V SD IMPLEMENTATION OF ONLINE LEARNING IN SOCIAL STUDY GRADE 5 ELEMENTARY SCHOOL STUDENT

KESYA TEA KIRANA, . (2022) IMPLEMENTASI PEMBELAJARAN DARING MUATAN PEMBELAJARAN IPS PADA SISWA KELAS V SD IMPLEMENTATION OF ONLINE LEARNING IN SOCIAL STUDY GRADE 5 ELEMENTARY SCHOOL STUDENT. Sarjana thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.

[img] Text
COVER.pdf

Download (614kB)
[img] Text
BAB 1.pdf

Download (336kB)
[img] Text
BAB 2.pdf
Restricted to Registered users only

Download (404kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 3.pdf
Restricted to Registered users only

Download (324kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 4.pdf
Restricted to Registered users only

Download (2MB) | Request a copy
[img] Text
BAB 5.pdf
Restricted to Registered users only

Download (193kB) | Request a copy
[img] Text
DAFTAR PUSTAKA.pdf

Download (303kB)
[img] Text
LAMPIRAN.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB) | Request a copy

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui implementasi proses pembelajaran daring muatan pembelajaran IPS pada siswa kelas V SD di SDN Pondok Kelapa 06 Pagi Jakarta. Subjek dalam penelitian ini adalah siswa-siswi kelas V B SDN Pondok Kelapa 06 Pagi Jakarta tahun ajaran 2021/2022. Penelitian ini merupakan penelitian kualitatif dengan metode deskriptif. Intrumen pengumpulan data yang digunakan adalah observasi, wawancara, dan dokumentasi dengan teknik analisis yang digunakan merupakan model Miles dan Huberman. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa penggunaan WhatsApp memudahkan guru dalam menyampaikan pembelajaran. Komponen-komponen yang terlibat diantaranya guru, siswa, materi ajar, metode pembelajaran, sumber belajar, keberhasilan siswa dalam menguasai konsep muatan pembelajaran IPS, dan evaluasi belajar. Pembelajaran daring memberi dampak bagi guru untuk semakin kreatif dalam menyiapkan pembelajaran, wakti belajar dirasa lebih fleksibel serta memungkinkan adanya pendampingan belajar oleh orang tua. This study aims to know the implementation of online learning process in social studies for fifth grade elementary school students at SDN Pondok Kelapa 06 Pagi Jakarta. The subjects in this study were students of class V B SDN Pondok Kelapa 06 Pagi Jakarta in 2021/2022 academic year. This research is a qualitative with descriptive method. The data collection instruments used were observation, interviews, and documentation with analytical technique used was the Miles and Huberman model. The results showed that the using of WhatsApp as a medium in delivering learning makes it easier for teacher. The components that involved are teacher, student, material, learning method, learning resources, student success in mastering social studies learning concepts, and evaluation. Online learning has an impact on teachers to be more creative in preparing learning, more flexible in time and allows parents for accompany students.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Additional Information: 1). Yustia Suntari, M.Pd. ; 2). Linda Zakiah, M.Pd.
Subjects: Pendidikan > Pendidikan > Pendidikan Anak
Divisions: FIP > S1 Pendidikan Guru Sekolah Dasar
Depositing User: Users 14331 not found.
Date Deposited: 11 Mar 2022 06:28
Last Modified: 11 Mar 2022 06:28
URI: http://repository.unj.ac.id/id/eprint/24088

Actions (login required)

View Item View Item